Jump to content

Gjengetapp - dimensjon


Suzuki

Recommended Posts

Da trenger du enten en 3/8" eller en 1/2" gjengetapp.... er usikker på om biltema har dette... Det har i allefall metriske og 1/8" rørgjenger.... men om 3/8 og 1/2 finnes er jeg ikke sikker på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rørgjenger er BSP. NPT er koniske gjenger.

Som også brukes på rør, NPT. Husker ikke hva det står for, det er lenge siden jeg leste for fagbrev industrirørlegger.

 

En loddings feier all tvil av banen og blir tett.

 

Skulle gjenge en liten tass for et par måneder siden. Tools i Moss skulle ha 340 spenn for et BSP snitt. Sølvloddet i stedet.

Link to post
Share on other sites

NPT står for NATIONAL PIPE THREAD, (Amerikansk ) Derimot BSP står for British Standard Paralell. Det er helt korrekt som Hulda sier at NPT ER KONISKE gjenger, men som jeg har sagt tidligere er det 2 dimensjoner (1/2" og 3/4") som har samme stigning . Det vil si at NPT OG BSP er ombyttbare i 1/2" og 3/4".

Link to post
Share on other sites

Er enig med Chagall her jeg da....

 

Sakset fra Wikipedia, BSP til venstre og NPT til Høyre i bildet

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...