Jump to content

I plan med slepejolle


Texlissy

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har byttet båt fra snekke til en Flem 340. Jeg har en Pioner 325 sport m/ 30 Hk som slepejolle. Denne har jeg vært meget godt fornøyd med og vil nødig bytte ut denne. Båten med motor, konsoll, bensintank og litt ekstra veier ca 200 kg. Den er derfor best å slepe, og ikke egnet til å henge opp.

 

Jeg har forsøkt med langt tau og slep fra begge sider av Flem'n. Jolla skjener litt om jeg ikke har motoren på jolla nede. Derimot om motoren på jolla er nede og rattet låst i rett posisjon, henger den strøkent etter.

 

Er det noen som vet om dette er skadelig for påhengeren på jolla, eller har andre tips?

 

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har hatt slepejolle, og da ble den ikke mye slept da heller. Men har hørt litt forskjellig: noen sier at motoren blir slitt av det (dvs giret/ akslingen). Propellen vil jo bli dratt rundt... - Muligens noen her kan avkrefte eller bekrefte dette?

 

Mener å huske at vi tok opp motoren, og lot jolla vandre litt fritt (ikke mye). Men vi hadde mindre motor på jolla, så din er sikkert mer "baktung" - som fører til "vandring". (ikke samme jolle heller)

 

Det er mulig at det er nok at motoren hovedsaklig bare "streker" i vannet - altså tiltet langt opp - men bare så vidt nedi vannet... Kanskje det gir nok motstand til at jolla "retter seg opp". (?)

 

Vi hadde langt slepetau - slik at jolla lå et godt stykke bak "sprutsøyla" bak båten.

Redigert av Netthandel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har hatt slepejolle, og da ble den ikke mye slept da heller. Men har hørt litt forskjellig: noen sier at motoren blir slitt av det (dvs giret/ akslingen). Propellen vil jo bli dratt rundt... - Muligens noen her kan avkrefte eller bekrefte dette?

 

Vi hadde langt slepetau - slik at jolla lå et godt stykke bak "sprutsøyla" bak båten.

Hvis propellen vil gå rundt løses det vel enkelt ved å sette motoren i gir.

Forøvrig, husk at det lønner seg å ha såpass langt tau at jolla legger seg nesten på toppen av en hekkbølge (for dere som lager slikt), slik at jolla ligger i konstant "nedoverbakke"

Link to post
Share on other sites

I nedoverbakke??? I oppoverbakke mener du vel?

I oppoverbakke er jolla mest stabil og i nedoverbakke er den lettest å dra...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke mye motstand å dra på jolla hvis påhengeren skal stå i gir? - ville nesten trodd det var like skadelig at den står med permanent press på giret, som å vandre fritt... (Noen som vet svaret?)

Hvis giret ikke tåler det, vil jeg foreslå at man bytter ut påhengeren. Sett på en Yamaha istedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil foreslå å ta av propellen hvis du skal slepe langt. Det er roreffekt du trenger for å stabilisere båten. Mulig du kan lage et "fastror" av egnet materiale som du kan feste med klemskrue på hekken ved siden av motoren og kjøre med motoren oppe, om du forstår hva jeg mener? Her må det sikkert prøver&forsøk til, tenkte bare å kaste frem idéen... Motor nede og gir i fri.... -Mye motstand i slepet.... Skadelig? Vanskelig å si. Kreftene på akselen i fra propellen vil virke andre veien enn hva de normalt vil gjøre ved drift fremover. På en annen side benyttes jo motoren også i revers, hvor de samme kreftene oppstår. Dette er dog brukt langt mindre enn fremover. Her tror jeg at det å kontakte teknisk avdelig hos importør vil være min anbefaling. Motor nede og "låst" i gir... Nei, den voldsomme motstanden i vann som her vil oppstå tror jeg vil gjøre slepet ganske uregjerlig.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innlegg.

 

Har tatt opp spørsmålet med verkstedsavdelingen hos leverandøren. Det ble anbefalt og sette motoren i fri, men påhengeren skal tåle belastninen også om den står i gir.

 

Tror likevel jeg vil forsøke tipset om "fastror". Kan hende dette gir samme effekt for slepet, men med mindre motstand enn med henger'n nede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...