Jenny Startet 4.September.2003 Del på Facebook Startet 4.September.2003 Trøtt av trege kontrollkabler fra kabin og flybridge med unøyaktig posisjon for frikobling. I den forbindelse vurderer jeg å legge opp elektrisk kontrollutstyr, hvis jeg kan finne råd til det. Har ikke sjekket, men mener å huske fra lang tid tilbake at her ryker 1000-lappene fort. Det er nå det ene. Spørsmålet er- hvor pålitelig er dette systemet? Mener å ha lest at det finnes flere ulike fabikater av systemet. Har selv Volvo Penta motorer men må vel også kunne bruke andre fabrikater enn VP dersom det er å anbefale. Noen som har erfaring og anbefalinger å gi omkring dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Sjekk evt. at du får et system med nødstopp...det er levert systemer som er totalt avhengig av strøm for å fungere...og da kan du tenke deg hva som skjer hvis du loder avgårde i 15 knop og sikringen ryker av en eller annen grunn... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
alidal Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Har du vurdert Kobelt sine mekaniske spaker? Det er meget bra greier. Ingen problem med trege/unøyaktige spaker på to styreposisjoner hvis man ikke har for skarpe bøyer på kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Sjekk evt. at du får et system med nødstopp...det er levert systemer som er totalt avhengig av strøm for å fungere...og da kan du tenke deg hva som skjer hvis du loder avgårde i 15 knop og sikringen ryker av en eller annen grunn... mvh Lars-Inge Når slike systemer brukes i profesjonell sammenheng så er det vanligvis et krav at designet skal være "Fail safe". Dvs hvis noe svikter, så skal det straks gå til en "sikker" stilling. I praksis vil det vanligvis bety at systemet går til nøytral/stopp. Men så vil man gjerne ha muligheten for å komme seg til lands hvis noe skjer. Derfor kjenner jeg f.eks hydrauliske vridbare propellsystemer hvor vingene legger seg på "full forover" hvis noe svikter. Akkurat det kan være både en fordel og en ulempe. Med Poseidon har jeg i løpet av de siste årene assistert både en 1000 tonns lastebåt og en passasjerbåt, begge fordi vingene gikk til "full forover" - og motoren knapt klarte å dra propellen rundt . . . . På styremaskinsystemer kjenner jeg til at det har vært vanlig å la roret gå "hardt styrbord" hvis noe svikter. Greit nok sett fra et vikepliktsynspunkt - men høyst ugreit hvis det f.eks svikter i en trang passasje . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chrian Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Har litt erfaring med elektriske styresystemer og synes dette er en praktisk og god løsning. Innstalerte to KAMD 44 i den forrige båten vi hadde, her er eneste mulighet elektrisk gear/gass. Disse motorene har ikke servoer i tillegg til motoren, her går strømmen fra gear/gass kontroller direkte til motor. Systemet er her integrert i styringen av motoren (EDC). Volvo Penta leverer servoer til systemet slik at en kan bruke elektriske gear/gass kontroll også på andre enn Volvo sine egne EDC motorer. Båten vi har nå har elektriske kontroller fra Microcommander, her er det en boks med gear/gass servoer til hver motor. Servoene sitter like foran motorene slik at en kun trenger noen korte overføringswirer fra servoene og til gear/dieselpumpe. Systemet kan også brukes til å synkronisere turtallet på motorene, det kan også kobles sammen med f.eks slureventil og vil da sørge for å stenge denne når turtallet på motoren blir så høyt at en kan skade lammellene i gearboksen. En annen fin ting er at en ikke får startet motorene dersom de står i forover eller revers, har hørt om far som starter motorene etter at ungene har vært og lekt med kontrollene på flybridgen og satt dem i gear forover. Systemet har innebygget ett selvovervåkningssystem slik at det slår seg av ved større feil, dersom f.eks spenningen blir for lav vil det varsle før den blir så lav at systemet slutter å fungere. Blir det helt slutt på strømmen vil selvfølgelig ett elektrisk kontrollsystem ikke fungere, men da har en mulighet til å låse gear/gass i en posisjon slik at en kommer seg til havn. I de fleste båter vil det ogaå være mye lettere å føre frem en kabel med 8 ledere enn å føre frem to kontrollwirer. Den støy som kommer via disse kontrollwirene vil også forsvinne. Største minuset med elektriske kontroller er prisen, det blir en god del dyrere enn en mekanisk innstallasjon. Har brukt elektriske kontroller i fire år nå uten noen form for problemer, kan anbefales. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Lars-Inge Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Nå husker jeg ikke hvor jeg så det, men for ikke lenge siden var jeg borti et system som kom fra Tyskland...tror jeg... Dette så egentlig ganske kult ut, det var rett og slett hydrauliske sylindre som ble montert på en hvilken som helst standard kontrollboks med tynne hydraulikkslanger ned til motor og gir. Her var det også montert sylindre som sørget for korrekt bevegelse. Så sabla stilig ut...og veldig praktisk...men jeg husker desverre ikke hvor det var og vet heller ikke om det er noe som selges her på berget. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.