Jump to content

Reservert på Bergholmen?

Astor

Recommended Posts

Jeg registrerer at dette har gått over til en diskusjon om snobberi. For mitt vedkommende føler jeg avsky for utpregede snobber. Har mulig noe med at jeg er oppvokst i en drabantby med et typisk snobbeområde i nærheten.

Over til utgangspunktet og båtfolks holdning.

Kr.himmelfartsdag kom jeg fra Oslo og hadde tenkt å legge meg på nordsiden av Bergholmen ved Håøya. Da jeg kom sigende ropte de som var der at det ikke var plass til båten min samtidig som de satte seg ned på kai-kanten. Når jeg hadde kommet helt inn å skulle legge inntil viste det seg at det var plass allikevel, men de som var på kaia sa at det var så deilig å sitte der i sola så de ønsket ikke å flytte seg.

Jeg laget ikke mer bråk, og forlot stedet. Jeg gadd rett å slett ikke å trenge meg på et surt miljø.

Dette var sannsynligvis ikke snobber og båtene var ”normale” i størrelsen om det betyr noe i vurderingen.

Jeg synes det er helt utrolig at båtfolk oppfører seg på denne måten. Vi er en rolig familie uten gneldrehund, bråkete barn, høy musikk eller på annen måte støyende.

Er noen kjent på Båtplassen kjent med denne gjengen?

Drar dette sitatet opp i egen tråd da det har en prinsipiell betydning for mange båtfolk at en liten gruppe mennesker skal legge beslag på en perle som Bergholmen.

Joda, dette har jeg hørt fra andre båtfolk også. Synd at noen få skal lage det ukoslig for andre som ønsker å benytte det fine området på Bergholmen.

Jeg var der i fjor, på en vanlig hverdag, og lå der alene en times tid. Tok endel bilder som jeg ønsker å dele med dere.

Bergholmen_1.jpg

Bergholmen_2.jpg

Bergholme_3.jpg

Bergholmen_reservert.jpg

Rød linje med reservert skilt gjør at mange snur i døra.

Bergsholmen.jpg

Øya ligger rett sør for Håøya og vest for Drøbak. I senter av bildet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tidligere var det Drøbak Båtforening som fikk bruke Bergholmen. Det hendte at daghavende fra Borgen kom på inspeksjon, og da måtte man vise medlemkort fra foreningen.

Slik er det ikke i dag. Drøbak båtforening har en form for tilsyn til Nordsiden, og Vindfangerbukta Båtforening på Sydsiden, men ingen kan jage noen fra anlegget. De røde strekene på bryggene er nok til irritasjon for mange som forsøker seg.

Det store gule huset i havna mot Syd blir restaurert, dette skal bli en Kystled-hytte med mulighet for utleie.

Alt skal være åpent for almenheten, men det skal ikke stikkes under en stol at det er Drøbak Båtforening som har lagt ut en del penger i form av nye tak og restaurering av brygger. De har også bygget noen aldeles lekre utedasser.

flid

Redigert av Flid (see edit history)
  • 8 år senere...

Jeg hadde en prat med komandanten på Oscarsborg, som Bergholmen ligger under. Han forteller at Bergholmen er og skal være åpen for alle. At det er blitt et lukket sted er vel for at enkelte har fått et ublidt møte med de faste på øya.

Det er lagt ned betydelig arbeide bla fra Drøbak Båtforening i den nordre havna. Den andre disponeres av Vindfagerbukta Båtforening.

Har personlig ikke vært innom det siden 2004.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Havnemafia finnes også på Mølen. Der sto de på moloen og skrek at det var fult, til tross for at det var 3-4 ledige plasser. Etter at jeg hadde fortøyd kom det flere av de faste, og det var tydelig misnøye med at jeg hadde tatt meg til rette i "deres" havn.

Tror det har lett for at folk plutselig føler eierskap til visse steder som man bruker ofte i nærmiljøet. Er det en liten klikk som i tillegg møtes der ofte, oppstår det fort et lite hyggelig rottemiljø :thumbsdown:

Mye sant det du skriver BigHorn :-)

Folk må aldri glemme at man ikke har hevd på et sted eller en spesiell plass hverken i skjærgården eller gjestehavner selv om man ofte er på samme sted. Viktig å huske på om man er en gjeng som ofte er på samme plass.

En annen uting er å "holde av" en naboplass for en kompis som kommer senere mens havna fylles opp. Man ser endel dårlig skjulte forsøk på dette rundt omkring. Joller som legges ved siden av båten, to vennebåter som ligger med en avstand mellom seg som gjør en plass akkurat for trang. Når "riktig" båt kommer, så forhales begge båtene en halvmeter og vips var det plass likevel.

Jeg synes også det er hyggelig å kunne ligge med vennebåt på siden i gjestehavn, men er kompis for sent ute og noen andre allerede har lagt seg på siden så må han finne en annen plass, evt synd for han om havna er full.

I skjærgården er det enklere. Jeg har noen favorittplasser på øyene i indre oslofjord, men det er alltid først til mølla som gjelder.

Klart man pent kan spørre en som kommer om han kan ta én plass lenger bort om det er ledig og like egnet, men man har ingen rett til å nekte eller oppføre seg lite hyggelig. Vil båten ligge på akkurat den plassen ved siden av deg, skal han tas imot med et smil :-)

Mvh. SAP

Bra skrevet sap_2000.

Heldigvis skjer det sjelden, men det er ikke noe hyggelig de få gangene det skjer.

Mitt råd er at ser vi dette skjer med at noen prøver å reservere plasser på den måten, så ta imot de ny-ankommende så de føler seg velkommen.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...