foggy Startet 10.Juni.2006 Del på Facebook Startet 10.Juni.2006 Jeg sliter med å få start på en fm motor, så lurer på: skal en fordeler være løs når jeg tar av fordeler lokket? skal jeg kunne skru den rundt? hvordan sjekker jeg hvordan en fordeler og coil fungerer? I tilfelle, hva koster dette nytt? mvh Desperat fm eier Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 (redigert) bare et spørsmål først. mener du rotoren på innsiden av fordelerlokket. hvis den er av "normal" type kan den roteres litt i dreieretningen når den spenner ut de fjærbelastede vektene som justerer fortenningen. roterer den rundt og rundt på akslen er den enten ikke satt riktig på eller noe er ødelagt. http://en.wikipedia.org/wiki/Distributor prinsipp: Redigert 11.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 ja mener rotoren, den er bom fast, får ikke lea på den. kanskje den er rusta fast? ser litt rustent ut oppi der? peil på ny pris på coil og starter? hvordan skrur jeg fordeleenm av for å prøve å fikse? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 coil (den blå) kjøper du på biltema til et par hundrelapper og en dynastarter koster ca 2500 ny på Maritim eksempelvis (finnes jo endel på bruktmarkedet). Firdeler vet jeg ikke men det kan da ikke være verre enn noen skruer innvendig, slik at du kan ta ut "innmaten", og få ny hos Fredrikstad motor? (men her tipper jeg bare.......). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 rotoren skal ikke vris - den må bare løftes rett opp! Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 dynastarteren er i orden tror jeg. den går rundt og greier. men rotoren går ikke rundt, den skal vel gå rundt når jeg har strøm på den? for å få av rotoren kan jeg løfte den rett av, men hvordan finner jeg ut om en fordeler fungerer? den skal jo rotere rundt den? derfor jeg syntes det er rart at den er bom fast. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 mener du når motoren tørnes enten med starter eller manuelt? når motoren tørner skal også rotoren - eh, rotere hvis ikke er noe fundamentalt galt. Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 så hvis jeg drar på svinghjulet skal rotoren gå rundt? eller vrir på nøkkelen så dynastarteren drar svinghjulet rundt.... trodde jeg kunne holde på rotoren og vri den rundt jeg, selv om jeg ikke tørna på motoren. det blir kanskje feil da... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 (redigert) nei, rotoren er mekanisk koblet til motoren. snurrer ikke motoren snurrer ikke rotoren - om ikke noe er fundamentalt galt. forutsatt at fordeleren er montert på motor. det er vel ikke magnet du har - bare for å være sikker på at jeg ikke misforstår noe. Redigert 11.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 magnet? veldig usikker. hvordan sjekker jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 dette er en fordeler som krever batteri og lading for å fungere som på en bil - til høyre på bildet: dette er en magnet: den er mest vanlig på gamle båtmotorer - lager sin egen strøm og leverer gnist til tennpluggene. meg bekjent ikke fordelere standard på eldre motorer men brukes på den nye marna 12-17. hvis din motor har fordeler kan den være bygget om? menge magneter har "impuls" dvs at når man skal starte motoren holdes magneten igjen som om man spenner en fjær og så slippes den på tenningstidspunktet = kraftig startgnist. tydelige klikkelyder høres når denne mekaniosken aktiviseres - slutter når motoren starter. i star faseen kan det se ut som magneten ikke rører seg mens fjærene spennes men rorerer motoren skal magneten også rotere.. Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 den er som den øverste. det er en fm motor. den kom orginalt med fordeler. hmmmm. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 det er greit, da kan du glemme alt om magneter. Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Har fått løs fordeleren, den var rusta fast, når vi har dratt svinghjulet rundt med starteren har de gjengene ned på fordeleren blitt ødelagt et sted, samt slitt på de gjengen som er på den saken som fordeleren settes ned i. Men rotoren går rundt og alt er fryd og gammen. men får fortsatt ikke start på den, kommer gnist på begge pluggene. Bensin kommer på pluggene, starteren går rundt, men kommer til punkter der den stopper eller går treigt. Har nok strøm. forslag? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 hmmm hvis sprialdrevet på fordeler eller kamaksel som driver den er ødelagt kan det ikker fungere? hvis det likevel snurrer "i fase" er tenningsinstillingen kritisk. har du sjekket denne? Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 nei har ikek sjekket det, hvordan sjekker jeg det a? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 kort innledning: du må finne et tenningsmerke eller tørne motoren slik at stemplet på sylinder1 er eksakt på topp på tenningsslaget. deretter må fordeleren settes på plass (plassere tennene mot kamakslen sine) slik at rotoren på fordleren peker mot tennkablen for sylinder 1 samtidig med at stiften åpner, havner du da midt i "justeringsområdet" (tenning = ca 0° har du et bra utgangspunkt. jeg kjenner ikke til hvor eventuelle tenningsmerker kan være plassert på motoren din, kanskje noen andre her kan hjelpe deg med det? Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 12.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Ingen som kan hjelpe meg med de merkene? Lurer litt på om dynastarteren er litt rusten fortsatt, fikk den aldri opp men fikk dratt den rundt så den løsna. mulig kulelagrene er litt rustne siden strøm kabelen som kommer inn på dynastarteren begynner å ryke når vi bruker den litt. virker som den blir overopphetet. Men alle skruene på dynastarteren er rustne så får ikke åpnet den.... Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 (redigert) Har selv en FM L5 (6-8 hk, 1955). Er usikker på om det er noen merker, men du kan skru ut pluggene , tørne svinghjulet (For hånd, normal dreieretning) og kjenne med tommelen når du merker at det blir trykk i sylinderen (på 1.sylinder nærmest svinghjulet). Jeg brukte da en ståltråd ned i plugghullet, og dreide til stempel kom på topp. Da er stempel i riktig posisjon. Siden det er et tannhjul i enden av fordeleren kan det settes på i "uendelig" mange feilposisjoner. Men rotor skal være sånn circa i posisjon mot en av polene i fordelerlokket (til sylinder 1) når stempelet er på topp. Den siste justering kan gjøres etterpå med et multimeter i OHM område (uten tenning på!) mellom jord(gods) og lavspenningskabel mellom fordeler og coil. Når fordeler roteres mot dreieretning av rotor, er riktig posisjon når det går fra kontakt (0 ohm) til ikke kontakt (uendelig ohm). Alternativ kan man istedet for multimeter bruke prøvelampe(12 v) med ledningene tilkoplet mellom de to uttakene på coilen. Da må tenningen være på, og riktig justering er når den går fra lys til ikke lys. Da er den justert for tenning på 0°, men det bør være greit for å få start på motoren. Deretter jkan man prøve med noe tidligere tenning (Litt før stempelet er på topp) Hvis det er "Lav" og "høy" tenningsveksling på motoren må den stå i "lav" for justering (Lav = sen tenning, Høy = tidligere tenning) Redigert 12.Juni.2006 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 12.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 får prøve det. se hva vi får til. er ikke bare lett det her. Vil ha motoren igang nå. kommer tilbake til hva som skjer, takk for hjelpa, dere er sinnsykt til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 13.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 nå som vi skrur så mye på motoren,lurer jeg på å bytte topppakning. er vel ikke veldig vrient det? den skal skues med moment, hvor finner jeg ut hvor mye det er? topppakning koster vel ikke mange kr? Tenkte å åpne toppen for å sjekke ventilene også. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 (redigert) Nei, det er ikke vanskelig. Det ligger manual til FM 8-12 i båtplassens dokumentarkiv (Type L2-L5) i GIF format, men du kan bestille en manual fra FM for ca 30 kr. (tror jeg betalte for det for 2 år siden) når du bestiller toppakning. Jeg leverte min topp til et verksted som tok ca 500 kr for å plane toppen(slipte av 0,8 mm) fordi siden den var sjøvannkjølt hadde det blitt lekkasje mellom kjølekanaler og en sylinder. På min motor byttet jeg også krysspinne i stempel, og lager for denne på råden (Messing eller bronse). Den kan bli noe slitt spesielt hvis det er støpjernstempler. Kontaktinformasjon FM: Fredrikstad Motorfabrik (På Gule Sider) Telefonnummer på hjemmesiden er nemlig feil! (Har vært det i mer enn et år) Redigert 13.Juni.2006 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 13.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 leste litt i bruksanvisningen, der står at man bare skal stramme til skruene. Skal de ikke ha et spesielt moment? trodde alle topper hadde dette. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 I manualen til FM L2 og L5 står det 7 kgm, og i manualen til S2/S22 står det 6,5 kgm, så noe rundt der er nok riktig. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
foggy Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 ringte fm de sa 8kgm :) prøve det, skrudde opp toppen idag, så veldig bra ut. Fikk åpner dynastarteren og sjekka den, den er så rusten og dritt så må ha ny. må også ha nytt tannhjul til fordeleren. blir dyrt dette her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.