Jump to content

impeller på Evinrude 75


roestboe

Recommended Posts

Hvis du har fått ned girhuset mere en 5 cm er drivakselingen fri fra veiva .

 

Er du helt sikker på at du har fått frigitt girstaget ? , kan høre ut til at det henger igjen .

På de Johnson/Evinrude motorene jeg har hvert borti ( antikk )har det være et dele på girakslingen ( under et lokk på siden på stammen ), mens på de nyere kan koble av under forgasseren.

 

Hadde vært greit med litt mere info om motoren ,årsmodell og model nr .

 

Arne Kjetil

Link to post

Da er det vel bare akslingen den kan henge i. Ville forsøkt å ta av blokka.

Når han har fått ned girhuset 10 cm ,er den fri ifra motoren .

 

 

Hvis du kan få girhuset 10 > 15 cm RETT ned, og samtidig kan flytte gir sjalteren ( sitter ikke igjen noe på toppen her ?? ) opp/ned .....burde alt egentlig være løst ....eneste jeg kan tenke meg må være det at noen har brukt for mye fett på drivakslingen når den ble montert sist ,at det har skapt en vakuum lås, men det burde gi en mere fjørende stop.

 

Hvis alt er løst, du ikke kan kjenne/se noe som sitter, kan du prøve å overtale girhuset med å bende det ned med en 2" X 4" på hver side .

 

OBS !!! men pass på girhuset hvis det skulle løsne .

 

Arne Kjetil

Link to post

Når han har fått ned girhuset 10 cm ,er den fri ifra motoren .

Det kommel an på konstruksjonen.

Yamaha ha en hylse som omslutter drivakslingen og her kan det sitte noe veldig fast. Har måttet skjære opp en stamme for å få det løs.

Denne foringen sitter i bunnen av blokka, det var derfor jeg spurte om blokka kan fjernes.

Uansett vil man kanskje kunne se hva som er på gang hvis den taes av.

 

I de Johnson motorene jeg har repart har akslingen gått i ett eget kammer som er isolert fra eksosen, en langt bedre konstruksjon enn Yamaha løsningen.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Henter fram denne gamle tråden igjen. Driver akkurat nå og demonterer undervannshuset for å skifte impeller. Staget til giroverføring er løsnet (bak forgasserene). Har fått hele undervannshuset ned 15-20 cm. Der er det bomstopp. Man kan kjenne og høre at noe holder igjen, og jeg tror det har noe med giroverføringsstaget å gjøre. Hva gjør jeg nå, akkurat nå går det verken opp eller ned :headbang: (at det ikke går opp kan vel ha sammenheng med at drivakslingen ikke treffer riktig.)? Motoren er en -75 70 hk johnson.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ahhh...ingenting er som følelsen av at ting endelig løsner og etter en nærmere saumfaring finner ut at ingenting er ødelagt...... - DA--- får man lyst til å ta seg en iiiiskald pils.... :drink::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...