Jump to content

Gir problemer Draco 2300SC


vinc79

Recommended Posts

Det sitter en liten mikrobryter på gearkoblingen festet til motoren, før kablen går videre til drevet. Denne mikrobryteren gjør at tenningen brytes noen tiendels sekunder, som sørger for at gearskiftet skjer med minimal belastning på gearet. Alpha One har ikke clutch, og denne mekanismen er derfor en alternativ løsning.

 

Prøv å trykke på mikrobryteren mens motoren går, stopper ikke motoren, er bryteren defekt. Stopper den, kan likevel bryteren være feil justert.

 

Det er også mulig du har for høyt tomgangsturtall, da vil også gearskifte være problematisk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! :cheers:

 

Har sjekket microbryteren, når denne trykkes ned stopper motoren.

Har prøvd å justere "kablen" som går til gearkoblingen på motoren og den som går videre til drevet.

Etter litt prøving og feiling har jeg fått den til å gire forrover og tilbake i fri, turtallet på motoren synker ett lite øyeblikk i det den blir satt i fri.

Har også enkelte ganger fått den i revers, men klarer ikke å få den tilbake i fri igjen da... Må stoppe motoren for å få den i fri. Turtallet synker heller ikke..

 

Turtallet på tomgang ligger på 500-800 så det burde vel være greit?

 

Er det andre ting som bør sjekkes ifm rev'n eller er det mest sansynlig at jeg ikke har klart å justere "kabler" og microbryteren helt riktig...? Famler litt i blinde her, så er svært takknemlig for alle tips!!

Link to post
Share on other sites

Mener å huske (har hatt samme båt, samme motor - samme problem en gang i tiden) et det finnes en liten justerskrue som som bestemmer følsomheten på mikrobryteren. Eller var det bare å bøye litt på metallfjæra som trykker på mikrobryteren? I hver fall skal motoren kuttes så lenge at den nesten stopper under girskifte.

 

Høres ut som om du får for lite tinnings"dipp". Prøv ev. å justere ned tomgangsturtallet og se om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Har vært å forsøkt litt til i dag. Har justert den ene veien og da går giret greit forrover og tilbake i fri men får den ikke i revers, justerer litt og får da giret greit i revers og tilbake i fri, men ikke fremover, skrudd midt i mellom men da høres bare lydene av at tannhjulene "spiser" på hverandre begge veier, men går ikke i inngrep. Har også justert tomgangsturtallet så langt ned som mulig ca 200 RPM og oppover med korte intevaller, uten at det har hjulpet noe.

 

Høyden på drevet har også noe å si, får når jeg løfter drevet opp eller ned, endres det om jeg får den i gir eller ikke, og om det er forrover eller revers...

 

"Kablen" fra motor og ned i drevet ser eldre ut enn de andre og virker som det er for mye slark i denne. Drevet er nytt/overhalt som ble montert av forrige eier i vinter en gang.

 

Noen som har en fremgangsmåte på hvordan denne "kabelen" byttes? event andre slitedeler i drevet som det er verdt å sjekke samtidig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...