Jump to content

Korleis tette ø3mm hol under vatnlina?


urabus

Recommended Posts

Velvel, klarte å bore litt langt nede, slikt at det vart hol rett igjennom både inner og ytterskrog og ut i det fri....eller ut i sjøen når den tid kjem...

 

Så korleis tette dette her, har Sika 291, 11fc, Novatech Sealbond og epoxy som alternativ. Redd for at epoxyen vil sprekke opp dersom det vert litt rørsle mellom skroga...Men sika da? Bra greier?

Link to post
Share on other sites

har veldig god erfaring med denne:

Marine Epoxy Burkar 270 g

Epoksysparkel for hull og sprekker i glassfiberarmer plast, stål, aluminium m.m. Gir en hard og slitesterk reparasjon som er vann- og kjemikaliebestandig. Kan bearbeides 3-6 timer etter herding. Behøver ikke overmales.

Art. Nr 114

Varemerker PATTEX PLASTIC PADDING

IDH 476869

Bilde

 

forsenk hullets ytter og event innerside hvis mulig og fyll.

 

ellers anbefales denne varmt og er etter min erfaring mye bedre enn noe sika produkt.

limer på våte overflater, elastisk

godkjent for bruk under vannlinja.

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/main.a...31&IsCampaign=N

 

Casco Marin & Teknik. Ny generasjon miljøriktig fugelim som limer tilnærmet "alt". Tåler fersk- og saltvann, bensin og husholdningskjemikalier og tetter for godt både over og under vann. Svært sterk, elastisk fuge. Perfekt for bil, båt, campingvogn m.m.

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nå ikkje tenkt å kjøpe meg enda 300ml av noko stoff til 3-400,- literen, holet er trass alt berre 0,000noko liter.

 

Novatio Sealbond skal det vere, ikkje Novatech.

 

Det står skrive her:

 

- Liming av skjøter og montering av deler, beslag og utstyr på bil, båt og campingvogn

- Tetting av vannlekkasjer, kan brukes på våte overflater.

 

Trur eg går for den.

 

Kven 'godkjenner' ting til bruk under vannflata da? Produsenten?

Link to post
Share on other sites

Det ville vore veldig dumt, og det er jo akkurat derfor eg spør...Hadde jo eit håp om at nokon hadde erfaring med nokon av produkta som allereie ligg på lager. Og no er jo butikken stengt uansett, så i verste fall vert det ein liten time med køyring i morgo for å skaffe endå eit lim/fugeprodukt...

Link to post
Share on other sites

Ville aldri tettet hull under vannlinjen med elastisk masse, det bør repareres ordentlig med glassfiber og polyester.

 

Hvor har du det fra Ingar ? Gammel vane, eller er også dette en båt-myte ? :rolleyes:

 

Vil tro en forsvarlig forsegling med epoxy iblandet litt forsterkningsfibe ville duge helt fint. Borer man en kon utover, får jo aldri pluggen presset seg gjennom skroget ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Et hull med diameter 3 mm er jo ikke store greiene.

 

Dilemmaet er at det er under vannlinjen.

 

Ett forhold er hvordan fylling av hull med epoksy eller annet stoff virker det første året, noe annet er etter 10 år.

 

Jeg hadde ikke tatt risikoen på å gå fra ett hull under vannlinjen - uansett hvor lite - uten å ha fulgt Ingars råd, og lagt på nye lag med primer for forsegling.

 

Hadde ikke tatt belastningen med å inspisere hullet år etter år.

Link to post
Share on other sites

På en tidligere båt hadde tidligere eier borret hull gjennom bunnen for å tappe vann fra en flytetank. Dette hadde han tettet ved å skru inn en skrue satt inn med epoxy.

 

Om dette duger skal ikke jeg ha sagt men merket ikke noen problemer med dette så lenge vi hadde båten (4 år).

Link to post
Share on other sites

Tror jeg holder med Ingar her.

Er nok mest synsing men likevel høres det mer riktig ut med hel ved.

 

Blir nok litt annerledes i ditt tilfelle Sebaldus. Hvis det går en skrue gjennom blir det jo det samme som en gjennomføring og "gummien" har flere hold også.

 

Har tidligere sett mange måter å tette hull på og mye blødt laminat.

 

Litt på siden:

En kamerat av meg kjøpte en speedbåt de hadde skrudd fast batterikassen med skruer rett igjennom skroget. funket vist fint det helt til hullet råtnet og ene skruen datt ut. Da ble det vannlekkasje der :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...