Jump to content

Noen som har kjennskap til denne båten (prosjekt)


M/S Bastard

Recommended Posts

Satt og kikket i "Jeg fant, jeg fant! Trenger du det" og så denne som walter tipset om.

Nå har den vært under og selges rimeligere, syns ikke 20 lapper er billig nok men...

 

Syns det er litt spesielt med klinkbygget båt på 37 fot, er ikke ofte man ser det

 

Men er det noen som kjenner til denne båten?

 

Bilde

 

Omtale her

 

Lagt til info jeg har fått på mail;

 

Båten er bygget i Hardanger på Svåsand båtbyggeri ( derav navnet Svåsandsjark ) i 1952 , og gikk på fiske i Lofoten fra 1952 til den ble solgt som fritidsbåt ca 1984 . Den havnet da igjen i Hardanger , og fikk bygget hytte over lasterommet . Hvem som hadde båten opp igjennom årene vites ikke , men det var en lokal person , der jeg bor som fikk tak i den i ca 1987 - 88 . Han brukte den til turbåt i mange år til jeg overtok den i 1998 .... Har da vært brukt til turbåt , og vært under restaurering til nå i de senere år

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bastard,

 

Nei, jeg kjenner ihvertfall ikke båten - uten at det umiddelbart føles som noe stort savn :wink:

 

Klinkbyggede båter på 37 fot finner man ikke mange av nå for tiden, selv om det for 100 år siden ble klinkbygget jakter på mer enn 50 fot. At den er klinkbygget er slett ingen fordel styrkemessig på en såpass stor båt.

 

Uten at jeg kjenner noen sammenheng, så heftet jeg meg også med at den har vært en tur på feil side av sjøens overflate ......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, den gikk ned pga sviktende lensepumpe og avrustet klink.

At den har vært på bunn bryr jeg meg ikke så mye om.

Likte fasongen egentlig, kanskje påbygget akter ikke er helt estetisk men...

 

 

Men lurer mere på om det er noe og satse på i det hele tatt. Ikke det at jeg er på jakt etter nytt prosjekt omgående, men blir pris riktig så er det jo ikke umulig :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Avrustet klink = må klinkes om hele veien - ihvertfall under vannlinje = kan bli en stor jobb hvis du må rive store deler av innredning, men det skal du kanskje allikevel? :lol:

 

Kan motoren brukes i det hele tatt? Om den ikke er konservert etter at den var under, så er den vel stort sett ferdig, og ikke verd mye....så da står du igjen med skroget som må klinkes om.....by 7 000,- og sett igang!

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

for 20000,- får du kanskje 2-3 kvalitetsuker i syden? Har kan du få utallige uker med mye gøy i din egen hage :lol:

 

Jeg har ikke så mye greie på trebåt, men ville kanskje sett meg om etter kravellbygd skrog skulle jeg hatt en, men da blir vel prisen 100000 opp. Ellers ser det ut som båten har pene linjer, hva med å rive akterbygget og lage et flott dekk der, kanskje et lite tak over og flybridge.

 

At det ble en slik tenkte jeg...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Avrustet klink = må klinkes om hele veien - ihvertfall under vannlinje = kan bli en stor jobb hvis du må rive store deler av innredning, men det skal du kanskje allikevel? :lol:

 

Kan motoren brukes i det hele tatt? Om den ikke er konservert etter at den var under, så er den vel stort sett ferdig, og ikke verd mye....så da står du igjen med skroget som må klinkes om.....by 7 000,- og sett igang!

:wink:

Ja, nå er det fikset noe klink etter det jeg forstår. Men lettere og bytte klink enn spiker på kravell tror jeg. Bastarden bør vel etterspikres etterhvert og det tenkte jeg ny eier kan gjøre om noen år.

innredning må selvfølgelig nytt om dette blir noe av.

 

Motor kan startes etter en sjekk har jeg fått opplyst, han mover den innimellom så den ikke setter seg.

 

Traust;

Joda, kan bli ok båt ut av denne.

Men jeg har ikke dårlig tid og denne har vært til salgs en god stund, så det kan vel hende jeg kan få den fordelaktig.

 

Problemet er at jeg ikke har anledning til og reise dit med masse verktøy og greier, for og reparere.

Hadde vært greiere og fått den nærmere, evt slept hjem.

Det koster fort 15 lapper for frakt

Link to post
Share on other sites

By han 20.000,- levert Holmestrand, da. Så har du fått deg båt for 5.000,- og masse jobb på kjøpet.......

 

Er'n skikkelig pressa / desparat så han det hende at det går i boks?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av hva slags motorarbeider som gjenstår, så bør det kanskje ikke være umulig å få igang motoren i Rogaland, for deretter å ta en ukes sommerferie på hjemturen? Tenk hvor mye du kan få gjort hver kveld/natt ved landligge.... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Helt klart...med full seilføring! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...