Jump to content

"Plutselig" lekkasje! Hva gjør jeg?


bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei båtvenner!

 

Har fått mye lekkasje, etter at jeg teitet opp stagene/vantene skikkelig igår. Båten= klinkbygget langkjølt, mahogany seilbåt. Båten har ligget ute i 3 uker. Før dette lakk den omtrent ikke (pumpa har gått under 1 gang i uka, nå hvert 15 min) :headbang: Lekkasjen er lokalisert til ca. under masta. Her kommer jeg ikke til da masta står på solid H-bjelke i jern. (har slakket av litt på vantene/stagene, men uten at det har hjulpet, som jeg heller ikke hadde ventet!)

 

Hva gjør jeg ??

Link to post
Share on other sites

Har før om årene (da båten var mere lekk i utg. pkt enn hva den har vært de siste 2) mauret med varierende hell. som oftest har lekkasjen blitt mye mindre, men ofte, når man har seilt en stund, presses sagflisen ut igjen, eller endå verre, noe av sagflisen, mens resten ligger igjen og holder bordgangene fra hverandre med (minst) like mye lekkasje som resultat :headbang:

 

Ikke et helt ukjent fenomen antagelig. Hadde samme probpemet på en treseiler jeg hadde en gang. stramme stag, lekkasje, slakket litt opp og lekkasjen gav seg etter en stund.

tror ikke, men HÅPER :flag: at den vil "ettertrutne" er jo mahogany, og den trutner jo ikke så mye.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Ta deg et forfriskende bad - med en kilo margarin i neven, dykkermaske og mye luft (eller dykkerutstyr om du eller nær omgangskrets har).

 

Lag trekantet stykker av margarinen i passelige stykker, og ha disse i en pose før du går under...

I område ved lekkasjen presser du margarinen godt opp, og inn i bordgangene i et godt område før og etter lekkasjeområde.

 

Margarin er tetningsmasse nr1 PÅ sjøen synes nå jeg.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...