Jump to content

1GM10 stopper ved belastning ....?


MortenK

Recommended Posts

Jeg opplever stadig vekk at min ensylindrede Yanmar 1GM10 stanser når jeg skal setter motoren i gir. Det virker som om den ikke har kraft nok til å "trekke" igang propellen. Men når den først er kommet i gang, går motoren helt normalt og trekker tilsynelatende med normalt dreiemoment! Den stopper ikke alltid, men av og til.

 

Er det noen som har tips om hva jeg bør sjekke for å bli kvitt denne unoten. Det er litt slitsomt, for de gangene motoren stopper hender alltid i sammenheng når jeg skal ut eller inn å fortøye båten, og det er spesielt kinkig når det blåser litt.

 

Dysen ble overhalt for to år siden, så det kan ikke være den.

 

Lurer litt på om det kan være trykkpumpa som er sliten, eventuelt om det er et eller annet med timingen. Motoren er litt tregstartet.

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Kan det være så enkelt at du kanskje har litt lav tomgang ?

 

Gerhard

 

Ja, det kan det. Men jeg vet ikke hvordan man øker den. Det hadde vært et nyttig eksperiment å øke tomgangen litt. Pleier forøvrig alltid ,når jeg jeg ligger stille med motoren i gang, å øke turtallet på motoren slik at den ikke stopper.

Hvordan øker man tomgangs turtallet. Det er vel ikke noe så enkelt som en "tomgangsskrue" på denne motoren? Eller er det?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hadde en Yanmar YSK8 (den med liggende sylinder) med lignende symtomer for 2 - 3 år siden, den hadde i allefall en justeringskrue for tomgangen som gjorde det lett å få justert den opp til et behagelig tomgangsturtall. Denne skruen satt like ved der viren til gassen kobbles til på armen som regulerer turtallet på motoren.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg fant den etterlengtede tomgangsskruen og det viste seg å gjøre trikset. Fikk justert den før turen ut på sankthans og motoren ruslet problemfritt hele kvelden. Til og med når jeg lirket meg gjennom Middagsbukta i kø holdt den seg i gang uten problemer. Så nå håper jeg motoren går en stund uten å finne på noe tull.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Har en yanmar ysm8 som også stoppet, spesielt når den ble satt i akterover, justerte opp tomgang,men det viste seg at armen som går ned på pumpa ikke var rett justert,nå er tomgangen fin og motoren får krefter når den får belastning slik at den ikke kveles.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...