Jump to content

Hvor holder båt-høggern til?


Dolfin

Recommended Posts

På hytta har vi en særdeles sliten gammel plastbåt på 14-15 fot som stort sett har ligget med bunnen i været de siste 10-15 åra. Sist vi var dere nede ble vi enige om at det kanskje var på tide å få fjernet "vraket" og få den avgårde til de evige jaktmarker, men så dukket spørsmålet opp. Hvordan (evnt. hvor) kvitter man seg med gamle plastbåter. Tror ikke St. Hans bålet er stedet.

 

Finnes det evnt. noen som kan være interessert i en sliten gammel plastbåt, med sprekker i glassfiberen og en bunn/kjøl som bærer sterkt preg av å ha blitt dratt opp og ned på steinete berggrunn i årevis.

Link to post
Share on other sites

St.Hansbålet er ikke rette stedet. Disse sender opp en masse gasser når de brenner som vi ikke liker å omgi oss med. Du kan, som sagt, dele den opp og kaste den i biter. Men bruk vinkelsliper og ikke motorsag. Den motorsaga vil bli svært sløv.

Det beste er nok å spre ryktet om at du gir bort en båt. Da kommer det nok noen og vil ha den. En plastbåt skal være svært mye skadet før den ikke lar seg reparere. Den har i utgangspunktet en levetid på mange hundre år. Dette gjelder selvfølgelig ikke plastbåter hvor treverk er en del av strukturen. Da er det slutt etter 25-30 år når treverket har råtnet, styrken er vekk, og båten knuser seg selv.

Link to post
Share on other sites

Min lokale gjenvinningsstasjon tar i mot plastbåter. Aner ikke om dette koster noe, i alle fall blir de skjeldent der mange dagene før noen tar dem med seg. Om du ikke tror nytt liv for båten er mulig, og gjenvinningsstasjonen ikke tar i mot hele båter, kan de neppe motsette seg en båt i deler i containeren for hardplast?

Link to post
Share on other sites

...ville borret et par hull i skroget med et stort flattbor, satt i kone treplugger, fylt båten med steiner og slept den ut på dypt vann

Ingen god ide! Før i tiden kastet man skrot i naturen, gamle kjøleskap og så videre. Ute av syne, ute av sinn. Gamle bilvrak også. Heldigvis har de fleste av oss kommet på bedre tanker.

 

Sjøbunnen er også natur, selv om du Lasse kanskje ikke frekventerer den. Men husk at det er det andre som gjør.

 

Nei, ta den til søppelplassen dersom absålutt ingen vil ha den. Noe jeg tviler på (mange barnehager f.eks. vil gjerne ha en gammel båt.)

 

Er den så elendig at den ikke kan brukes til noe tror jeg ikke den flyter heller, og da får du den uansett ikke til havs.

Link to post
Share on other sites

Regner med at dette er et eller utsagn for å skape en etisk eller prinsippiell debatt Lasse. I såfall; - jeg bet på med en gang - nesten iallefall:

 

Nøyer meg med å sakse fra en stortingsmelding og henvise til http://www.northseaconference.no/.

 

MD - St.meld. nr. 25 (2002-2003)

 

"Problemet med forsøpling av hav- og kystområdene, spesielt fra skip, har vært diskutert i en årrekke, blant annet gjennom Nordsjøkonferansene. I 1989 vedtok FNs sjøfartsorganisasjon IMO å innføre særlig strenge krav for Nordsjøen når det gjelder utslipp av avfall fra skip. Likevel er marint avfall (plast, fiskeredskaper, husholdningsavfall) fortsatt et problem både for fisk, sjøfugl og sjøpattedyr og i form av forsøpling langs kysten"

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Likevel er marint avfall (plast, fiskeredskaper, husholdningsavfall) fortsatt et problem både for fisk, sjøfugl og sjøpattedyr og i form av forsøpling langs kysten"

En plastbåt full av steiner på dypt vann kan umulig utgøre noen miljøkatastrofe. Skrev ikke dette for å provosere, men for å si hva jeg ville gjort.

 

Man må selvsagt velge et egnet sted, og være sikker på at fartøyet virkelig synker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...