Suzuki Startet 12.Juni.2006 Del på Facebook Startet 12.Juni.2006 skal gjenge opp en messingmuffe, for å få montert på en slangenippel, enten for 3/8" eller 1/2" rørgjenger, for 13mm slange. Hva for gjengetapp trenger jeg ? Finnes det jeg trenger på Biltema eller ClasOhslon ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sydvesten Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Da trenger du enten en 3/8" eller en 1/2" gjengetapp.... er usikker på om biltema har dette... Det har i allefall metriske og 1/8" rørgjenger.... men om 3/8 og 1/2 finnes er jeg ikke sikker på.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Biltema har ikke, Ohlson har, men da må du kjøpe ett kjempesett... Mulig det beste er å kjøpe løst i en maskinforretning. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 er det NPT gjenger som er det samma som rørgjenger ? Mulig det er bedre å borre et høl, sette inni stussen, og slaglodde flensen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
chagall Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 NPT har samme gjengestigning som rørgjenger (BSP) i 1/2" og 3/4".Andre dimensjoner går ikke sammen. Bruk 1/2" som passer til 13 mm slange. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Rørgjenger er BSP. NPT er koniske gjenger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Rørgjenger er BSP. NPT er koniske gjenger. Som også brukes på rør, NPT. Husker ikke hva det står for, det er lenge siden jeg leste for fagbrev industrirørlegger. En loddings feier all tvil av banen og blir tett. Skulle gjenge en liten tass for et par måneder siden. Tools i Moss skulle ha 340 spenn for et BSP snitt. Sølvloddet i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 NPT står for NATIONAL PIPE THREAD, (Amerikansk ) Derimot BSP står for British Standard Paralell. Det er helt korrekt som Hulda sier at NPT ER KONISKE gjenger, men som jeg har sagt tidligere er det 2 dimensjoner (1/2" og 3/4") som har samme stigning . Det vil si at NPT OG BSP er ombyttbare i 1/2" og 3/4". Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Beklager "chagnall", du tar feil.BSP og NPT er ikke ombyttbare grunnet forskjellig stigning. Ta for deg gjengetabellen og bli overbevist. 1/2" og 3/4"NPT har begge 14 gjenger pr. tomme 1/2" BSP har 16 gj./tomme 3/4"BSP har 12 gj./tomme Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Hei igjen,jeg vet ikke hvilken gjengetabell du har, men jeg er sikker i min sak. ALTSÅ: Vi er enige om at 1/2" og 3/4" NPT begge har 14 gjenger pr. tomme. Jeg sier også at 1/2"og 3/4" BSP har 14 gjenger pr. tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Er enig med Chagall her jeg da.... Sakset fra Wikipedia, BSP til venstre og NPT til Høyre i bildet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
slettet Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 ser ut til å være relativt stor forskjell på gjengeprofilen og - uten at det i seg selv kanskje har noen stor betydning for koniske gjenger. sjekk begge tabeller - http://www.mitsubishicarbide.com/mmc/en/pr..._mmt_200505.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Årsaken til mitt mistak er ganske enkelt at jeg ikke hadde mine briller på og forvekslet BSF og BSP. Beklager min vranglære. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.