Jump to content

Defekte ventiltetninger BMC Commander?


enter4u

Recommended Posts

Da har jeg hatt båten noen uker og prøvd den skikkelig. visste jo at motoren brukte litt olje da. Hehe! Ha kjørt 27 timer nå og brukt 3 liter olje. Hva må gjøres da? Nye ventil-tetninger? Hører dem sier at det er den sannsynlige feilen. Er det en enkel operasjon? Jeg har en BMC Commander

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en støtstangmotor og dermed må vippearmer og bukker av. Glødplugger er fornuftig å fjerne. Sett stempel i øvre dødpunkt (drei veivaksel), kontroller at du har stempelet oppe v.h.a luftstrømmen som kommer ut av skruehullet til glødepluggen. Kontroller også mot veivakslingen ØD eks. syl no 1. Alle ventiler er lukket når vipperarmsbukker og vippearmer er fjernet. Bruk et egnet verktøy til å presse ned fjærene for å fjerne låsebrikkene på ventilstammen. Når stempelt er i ØD så kan ikke ventilene skli ned i sylinderen. Vær 100% sikker på at stempelet er oppe på den sylinderen du jobber med (ellers venter mer jobb :nonod: ) Bytt tetningen, ta kun en sylinder av gangen og gjør den helt ferdig. Hopp til neste........

PS. Hvis ventilstyringer har mye slitasje så vil ikke bytte av tetninger bli en fullgod reparasjon. Da må styringer også byttes. Toppen må demonteres etc........

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

HAr du bytte oljepåfyllingslokk, eller vet du når det sist ble gjort? Det er ganske viktig å gjøre årlig på denne motorer, da det sitter et luftfilter i lokket. Hvis dette blir tett, kan motoren begynne å bruke mer olje enn den skal. På min motor skiftet jeg nå i våres, og det ser ut som oljeforbruket har blitt lavere.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

HAr du bytte oljepåfyllingslokk, eller vet du når det sist ble gjort? Det er ganske viktig å gjøre årlig på denne motorer, da det sitter et luftfilter i lokket. Hvis dette blir tett, kan motoren begynne å bruke mer olje enn den skal. På min motor skiftet jeg nå i våres, og det ser ut som oljeforbruket har blitt lavere.

Dette visste jeg ikke. Det skal jeg jammen sjekke. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...