Draco/stvg Startet 3.Juni.2006 Del på Facebook Startet 3.Juni.2006 Heisann. håper det er noen som kan hjelpe meg,da jeg er ny her. (virker som en koselig side for båtelskere)Jeg har en liten Draco20 med vp 170hp å 280-drev. Jeg skal skifte olje på motor å drev, På motor har jeg fått opplyst at det er helt greit med en (syntetisk) 5-40. Men det jeg lurer på er oljen på drevet?? kan jeg bruke samme olje på drevet som jeg bruker i motoren?? Da jeg skrudde opp peilepinnen på drevet var oljen oppi helt hvit, hva kan det skyldes?? Er det kansje en fordel å la drevet svive en stund til oljen har blitt oppvarmet før jeg suger opp oljen på drevet?? Takk Takk på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Jeg er ingen mekaniker men etter det jeg kan forstå så må du ha vann i olja på drevet Da må du ikke kjøre en meter før du har overhalt det Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Hvit olje betyr vann i oljen ja, du trenger jo ikke overhaling for det, men sannsynligvis er det simmeringen rundt propellakslingen som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Kan nå være greit og åpne drevet samt få det sjekket.... er jo ikke så lett å vite hvor lenge en har hatt vann i oljen.... Lagrene kan jo være skadet av vannet.... og det er ikke sikkert en merker dette umidelbart... Det er nok greit og få åpnet drevet for kontroll og inspesksjon.... samtidig som nye tetninger moneteres.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Draco/stvg Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Takk for tilbakemeldinger.. Da får jeg heller bare levere inn drevet på verksted,så det blir gjort skikkeligt, en gang for alle Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Heisann, jeg holder på å skifte olje på motor å drev. har en vp 170hp. 280 Drev. på motor bruker jeg syntetisk 5-40. er det ok å bruke? eller er det andre typer å anbefale?? på Drever tenkte jeg å bruke samme olje, etter jeg hørte det var helt ok. Håper noen kan hjelpe meg litt der Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Dette har vært diskutert før her på forumet men husker ikke akkurat hvor. Jeg hadde ikke fyllt syntetisk på motor eller drev...hvis jeg var deg. Se også: Olje på drev og søk litt mer på forumet.... Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Bare et tips ang. søk: Følgende søkestreng gir treff på innlegg som inneholder både "drev" og "syntetisk": +drev +syntetisk Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Holder på å skifte olje på drevet. oljen var ganske `vanilje`aktig. Da har det jo komt vann til. Men er det nok å bare bytte ut de 2 0-ringene/pakningene? hvilke olje annbefales på dette drevet? Det blir jo fort dyrt hvis jeg må kjøpe 3*1liter olje fra volvo-forhandleren. Eller en 4literskane. da det er vel nesten 3-liter som kom ut. Er det noen som har litt opplysninger ang dette,det hadde vert fint. GOD SOMMER ALLE BÅTFRELSTE Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Hei. Min Nimbus har 2 stk 280 drev, eg hadde også vann i olja og den var nesten kvit som melk. Eg skifta da simmeringer på utgående aksling (2stk) dette var i fjor, i år var olja heilt fin. Det er jo også ein mindre kjangs for at det kan vera lengre oppe det er lekasje eks. under dekksel der girarmen går inn i drevet, eller det kan vera peilepinnen. Når det gjelder oljen tror eg GL 5 girolje er en god olje for dette drevet og det til ein pris som er ca 1/4del av prisen som Volvo sin olje koster. Desse dreva blei før levert med annbefaling om å bruke GL-5 Girolje. 2,7 liter. Volvo annbefaler no synt.olje som det står Volvo på, dette tror eg nok kan vera bra på nye drev men på desse gamle grove dreva tror eg GL-5 fungerer heilt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 GL-5 er hypoidolje. Til MS gearene anbefaler Volvo vanlig motorolje, disse er vel i prisippet av samme konstruksjon som drevene. EP tilsetningene i hypoidolje kan skade messing-komponenter. Den famøse konen i disse gearene er i messing... Ville sjekket dette, mulig det står i servicemanualen som ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 fine..... da får jeg sikkert båten på sjøen i løpet av dagene,så kan jeg også begynne ferien.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Er det muligt å bruke en syntetisk olje som er 05-40 på drevet?? vp 280-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Pls. ikke start fler nye emner, dette er det 4. du har startet ang. drev og olje, jeg slår dem sammen til ett nå. Servicemanualen ligger i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Drev er dyre greier. Bruk den oljen som fabrikanten anbefaler. Ikke noe annet. Rent generelt virker det som om syntetiske oljer tåler mindre vann enn gammeldagse dinoseauroljer. Jeg så nettopp et drev som har rast fullstendig. Ifølge folk som har lang erfaring ville trolig en mineralolje taklet situasjonen. Bytt olje på drevet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Nå har jeg sjekket service manualen: Oljekvalitet Motorolja Viskositet SAE 10W-30 aft. 10W-40 Så det er altså det samme som for MS gear'ene, vanlig motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Okay.. takk for tilbakemeldinger Ingar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.