Jump to content

Olje i kjølvann/eksos ved høyt turtall


naumar.no

Recommended Posts

Hei, har sett noen lignende poster på dette, men ingen som ser ut til å ha nevnt noe om turtall. Dersom jeg kjører motoren på maks fart så kommer det veldig mye olje ut med kjølvannet/eksosen bak båten. På rolig gange og helt opp til ca. 80% effekt ser det helt fint ut og ikke tegn til olje som kommer ut. Noen som vet hva jeg burde gjøre? Motoren bruker litt olje, men jeg passer alltid på at det er godt med olje på motoren.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Hva kan isåfall være grunnene til dette? For mye olje er greit, jeg har peilet og det ser iallefall bra ut, (midt mellom min og max på varm motor), men hva er evnt. grunnen til at jeg har uforbrent diesel? Det skal vel ikke være slik?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Dersom du har luftfilter kan dette være tett, eller at maskinen ikke for nokk luft av andre grunner. Dysene kan jo også være slitt slik at de ikke knuser / forstøver dieselen skikkelig.

Men er det motorolje som kommer ut kan det være alt fra slitte stempelringer til lekkasjer i toppen.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Du har vel en smøroljekjøler på motoren din??

For jeg har en sterk mistanke om at den lekker...Olje trykket fra motoren din er høyere enn sjøvannstrykket som er i kjøleren. Ergo så vil det lekke olje inn i sjøvannet som igjen går igjennom varmeveksleren på motoren for så å gå ut i eksosen. Siden oljetrykket er høyest på fullbelastning vil det naturligvis lekke mere...

 

Som et lite varsku...hvis lekasjen skulle utvikle seg å bli større vil oljenivået synke tilsvarende raskt. Så dette bør du få sjekke skikkelig før du legger ut på lengre turer.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Motoroljen vil ikke bli grå/melkeaktig. Dette fordi det kun lekker når motoren er i drift og olje trykket er høyere en sjøvannstrykket. Har selv hatt dette problemet og har sett det på flere andre motorer også. Noen ganger kan du til og med se små oljeperler fyke med eksosen ut, hvis eksosen har fritt utløp over vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar! Skjønte vel ikke alt her, men skal iallefall se på det som har kommet opp her så fort jeg kommer meg ut i båten igjen :) Skal sende en oppdatering på hva jeg finner ut. Jeg er ganske ny både med båt og motor, men skip'o'hoi som jeg lærer:)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...