Jump to content

Ny kommunal brygge i Moss


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg ser at trafikken er stadig økende i Kanalen i Moss. Mange synes dette er en fin plass å ligge, det er restauranter (Peppes bla) og butikk (Rema) på samme sted. En del ganger ser det fullt ut langs bryggene. Det er nå satt opp en ny kommunal brygge rett nord for kanalen - på fastlandssiden. Ca 200 meter fra kanalen - langs de blokkene som heter Bryggekante og Fleischer Brygge - er det nå en ny kommunal brygge der man kan ligge. Det er enkelt å spasere bort til kanalen om man ønsker det.

 

Se bilder under som viser den nye brygga - til vensre for trappene - der den hvite båten ligger

Bilde

 

Her ses Bryggekanten/Fleischer Brygge og Kanalen som ligger før den kommunale brygga om du kommer fra Kanalen. Man kan da gå fra den nye brygga til kanalen.

Bilde

 

Det er ennå ikke alle som har forstått at det er 5 knop fra Rossnestangen (før Peterson!) til Kanalen, så det kan kanskje skvalpe litt her. Men stadig fler får med seg at det er saaakte fart her, og da er det et fint sted å ligge.

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig info. De siste årene har vi pleid å kjøre på innsiden av Jeløy når vi er på vei sørover eller nordover, og da kan det absolutt være aktuelt å benytte denne nye kommunale bryggen (bryggene langs selve kanalen virker litt "rølpete" på ettermiddags-/kveldstid). På vei hjem fra ferie i fjor passerte vi kanalen rundt midnatt, og da "lånte" vi en plass på Bryggekanten over natten (ved siden av en fin NW 355, og ikke langt fra en N 320 Cruiser m/hardtop, som vel er til salgs?).

 

Bitteliten, jeg regner med at det er litt av overbygget/hardtopen på den nye båten din vi ser på det nederste bildet? Ypperlig vær til å "kjøre inn" nybåten for tiden!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

(bryggene langs selve kanalen virker litt "rølpete" på ettermiddags-/kveldstid).

Det er uteservering langs nordre brygge. Søndre del av kanalen er bedre. Det finns også muligheter for å låne plass i Søly båthavn (seilforeningens havn). Der er det alltid ledig plass, og da har man også tilgang til garderobene på klubbhuset der det er fine toalett/dusjmuligheter.

 

På vei hjem fra ferie i fjor passerte vi kanalen rundt midnatt, og da "lånte" vi en plass på Bryggekanten over natten (ved siden av en fin NW 355, og ikke langt fra en N 320 Cruiser m/hardtop, som vel er til salgs?).

Svenning holder til der, han kan sikkert prate med den lokale Narvestad for å ordne plass. 320'en er fortsatt til salgs ja. Har vært til salgs i over ett år nå.

 

Bitteliten, jeg regner med at det er litt av overbygget/hardtopen på den nye båten din vi ser på det nederste bildet? Ypperlig vær til å "kjøre inn" nybåten for tiden!

Vi var en tur nordover til Slemmestad i går. Var ute og hilste på kjente som seilte Færder'n. Og på veien hjem traff vi jammen meg Astor i kanalen også. Så ut til at båten fløt fint også - godt at det løste seg så fint etter uhellet deres.

 

Og for de som er spesielt interesserte - det jobbes aktivt med å få åpnet Kanlabrua i Moss igjen. Sist den var åpen er vel for 30 år siden.

Link to post
Share on other sites

Og for de som er spesielt interesserte - det jobbes aktivt med å få åpnet Kanlabrua i Moss igjen. Sist den var åpen er vel for 30 år siden.

De mener virkelig sånn at vi med lang pinne som vi fester lakenet til for tørking kan komme igjennom? :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svenning holder til der, han kan sikkert prate med den lokale Narvestad for å ordne plass.

Jeg kan prate med den lokale Narvestad ja, noen vil nok si at jeg er den lokale ....

 

Ellers, gjestebrygga som Bitteliten refererer til ligger mellom Sundstredet Boligsameie og Fleischer Brygge. Altså til høyre for den hvite båten, og ikke til venstre. Gjestebrygga ligger rett syd for den brede, hvite steintrappa. (Se pilen på bildet under)

Sundstredet får ny brygge neste år (eller i beste fall sent iår)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for presiseringen Svenning :yesnod: jeg hadde fått infoen fra ganske informert kommunalt hold, men det er mulig de var litt tidlig ute i sine "ekspropriasjonstanker" :rolleyes:

 

Det er nok en del lokale Narvestader på Sundbryggene, men de er mer hyggelige enn originalen og ikke har de ropert heller :lol:

 

Om noen lurer på hva den trappa ned i vannet er for noe så er de ikke alene om det. Det er ikke så mange andre enn landskapsarkitekten som tegnet den som vet det heller. Men fin er den. Kanskje det blir fint å bade der når Peterson ikke lenger slipper ut "kjølevann" i sundet?

 

Med tanke på hvor få som faktisk overholder 5 knops grensen i Mossesundet ville jeg i hvertfall ikke lagt båten ved trappa.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Med tanke på gjesteplasser i sundet ligger Moss Motorbåtforenings havn "Betongen" rett på nordsiden av "Gamle Moss Verft", altså på Jeløy-siden.

Der kan "gjestebåter" ligge etter anvisning fra "Gutta i bua" eller vaktene. Prisen!!!!! kr. 50,-, eller om du har KNBF-vimpel eller klistremerke ligger du gratis!!!! Stort billigere kan det ikke bli inkl. toalett og dusjmuligheter. :smiley:

 

Idunn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...