Jump to content

Vann i olje, oljetype VP 280 drev


Draco/stvg

Recommended Posts

Heisann. håper det er noen som kan hjelpe meg,da jeg er ny her. (virker som en koselig side for båtelskere)Jeg har en liten Draco20 med vp 170hp å 280-drev. Jeg skal skifte olje på motor å drev, På motor har jeg fått opplyst at det er helt greit med en (syntetisk) 5-40. Men det jeg lurer på er oljen på drevet?? kan jeg bruke samme olje på drevet som jeg bruker i motoren?? Da jeg skrudde opp peilepinnen på drevet var oljen oppi helt hvit, hva kan det skyldes?? :flag: Er det kansje en fordel å la drevet svive en stund til oljen har blitt oppvarmet før jeg suger opp oljen på drevet?? :diving:

 

Takk Takk på forhånd

Link to post
Share on other sites

Kan nå være greit og åpne drevet samt få det sjekket.... er jo ikke så lett å vite hvor lenge en har hatt vann i oljen.... Lagrene kan jo være skadet av vannet.... og det er ikke sikkert en merker dette umidelbart... Det er nok greit og få åpnet drevet for kontroll og inspesksjon.... samtidig som nye tetninger moneteres..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Heisann, jeg holder på å skifte olje på motor å drev. har en vp 170hp. 280 Drev. på motor bruker jeg syntetisk 5-40. er det ok å bruke? eller er det andre typer å anbefale??

på Drever tenkte jeg å bruke samme olje, etter jeg hørte det var helt ok.

Håper noen kan hjelpe meg litt der :flag:

Link to post
Share on other sites

Holder på å skifte olje på drevet. oljen var ganske `vanilje`aktig. Da har det jo komt vann til. Men er det nok å bare bytte ut de 2 0-ringene/pakningene? hvilke olje annbefales på dette drevet? Det blir jo fort dyrt hvis jeg må kjøpe 3*1liter olje fra volvo-forhandleren. Eller en 4literskane. da det er vel nesten 3-liter som kom ut. Er det noen som har litt opplysninger ang dette,det hadde vert fint.

 

:flag: GOD SOMMER ALLE BÅTFRELSTE :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min Nimbus har 2 stk 280 drev, eg hadde også vann i olja og den var nesten kvit som melk.

Eg skifta da simmeringer på utgående aksling (2stk) dette var i fjor, i år var olja heilt fin.

Det er jo også ein mindre kjangs for at det kan vera lengre oppe det er lekasje eks. under dekksel der girarmen går inn i drevet, eller det kan vera peilepinnen.

Når det gjelder oljen tror eg GL 5 girolje er en god olje for dette drevet og det til ein pris som er ca 1/4del av prisen som Volvo sin olje koster. Desse dreva blei før levert med annbefaling om å bruke GL-5 Girolje. 2,7 liter. Volvo annbefaler no synt.olje som det står Volvo på, dette tror eg nok kan vera bra på nye drev men på desse gamle grove dreva tror eg GL-5 fungerer heilt fint. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

GL-5 er hypoidolje. Til MS gearene anbefaler Volvo vanlig motorolje, disse er vel i prisippet av samme konstruksjon som drevene.

EP tilsetningene i hypoidolje kan skade messing-komponenter. Den famøse konen i disse gearene er i messing...

Ville sjekket dette, mulig det står i servicemanualen som ligger i arkivet.

Link to post
Share on other sites

Drev er dyre greier. Bruk den oljen som fabrikanten anbefaler. Ikke noe annet.

 

Rent generelt virker det som om syntetiske oljer tåler mindre vann enn gammeldagse dinoseauroljer. Jeg så nettopp et drev som har rast fullstendig. Ifølge folk som har lang erfaring ville trolig en mineralolje taklet situasjonen.

 

Bytt olje på drevet hvert år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...