Jump to content

Problemer med start av en fm motor


foggy

Recommended Posts

bare et spørsmål først. mener du rotoren på innsiden av fordelerlokket. hvis den er av "normal" type kan den roteres litt i dreieretningen når den spenner ut de fjærbelastede vektene som justerer fortenningen.

 

roterer den rundt og rundt på akslen er den enten ikke satt riktig på eller noe er ødelagt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Distributor

 

Bilde

 

prinsipp:

Bilde

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

coil (den blå) kjøper du på biltema til et par hundrelapper og en dynastarter koster ca 2500 ny på Maritim eksempelvis (finnes jo endel på bruktmarkedet). Firdeler vet jeg ikke men det kan da ikke være verre enn noen skruer innvendig, slik at du kan ta ut "innmaten", og få ny hos Fredrikstad motor? (men her tipper jeg bare.......).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

dynastarteren er i orden tror jeg. den går rundt og greier. men rotoren går ikke rundt, den skal vel gå rundt når jeg har strøm på den? for å få av rotoren kan jeg løfte den rett av, men hvordan finner jeg ut om en fordeler fungerer? den skal jo rotere rundt den? derfor jeg syntes det er rart at den er bom fast.

Link to post
Share on other sites

så hvis jeg drar på svinghjulet skal rotoren gå rundt? eller vrir på nøkkelen så dynastarteren drar svinghjulet rundt....

 

trodde jeg kunne holde på rotoren og vri den rundt jeg, selv om jeg ikke tørna på motoren. det blir kanskje feil da...

Link to post
Share on other sites

dette er en fordeler som krever batteri og lading for å fungere som på en bil - til høyre på bildet:

Bilde

 

 

dette er en magnet:

Bilde

den er mest vanlig på gamle båtmotorer - lager sin egen strøm og leverer gnist til tennpluggene.

 

meg bekjent ikke fordelere standard på eldre motorer men brukes på den nye marna 12-17.

 

hvis din motor har fordeler kan den være bygget om?

 

menge magneter har "impuls" dvs at når man skal starte motoren holdes magneten igjen som om man spenner en fjær og så slippes den på tenningstidspunktet = kraftig startgnist.

tydelige klikkelyder høres når denne mekaniosken aktiviseres - slutter når motoren starter.

 

 

i star faseen kan det se ut som magneten ikke rører seg mens fjærene spennes men rorerer motoren skal magneten også rotere..

Link to post
Share on other sites

Har fått løs fordeleren, den var rusta fast, når vi har dratt svinghjulet rundt med starteren har de gjengene ned på fordeleren blitt ødelagt et sted, samt slitt på de gjengen som er på den saken som fordeleren settes ned i. Men rotoren går rundt og alt er fryd og gammen. men får fortsatt ikke start på den, kommer gnist på begge pluggene. Bensin kommer på pluggene, starteren går rundt, men kommer til punkter der den stopper eller går treigt. Har nok strøm. forslag?

Link to post
Share on other sites

kort innledning:

du må finne et tenningsmerke eller tørne motoren slik at stemplet på sylinder1 er eksakt på topp på tenningsslaget.

deretter må fordeleren settes på plass (plassere tennene mot kamakslen sine) slik at rotoren på fordleren peker mot tennkablen for sylinder 1 samtidig med at stiften åpner, havner du da midt i "justeringsområdet" (tenning = ca 0° har du et bra utgangspunkt.

 

jeg kjenner ikke til hvor eventuelle tenningsmerker kan være plassert på motoren din, kanskje noen andre her kan hjelpe deg med det?

Link to post
Share on other sites

Ingen som kan hjelpe meg med de merkene?

 

Lurer litt på om dynastarteren er litt rusten fortsatt, fikk den aldri opp men fikk dratt den rundt så den løsna. mulig kulelagrene er litt rustne siden strøm kabelen som kommer inn på dynastarteren begynner å ryke når vi bruker den litt. virker som den blir overopphetet. Men alle skruene på dynastarteren er rustne så får ikke åpnet den....

Link to post
Share on other sites

Har selv en FM L5 (6-8 hk, 1955). Er usikker på om det er noen merker, men du kan skru ut pluggene , tørne svinghjulet (For hånd, normal dreieretning) og kjenne med tommelen når du merker at det blir trykk i sylinderen (på 1.sylinder nærmest svinghjulet). Jeg brukte da en ståltråd ned i plugghullet, og dreide til stempel kom på topp. Da er stempel i riktig posisjon. Siden det er et tannhjul i enden av fordeleren kan det settes på i "uendelig" mange feilposisjoner. Men rotor skal være sånn circa i posisjon mot en av polene i fordelerlokket (til sylinder 1) når stempelet er på topp. Den siste justering kan gjøres etterpå med et multimeter i OHM område (uten tenning på!) mellom jord(gods) og lavspenningskabel mellom fordeler og coil. Når fordeler roteres mot dreieretning av rotor, er riktig posisjon når det går fra kontakt (0 ohm) til ikke kontakt (uendelig ohm). Alternativ kan man istedet for multimeter bruke prøvelampe(12 v) med ledningene tilkoplet mellom de to uttakene på coilen. Da må tenningen være på, og riktig justering er når den går fra lys til ikke lys. Da er den justert for tenning på 0°, men det bør være greit for å få start på motoren. Deretter jkan man prøve med noe tidligere tenning (Litt før stempelet er på topp) Hvis det er "Lav" og "høy" tenningsveksling på motoren må den stå i "lav" for justering (Lav = sen tenning, Høy = tidligere tenning)

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nå som vi skrur så mye på motoren,lurer jeg på å bytte topppakning. er vel ikke veldig vrient det? den skal skues med moment, hvor finner jeg ut hvor mye det er? topppakning koster vel ikke mange kr?

 

Tenkte å åpne toppen for å sjekke ventilene også.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke vanskelig. Det ligger manual til FM 8-12 i båtplassens dokumentarkiv (Type L2-L5) i GIF format, men du kan bestille en manual fra FM for ca 30 kr. (tror jeg betalte for det for 2 år siden) når du bestiller toppakning. Jeg leverte min topp til et verksted som tok ca 500 kr for å plane toppen(slipte av 0,8 mm) fordi siden den var sjøvannkjølt hadde det blitt lekkasje mellom kjølekanaler og en sylinder. På min motor byttet jeg også krysspinne i stempel, og lager for denne på råden (Messing eller bronse). Den kan bli noe slitt spesielt hvis det er støpjernstempler.

Kontaktinformasjon FM: Fredrikstad Motorfabrik (På Gule Sider)

Telefonnummer på hjemmesiden er nemlig feil! (Har vært det i mer enn et år)

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...