Jump to content

Bytte av "safety pin" i Vetus Baugpropell


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

I havna der jeg har min båt finnes det mye "ålegress". I kveld da jeg skulle legge til kai så var det ekstra lav fjære. Dette resulterte i at baugpropellen fikk stor tilgang på ulumskheter som ålegress, som igjen resulterte i at jeg mistet effekten. Jeg kom meg til kai. Deretter hoppet jeg i vannet og fjernet dritten. Det er nå rent i tunnelen, elektomotoren går, men ingen effekt. I boka står det noe om "safety pin", og denne ser ut til å være en smal sak å skifte. Men, er det noen som har kjennskap til om dette kan utføres mens båten ligger i vannet? Eller må den opp?

Link to post
Share on other sites

Har selv en bitteliten Vetus, der "safety pin" skiftes omtrent som på små påhengser: Skru ut umbrakoskruen i senter av propellen og trekk av(ut) propellen så ser du brytepinnen (evt. restene av den). Med forbehold om at "patenten" er annerledes på Vetus'er som er større enn min drinkmixer...

 

Så lenge du har vært i sjøen og fjernet ålegresset skulle det ikke være noe i veien for å ta brytepinnen på samme måte uten å ta båten på land.

Link to post
Share on other sites

Hei !

På min baugpropell er det to stk brytepinner. den ene sitter innvendig mellom el. motor og og gearhus.den kan skiftes ved at man løsner motoren og løfter den opp. Den andre sitter på propellen og da må baten pa land. Skal vistnok være konstruert slik at innvendig pinne er svakest slik at den skal ryke først, men ikke alltid at dette skjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...