Jump to content

Nivåbryter med sprengstoff ?


Gutek

Recommended Posts

Nivåbryter som eksploderte !

Sønnen min hadde hat en utrivelig opplevelse i går.Han skulle se etter båten,og skjønte fort at nivåbryteren ikke virket,for det var mye vann i båten.Nivåbryteren av vippetypen var helt oppe uten at pumpa hadde startet.Han kom til å klemme den ned,og dermed eksploderte den så bitene fløy forbi hodet hans.Tilbake var bunnplata med to ledninger !!!!! Hva slag djevelsap kan dette være ?Jeg vet ikke noe om bryteren .men han sa det var ingenting som beveget seg hørbart inni den bryteren.Er det noen som har en anelse om årsaken ?

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

kan se ut som at det er blitt lekkasje i nivåbryteren og at dristoffgass/lens? er kommet inn i flottøren.

ved riktig gass "blanding" skal det nok ikke mer til.

Nivåbryter full av drivstoffgass? Tja..., det ville vært enestående og oppsiktsvekkende, for ikke å si fullstendig umulig. Kanskje den heller har eksplodert av samme grunn som alle de andre nivåbryterene som eksploderer. Dette har man jo diskutert her på siten mange ganger før. Kobler man slike nivåbrytere uten bruk av rele, er det bare et spørsmål om tid før irr, dårlig kontakt og høy belastning får den greia til å kortslutte. Ofte med et smell. Det er bare et spørsmål om strømstyrke.

 

Lensepumpa er jo egentlig ikke det spor bedre. Når pumpa lever mestaparten av livet nedsenket i vann, er det ikke et spørsmål om den vil gå i stykker, men når. Noen ganger slutter den bare å virke, andre ganger trekker den masse strøm og kortslutter, hvis da ikke nivåbryteren kortslutter først. Noen har jo ikke engang sikret kursen eller de har puttet inn en for stor sikring.

 

Det er bare en ting å si Gutek. Dette vil du mest sannsynlig oppleve igjen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kobler man slike nivåbrytere uten bruk av rele, er det bare et spørsmål om tid før irr, dårlig kontakt og høy belastning får den greia til å kortslutte.

mulig at du ikke er særlig kjent med elektriske systemer men en nivåbryter kan ikke "kortslutte" - den kan brenne fast eller ikke danne kontakt men "kortslutte" - nix hvis det er riktig koblet.

 

kortslutning i denne sammenheng må bli mellom 2 strømledere av forskjellig polaritet og er umulig siten det dreier seg om samme strømleder/polaritet via bryteren.

 

korrosjon - javel - men ikke uten lekkasje i flottøren.

 

overbelastning - kanskje - brente konatakter men vanligvis ikke uten korrosjon, dvs lekkasje i flottøren.

 

kortslutter man batteriet over nivåbryteren - javel, ingen eller alt for stor sikriing - men ingen pumpe går med denne koblingen.

 

flere?

 

forutsatt at systemet er riktig installert.

brent /kortslutte pumpemotor skal sprenge sikring.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte inn nivåbrytere fra Taiwan for en del år tilbake når jeg drev butikk. Det var en Whale kopi. Rimelig sak - BARE MØKK! Fikk i retur de fleste av dem. De tålte ikke strømmen (for høy) - kanskje de var beregnet for bruk sammen med håndpumpe :lol:

 

Å koble via relè hadde sikkert fungert bedre (en tid), men selve konstuksjonen var dårlig. Nivåbryteren var dråpformet... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer det vann inn i en bryter som brukes i et DC anlegg vil vannet kunne bli utsatt for elektrolyse og det dannes oksygen og hydrogen i en eksplosiv blanding som ellers er kjent som knallgass. Opereres deretter bryteren kan man ha den perfekte tennmekanisme som antenner gassblandingen. Selv i små mengder som rommes i en slik bryter kan denne gassen innha betydelig sprengkraft.

Cluet er å unngå billige brytere som er ment for neddykking.

Kortsluttes ledningene etter smellet vil pumpa brenne, batteriet tappes og i verste falle brenner eller går skuta ned som følge av manglende lensing.

Styr unna billig elektrisk materiell av dårlig kvalitet som blir liggende under vann...

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Det er kansje mer sannsynlig at pumpa kortsluttet, med stor strøm gjennom bryter som resultat. En kortsluttning kan gi kraftig varmeutvikling i bryter med tilnærmet eksplosjonsartet utvikling. Har alltid latt bryter styre pumpa direkte uten rele og sikring , med en komp. mindre som feiler når pumpa skal starte. Dette fungere greit så lenge bryter er i orden og tåler merkestrøm til pumpa.

Forøvrig finnes det pumper som styres elektronisk, det vil si de starter og går noen runder, men uten vann å pumpe er strømforbruket lavt og dette blir målt og gir stopp på pumpe. Ulempe er at dette trekker litt strøm samt at pris er noe høy.

Det finnes forøvrig nivåmålere basert på radiobølger, altså helt uten beveglige deler, med meget lang levetid, men det var dette med pris da. (er påbudt i bulkbåter for å detekter lekkasjer)

Link to post
Share on other sites

Det finnes forøvrig nivåmålere basert på radiobølger, altså helt uten beveglige deler, med meget lang levetid, men det var dette med pris da. (er påbudt i bulkbåter for å detekter lekkasjer)

 

Er det tankradar du tenker på ? Nivåmåling som du beskriver basert på radiobølger har jeg ikke fått med meg. Det jeg har vært hart basert på nivå alarmer og de helt "avanserte" har et system med tape med følere inni.Det siste tror jeg var amerikansk ?

Link to post
Share on other sites

Finnes nivåmålere i industrien som baserer seg på ultralyd. I prinsipp ekkolodd for måling av avstand ovenfra til vannspeil (eller annen væske). Antar at det er det som er omtalt som tankradar. Stiller en del krav til montasje, bl.a. minsteavstand til vannspeil, avstand til tankvegger og annet "inventar" for å unngå falske ekko. Tror nok dette er overkill til bruk på lensepumpe i båt. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kommer det vann inn i en bryter som brukes i et DC anlegg vil vannet kunne bli utsatt for elektrolyse og det dannes oksygen og hydrogen i en eksplosiv blanding som ellers er kjent som knallgass. Opereres deretter bryteren kan man ha den perfekte tennmekanisme som antenner gassblandingen.

Dette er nok forklaringen ja. Har "sprengt" et og annet krantablå på denne måten opp gjennom tidene. Er nok ikke spesielt farlig men ganske ubehagelig... Nettopp av denne grunn brukes gjerne 24VAC til denslags systemer...

Finnes nivåmålere i industrien som baserer seg på ultralyd.

Jepp, og til en pris som får deg til å føle at vanlige båtutstyrspriser er billig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke tankradar, men en liten lukket enhet ca 15cm lang 5 cm i diam. helt innstøpt. Denne kan det. sjøvann og brukes til å oppdage lekkasje i skip. Den har dc mating 24 V men kan fung. ned mot 10 volt. Rele utgang for styring av pumpe finnes, men enheten er 4-20 ma 2 tråds med lavt strømtrekk uten vann og høyt med.

Link to post
Share on other sites

i fall flottøren er ac pvc liknende materiale er dette ikke riktig vanntett og temperaturendringer medfører "pusting" for enhver mulig diffusjon eller støpefeil/kabelgjennomf.

 

skulle hørt da Hella skiltlyset mitt eksploderte etter at jeg hadde sprayet det inv med 6-66.

hagleskudd!

Link to post
Share on other sites

Da vet du sikkert også at knallgass egentlig ikke gir eksplosjon, men implosjon, idet gassblandingen blir til vann når den forbrenner.

 

Fortell det til læreren min på kjemilaben på gymnaset, etter at smarte hoder fant på å bytte ut reagensglasset, hvilken gassmengde skulle gi et søtt lite " piff " ,med en glasskolbe på to liter :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...