hermansen Startet 12.Juni.2006 Del på Facebook Startet 12.Juni.2006 Jeg er blitt spurt av en kamerat om å taue båten hans på verksted. Han har en Skilsø 33-FB hvor drevet har låst seg (går bare bakover hvis det går). Ganske rart siden det er en 2004 mod med Volvo DP-E drev. Men det kan vistnok skje. Jeg har en 26 fots båt med KAD32. Jeg har med andre ord halvparten av hans effekt samt halvparten av hans vekt. Vil det være noen fare for min båt å "taue" hans båt i ca 1 time (tiden det tar å taue til verksted med 5 knops fart) ? Kan jeg "slite ut" noe på min båt (motor/drev) ? Min motor+drev skal forflytte 7,5 tonn (samlet begge båter) og vil jo således være kraftig undermotorisert. Men samtidig så er det bare en times tid med "høyere tomgangsturtall enn vanlig". Noen tips eller erfaringer her ? Jeg har lyst til å hjelpe kameraten min men vil ikke gjøre det dersom det går på bekostning av min båt. Takker Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Dette går helt fint. Når du har fått båten på gli, er det ikke store motstanden. Men ville nok holdt et rolig tempo. Tror iallefall du ikke trenger å bekrymre deg for din egen båt. Denne toler det fint! Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Som Eystein sier, når du først har fått ham "på gli" så er det nok ikke store kraften som skal til. Jeg kjenner ikke båten din, men jeg ville vært var for sjø slik at jeg ikke fikk rykking i sleperen. Da kan kryssholtene få det litt hardere enn de liker. Har dere muligheten kan kanskje en hanefot være verdt å tenke på. Og sørg for at dere begge har hjelp ombord for å følge med sleperen og hale den inn hvis/når nødvendig. Nå har vi en her på forumet som driver mye med "tøgging", med grovt redskap. Han har nok gode råd å komme med, hvis han ser denne tråden. Mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
RITS Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Tauet en 52 fots ferroseiler fra Håkonshella til Hellesøy i Øygarden i nordavinds-småkuling uten problem. Laget hanefot og brukte et gammelt bildekk som rykkdemper, fungerte utmerket. Bare gå i gang og hjelp kompisen din Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
880 Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 For noen år siden fikk vi haveri på et dyserør og ble slept av en Viksund 270. Vi veier ca. 3,5 tonn og halvplaner. Viksunden ga på alt han hadde og vi raste av gårde i 15 knop, syntes selv at det var galskap, men pullerten holdt og vi kom i havn... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Geirh Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Bruk langt slepetau og en kanne på 5 liter med sand i så unngår du rykk lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.