Jump to content

jolle - gummibåt, RIB eller plast?


Framtia

Recommended Posts

Vurderer bytte av jolle, og har gjort meg opp en foreløpig vurdering av fordeler og ulemper med de ulike alternativene;

 

Gummibåt;

+ vekt, tar liten plass når sammenlagt, lav pris, lett å montere på snap davit, stort bruktmarked

- sårbar (spesielt som leketøy for barn), dårlig å ro, driver raskt av, behov for tilbehør i form av pumpe, lappesaker mm.

 

RIB;

+ moderat vekt, bedre sjøegenskaper enn gummibåt, lett å montere på snap davit

- tyngre og dyrere enn gummibåt, sårbar, tar stor plass ved lagring

 

Platbåt (type Steady eller River);

+ svært slitesterk og lang livstid, noe bedre sjøegenskaper enn gummibåt, moderat pris

- tung, vanskelig å feste på snap-davit, må fendres hvis den fortøyes til morskipet om natten, tar stor plass ved lagring

 

Etter å ha eid to gummibåter (begge disse har hatt på slutten hatt irriterende lekkasjer, blitt slitne etter gjentatte monteringer mm.) vurderer jeg derfor nå å prøve en plastbåt. Jeg ønsker spesielt synspunkter på om en Steady eller River på 260-290 cm er greie å få montert og løftet med snap-davit. De veier i størrelsesorden 55-75 kg, så det er absolutt i grenseland vil jeg anta. Noen med erfaring?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Gummibåt:

for lett,kjipt å kjøre, driver lett avsted,ikke veldig lang levetid uten veldig bra velikehold

RIB:

kan være veldig gode hvis du kjøper en med høy kvalitet , men kan få problemer hvis den er billig og dårlig

plast:

egentlig en hard gummibåt,steady 320(10 fot) veier 100 kg,har hatt en slik, var veldig fornøyd,men det var mye spruting og vr heller dårlig i sjøen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...