Jump to content

Defekt toppakning? Perkins 6.354


Festina Lente IV

Recommended Posts

Ved starting av motor i helgen var det akkurat som selvstarteren ble stoppet av en mottor som plutselig gikk tregt, for så å løsne og starte. Motoren var normalt varm etter en par timers stans. Når den startet røk den med vit røyk et halvt minutt, for så å gå helt normalt. Tilbake i havna sjekket jeg kjølevann, og det var borte i alle fall en liter eller kanskje to. Tyder dette på en gåen toppakning, eller kan det være noe annet galt?

 

Det spøker for baatplassentreffet?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

5 timer mekking i går.

 

Demontert varmeveksler, turbo, dyser og dieselrør, vippearmspill og støtstenger. Dreide motoren under demontering, etter at dysene var fjernet, og diagnosen ble delvis bekreftet. Sylinder to spyttet ut en haug med vann, den må ha vært helt full. Regner ikke med skader på selve lokket, så da er det bare pakningen igjen. Dyrt nok, ca kr 3 000,- for pakningssett til toppen.

 

Et par og tyve topplokksmuttere er skrudd ut, dæven, de satt godt. 12 - fjorten stykker står igjen. Her trenger jeg en pipe og en kraftig arm.

 

Etter at så mye er demontert ble mulighetene større for å få av begge manifoldene før topplokket tas av. dette vil gjøre jobben enklere, da mye vekt deles opp.

Ser betydelig lysere på livet nå. Fortsetter i kveld.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Håper du da har rekkefølgen skruene til topplokket skal strammes til, og det riktige momentet. Ellers kan det bli en kortvarig glede!!

Takk for omtanken. :cheers: Jeg tok toppen til den andre motoren for noen år siden, og det gikk bra. Det var benyttet en uorginal pakning på den, og det er det vel her også tenker jeg. Nå kommer det inn originalpakning. Jeg har verkstedhåndbok på motorene, og den blir flittig studert underveis. I tillegg har jeg en proff mekaniker som "bakvakt" i fall det er noe jeg trenger hjelp til. Han skal også kontrollere allt med tildragingsmomenter, i tillegg til å sjekke dyser og justere ventiler før jernklumpen vekkes til liv igjen. Med tanke på rekkefølgen på boltene er det et styr å holde orden på, 32 bolter som skal strammes opp litt av gangen opp til det endelige momentet, og i riktig rekkefølge. Men, bedre å bruke litt tid til det, enn å måtte gjøre samme jobben om en liten stund. Jeg slår nok av telefonen mens jeg holder på med det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå er alle bolter løse, og toppen skal i prinsipp kunne løftes av. Men går det? Nei, den sitter dønn fast. Gode forslag til metoder for å få den løs mottas med takk. Det positive er at manifolder etc ser ut til å være i ganske bra stand, stålmarmen har ikk fordøyd dem enda.

 

Jeg er spent på å få løftet den av, må si jeg er litt bekymret for skader nedover i motoren etter at en sylinder har gått med vann i seg. Spennende og bekymringsfullt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Prøv med en solid trekloss og tung hammer, gi den et kontant slag sideveis i den enden som ligger motsatt registeret.

 

Ingen grunn til å male fanden på skottet. Veldig ofte går dette bra. Det du skal sjekke er om du har bøyd råden på den sylinderen som har hatt lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

Det du skal sjekke er om du har bøyd råden på den sylinderen som har hatt lekkasjen.

Da må jeg vel demontere hele maskinen? Eller kanskje måle på toppen av stemlene når de er på topp? Motoren gikk som en klokke til jeg stoppet den siste gangen. Ville den gjort det med en bøyd råde?

 

Ellers, takk for tipset. Jeg har prøvd med en hammer og trekloss i mellom, men kanskje en liten slegge? Det må vel litt tyngde til siden topplokket er såpass tungt (70? kg). Registret vet jeg ikke helt hvor er, men det er ingen overliggende kammer her, men kammen ligger i blokka, med støtstenger opp til vippearmer, så da er det vel ikke så farlig hvor man tar den, så lenge man får løsnet den?

 

Jeg skal til i kveld igjen, for å prøve å få løsnet det, så får vi se.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I dag måtte den gi seg. Nå ligger toppen bak i bilen min, for å bli levert til Oslo Sylinderservice i morgen. Den måtte gi seg for en 2 tonns jekk, hydraulisk biloppretterverktøy og et digert kubein. Det var befriende å få det av... Spennende å høre tilstanden på toppen. Det som lå under toppen virket veldig OK.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det går bra å bruke et stavmikrometer for å måle hvor høyt stemplene går i sylindrene. Sylinderservice burde kunne gi deg noen praktiske råd. Det er greit om du foretar den kontrollen. Hvis du har bøyde en råde, vil den før eller senere komme til å havarere motoren. Det er bedre å ta en kontroll nå.

 

Biltemaverktøy er tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var noe av det første jeg sjekket. Hadde en skikkelig sjau med manifolden på den andre motoren i fjor. kostbart med slike deler.....

Siden motorene ligger horisontalt, og manifoldene ligger under motoren, vi vannet ikke komme inn i blokka, da må det i tilfellet renne oppover.

Det er ikke vann i motorolja, det er sjekket. Det er ingen grunn til å tro att en sylinder er sprukket, ikke noe spor av det. Ingen grader på sylinderveggene, så det er ingen skjæring. Topplokket her jeg bedt om at blir trykktestet, slik at de ikke overhaler det om det er en sprekk i det. Jeg har liten tro på det også.

Når det gjelder toppakningen, så er en skade på denne veldig liten, men vi mener å ha funnet en liten sprekk som vil slippe kjølvannet inn til sylinder 2, som var full av vann. Skaden var imidlertid liten, men det kan ha sin årsak i at det ble kjørt veldig lite med motoren, og med lavt turtall etter at feilen ble oppdaget. Feilen ble oppdaget ved at starteren ikke umiddelbart klarte å dra motoren rundt. Når jeg forsøkte igjen kom stemplet over toppen, og man fikk antagelig en tømming av sylinderen gjennom eksostventilen før motoren startet. Dette skjedde to ganger før jeg skjønte hva som kunne ha skjedd. Ved senere starting ble motoren tørnet noen runder med selvstarteren før man slapp diesel inn, for å tømme sylinderene før start. Derfor, Hulda, har jeg liten tro på at rådene, som er veldig grove, tunge og solide, skal kunne være bøyd. Jeg vet ikke hva de kan veie, men en motor veier 750 kg, topplokket alene, med allt demontert veier ca 70 kg. Men, selvfølgelig vil jeg måle dette før jeg monterer sammen maskinen.

Det jeg synes er underlig, men som også gjør meg rimelig trygg på at ingenting annet er galt nedover i motoren, er at maskinen gikk helt normalt etter start. Ikke en ting kunne indikere feil, så lenge motoren gikk.

 

Til mandag får jeg vel vite hvor lang tid som går med for å overhale topplokket. I mellomtiden skal jeg måle hvordan sylinder 2 er i forhold til de andre, slik at det er avklart. Så, forhåpentlig kan jeg starte med monteringen innen utgangen av neste uke. Håper ikke det er optimistisk at Sylinderservice kan ta den så raskt.

 

Etter denne jobben har jeg overhalt begge toppene mens jeg har hatt båten (5 sesonger). Det er mye, med tanke på at båten hadde nyoverhalte (i løpet av de siste to årene) motorer da jeg kjøpte den. Jeg tror det finnes grader av overhaling. Jeg syns imidlertid det er greit å gjøre det ordentlig når man først skal gjøre en jobb. Jeg regner derfor med, at når denne blir ferdig, får jeg, som når jeg overhalte den andre toppen, ca 200 rpm mere på full fart. Det er ikke å kjimse av på en motor som har topp turtall på 2 400 rpm under de aller beste forhold. I tillegg er det eneste som jeg hadde kalkulert med at kunne ryke en manifold til, men denne så veldig bra ut, så den klarer noen år til ville jeg tro.

 

Ha en fin helg alle sammen!

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hadde vel også trodd det. Tilførsel av diesel ville vel da kommet for tidlig i forhold til stemplets posisjon, og skjørtebank ville vel i alle fall oppstått. Det hører du godt.

 

Imidlertid, jeg har sjekket, og øvre toppunkt for stemplene ligger innenfor toleransene som er gitt i håndboken, så det er også bra. Jeg har benyttet noe av ventetiden til å rense opp toppen av blokka, med bolter etc, slik at allt skal være klart til montering når jeg får topplokket tilbake fra overhaling. Håper det kommer i løpet av uken, slik at alt kommer på plass igjen. Abstinensene ved å ikke kunne bruke båten er merkbare, så det skal bli godt når allt er i orden igjen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tilførsel av diesel ville vel da kommet for tidlig i forhold til stemplets posisjon, og skjørtebank ville vel i alle fall oppstått. Det hører du godt.

Det er ikke for å være ekkel når jeg sier at skjørtebank har ingenting med for kort stempelstang å gjøre. Skjørtebank skyldes for stor klaring mellom stempel og foring, men det skal jeg ikke utdype nærmere her. Når innsprøytningen kommer for tidlig, vil det samles opp brennolje som ikke tenner før kompresjonstemperaturen blir høy nok. Da tenner all olje samtidig, og gir en alt for rask trykkstigning. Dette gir bankelyder, men det har ingenting med skjørtebank å gjøre.
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke krangle med deg om det, det er i alle fall sikkert. Men grunnen til at jeg vet endel, er at jeg spør mye. Så nå kommer det vet du.

 

På en bensinmotor, om man justerer fordeleren slik at tenningstidspunktet kommer for tidlig, får man en banking når man gir på gass. En gang ble jeg fortalt at dette var skjørtebank. Skjørtene på stemplene slår mot sylinderveggene pga trykkøkningen på toppen av stemplet. Er det også feil?

 

Jeg forsøkte å tenke logisk jeg forstår du, og overføre dette til en dieselmotor (kanskje ikke så vellykket) om da ikke jeg tar feil på bensinmotoren også. Er ikke det skjørtebank heller, da har jeg jo blitt lurt....

 

Jeg får antagelig topplokket i retur fra Sylinderservice i dag, og starter vel da monteringen i morgen. Er det noe jeg bør legge vekt på ved montering av allt sammen for at resultatet skal bli best mulig?

Redigert av Ingar (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke stole på noen. Topplokket uteble i går, var ikke ferdig, så den planlagte skruingen ble det ingenting av. Da spøker det litt for feriestrt, men vi får se hva vi får til når jeg har topplokket tilbake i båten.

 

Selvfølgelig, Hulda, følges fabrikkens anvisninger, men det kunne jo hende at Motordoktoren hadde noen tips som kunne være til hjelp?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så mange triks akkurat der tror jeg. Rent og pent har du allerede gjort det. På en del motorer skal det brukes en eller annen form for tettepasta på topplokkboltenes gjenger. Slik som høytemp. silicone. Det bør du skjekke. På en del motorer stopper bolthullene i vann- og/eller oljekanaler. Slik at det ikke blir lekkasjer. Men denslags skal være en del av instruksjonen.

 

Men nå må jeg pigge, skal legge meg under Jeep'en å skru. Deretter må jeg overhale bakhjulsbremsene på Ford'en. Det er virkelig pyton.

Link to post
Share on other sites

Sånn er livet. Men, man kan være glad man kan skru litt selv. Det har en godt betalt for i forhold til å levere greiene på verksted...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sånn er livet. Men, man kan være glad man kan skru litt selv. Det har en godt betalt for i forhold til å levere greiene på verksted...

Det er sant. I går tok jeg mesteparten av en service som i 2002 ble betalt med arbeidspenger 5200 kr. ex mva av bilens forrige eier. Nå gjenstår bare oljebytte på transferkassa.

Link to post
Share on other sites

Endelig :flag: . Hentet toppen på verkstedet i dag. Nydelig. Ventiler og seter frest. Foringer byttet, toppen slipt og trykkprøvet. Alt, bertsett fra stålet i toppen var som nytt. Bra.

 

Fikk jernklumpen på plass etter nøye rengjøring av anleggsflaten og bolter på toppen av blokka. Trukket til toppens 32 bolter i fire omganger opp til 136 Nm i riktig rekkefølge iht verkstedhåndbok. Skal gå over alle i morgen før videre montering fortseter.

 

Da er det kvelden for meg i dag.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i det. Det beste er å slippe å skru så mye. Spesiellt når det kræsjer litt med fint vær og ferier.

 

Men jeg ser positivt på ståa nå. Var nede og fikk montert mere i går, så det værste er over nå. Ventiler er justert, manifolder er montert, turbo er nesten på plass, men det er klart, det er fortsatt endel deler og slangebiter som forhåpentlig kommer på plass i kveld.

 

Fikk forresten tilbud på en delemotor i går. Komplett motor og gear. Turbo skal være ganske ny, manifold og turbobærer er nye (nesten), og motoren sitter fast av en eller annen grunn. Men, det er helt klart mange dyre deler som jeg kan få bruk for på kort eller lengre sikt. Hva mener dere, er 10 000 mye for en sånn sak. En manifold koster ny 24 000, turbo bærer koster 18 000, begge pluss mva.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...