roestboe Startet 10.Juni.2006 Del på Facebook Startet 10.Juni.2006 Skal skifte impeller på evinrude 75 .Har demontert stag under forgasser og klarer å få undervannshuset av ca 10-15 cm så stopper det momentant.Er det noe mer som må løsnes eller må jeg til med rå makt,ser ut som den henger i drivaksling. Håper noen har et fornuftig svar på dette. Ro Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Hvis du har fått ned girhuset mere en 5 cm er drivakselingen fri fra veiva . Er du helt sikker på at du har fått frigitt girstaget ? , kan høre ut til at det henger igjen . På de Johnson/Evinrude motorene jeg har hvert borti ( antikk )har det være et dele på girakslingen ( under et lokk på siden på stammen ), mens på de nyere kan koble av under forgasseren. Hadde vært greit med litt mere info om motoren ,årsmodell og model nr . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
roestboe Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Motoren er fra beg. av 80 tallet ,Det er ikke noe deksel på siden. Staget kan beveges oppover og nedover kan derfor ikke henge i dette. Ro Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Da er det vel bare akslingen den kan henge i. Ville forsøkt å ta av blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Da er det vel bare akslingen den kan henge i. Ville forsøkt å ta av blokka.Når han har fått ned girhuset 10 cm ,er den fri ifra motoren . Hvis du kan få girhuset 10 > 15 cm RETT ned, og samtidig kan flytte gir sjalteren ( sitter ikke igjen noe på toppen her ?? ) opp/ned .....burde alt egentlig være løst ....eneste jeg kan tenke meg må være det at noen har brukt for mye fett på drivakslingen når den ble montert sist ,at det har skapt en vakuum lås, men det burde gi en mere fjørende stop. Hvis alt er løst, du ikke kan kjenne/se noe som sitter, kan du prøve å overtale girhuset med å bende det ned med en 2" X 4" på hver side . OBS !!! men pass på girhuset hvis det skulle løsne . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Når han har fått ned girhuset 10 cm ,er den fri ifra motoren .Det kommel an på konstruksjonen.Yamaha ha en hylse som omslutter drivakslingen og her kan det sitte noe veldig fast. Har måttet skjære opp en stamme for å få det løs. Denne foringen sitter i bunnen av blokka, det var derfor jeg spurte om blokka kan fjernes. Uansett vil man kanskje kunne se hva som er på gang hvis den taes av. I de Johnson motorene jeg har repart har akslingen gått i ett eget kammer som er isolert fra eksosen, en langt bedre konstruksjon enn Yamaha løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Det kommel an på konstruksjonen.Ok da , liten omformulering. Når han har fått ned girhuset 10 cm, er drivakslingen frigjort ifra veiva på motoren, MEN kan muligens henge igjen i nedre veivtettinga ( HVIS motoren har den lange type nedre tettninghus ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 I de Johnson motorene jeg har repart har akslingen gått i ett eget kammer som er isolert fra eksosen, en langt bedre konstruksjon enn Yamaha løsningen. Her er det nok noen som blir meget fornærmet - hvis de ikke har fått solstikk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Geir Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Har en gammel Yamaha 6hk som mangler kjøling. Er det noen som vet om noen som kanskje har en kamerat som kjenner noen som vet om en side på nettet hvor det finnes en trinn for trinn beskrivelse (gjerne med bilder) på hvordan denne impelleren kan byttes? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 På min gamle 70hk Evinrude 96 mod, skjedde det samme med meg når jeg skulle bytte impelleren. . Det var en umbrakoskrue jeg måtte skru på, som sto på stammen, i forbindelse den staget til giret. . når jeg skrudde på denne umbrakoen,da datt undervannshuset ned . . har prøvd å ladt ved et bilde... https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8736/08022006071.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 (redigert) Kan det være en plast/gummi-slange fra undervannshuset opp gjennom stammen. Mange påhengere har denne slangen til trykklogg (knopmåler). Kan jo hende den henger i denne. Redigert 18.Juni.2006 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Henter fram denne gamle tråden igjen. Driver akkurat nå og demonterer undervannshuset for å skifte impeller. Staget til giroverføring er løsnet (bak forgasserene). Har fått hele undervannshuset ned 15-20 cm. Der er det bomstopp. Man kan kjenne og høre at noe holder igjen, og jeg tror det har noe med giroverføringsstaget å gjøre. Hva gjør jeg nå, akkurat nå går det verken opp eller ned (at det ikke går opp kan vel ha sammenheng med at drivakslingen ikke treffer riktig.)? Motoren er en -75 70 hk johnson. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Undervannshuset er av! Banket lett med trekloss og slegge. Det var staget til giringen som hadde vridd seg og holdt igjen. Med vissheten om dette har jeg i ettertid klart å både sette på og ta av undervannshuset!! Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Ahhh...ingenting er som følelsen av at ting endelig løsner og etter en nærmere saumfaring finner ut at ingenting er ødelagt...... - DA--- får man lyst til å ta seg en iiiiskald pils.... Redigert 11.April.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.