Jump to content

Jordingsfeil


daampa

Recommended Posts

Har strøm styrke 12.5 volt på bateriene, har 14.5 volt ut fra dynamoen.

I instrumentpanelt får jeg bare 10.2 volt.

Motstand i jordledningen som går inn til motorern på 45 ohm.

Har fulgt jordledningen tilbake til motoren og på kryss å tvers, men finner ingen feil.

Har ågså forsøkt å jorde instrumentpanelet til jord, der jeg er sikker på at det er god jording.

Da fikk jeg 12.5 volt, men da gikk oljetrykks instrumentet helt vilt.

Alle instumenter er skjekket og er ok.

Dette problemet startet med at ladelampen tente og slukket nå og da, før den ble konstant på.

Jeg byttet da dynamoen og satte inn nye baterier.

Jeg har en motor av merke Volvo AQAD30A mod1985.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode råd. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen!

 

45ohm i jordledningen (du mener vel minus? gods?) høres helt hårreisende ut, men du burde fortelle hvilke 2 punkter du målte imellom. Og hvilken forbrukere eller generatorer du hadde på i det øyeblikket du målte. Mellom alle punkter koblet til minus burde det - når alt er slått av - ikke være noe motstand av nevneverdig art. 45ohm anser jeg som en faktor 100+ for høyt. Er det mulig at minus-ledningen var helt åpent og du målte isteden motstanden gjennom noe annet?

 

Men du burde heller måle spenningen mellom de punktene som du brukte til motstandsmåling. Tror vi må ha mye mere fakta, jeg!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde med meg en kamerat som har greie på elektronikk, men ikke noen reser på bil/båt elektro.

Jeg er heller ikke noe reser på dette.

Vi målte på den ledningen som da er jord og som er det første ledde fra motoren og inn til instumentpanelet (amp/metere).

Måler vi strømmen der får vi 10.2 volt.

Alle brytere som ikke er avhengig av tenninga ligger inne med 12.5 volt.

Feilen er bare på den sløyfa som har med motoren å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Les igjennom denne posten, mye å hente her.

 

Hei Kurt,

Hva tenker du på her ?

Spenningen mellom dynamo gods og motorblokka.

Han tenker på spennings tap, hvis du får mere en 0,5V tyder det på dårlig kontakt/brudd, spennings tapet i ledningen (eller imellom blokk og dynamo ) bør ikke være over 0.5V ( i en perfekt verden = 0V ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Kurt,

Hva tenker du på her ?

Spenningen mellom dynamo gods og motorblokka.

Droll er inne på hva jeg mener. Jeg har en mistanke om at dynamo - har dårlig forbindelse med motorblokka, eller at ledning for - forbindelse mangler.

 

Dette kan du finne ut av med et voltmeter. Husk at når du måler spenningsfall må det gå strøm gjennom kretsen du måler. Det er derfor motor må være i gang slik at dynamo lader.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...