Jump to content

Taue båt


hermansen

Recommended Posts

Jeg er blitt spurt av en kamerat om å taue båten hans på verksted. Han har en Skilsø 33-FB hvor drevet har låst seg (går bare bakover hvis det går). Ganske rart siden det er en 2004 mod med Volvo DP-E drev. Men det kan vistnok skje.

 

Jeg har en 26 fots båt med KAD32. Jeg har med andre ord halvparten av hans effekt samt halvparten av hans vekt.

 

Vil det være noen fare for min båt å "taue" hans båt i ca 1 time (tiden det tar å taue til verksted med 5 knops fart) ? Kan jeg "slite ut" noe på min båt (motor/drev) ? Min motor+drev skal forflytte 7,5 tonn (samlet begge båter) og vil jo således være kraftig undermotorisert. Men samtidig så er det bare en times tid med "høyere tomgangsturtall enn vanlig".

 

Noen tips eller erfaringer her ? Jeg har lyst til å hjelpe kameraten min men vil ikke gjøre det dersom det går på bekostning av min båt.

 

Takker

Link to post
Share on other sites

Som Eystein sier, når du først har fått ham "på gli" så er det nok ikke store kraften som skal til. Jeg kjenner ikke båten din, men jeg ville vært var for sjø slik at jeg ikke fikk rykking i sleperen. Da kan kryssholtene få det litt hardere enn de liker. Har dere muligheten kan kanskje en hanefot være verdt å tenke på. Og sørg for at dere begge har hjelp ombord for å følge med sleperen og hale den inn hvis/når nødvendig.

 

Nå har vi en her på forumet som driver mye med "tøgging", med grovt redskap. Han har nok gode råd å komme med, hvis han ser denne tråden.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Tauet en 52 fots ferroseiler fra Håkonshella til Hellesøy i Øygarden i nordavinds-småkuling uten problem. Laget hanefot og brukte et gammelt bildekk som rykkdemper, fungerte utmerket.

Bare gå i gang og hjelp kompisen din :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

For noen år siden fikk vi haveri på et dyserør og ble slept av en Viksund 270. Vi veier ca. 3,5 tonn og halvplaner. Viksunden ga på alt han hadde og vi raste av gårde i 15 knop, syntes selv at det var galskap, men pullerten holdt og vi kom i havn...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...