naumar.no Startet 13.Juni.2006 Del på Facebook Startet 13.Juni.2006 Hei, har sett noen lignende poster på dette, men ingen som ser ut til å ha nevnt noe om turtall. Dersom jeg kjører motoren på maks fart så kommer det veldig mye olje ut med kjølvannet/eksosen bak båten. På rolig gange og helt opp til ca. 80% effekt ser det helt fint ut og ikke tegn til olje som kommer ut. Noen som vet hva jeg burde gjøre? Motoren bruker litt olje, men jeg passer alltid på at det er godt med olje på motoren. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Det kan være uforbrent diesel du ser, eller du kan ha for mye olje på maskinen da vil den bli kastet via veivhusfilter e.l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 13.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Hva kan isåfall være grunnene til dette? For mye olje er greit, jeg har peilet og det ser iallefall bra ut, (midt mellom min og max på varm motor), men hva er evnt. grunnen til at jeg har uforbrent diesel? Det skal vel ikke være slik? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Dersom du har luftfilter kan dette være tett, eller at maskinen ikke for nokk luft av andre grunner. Dysene kan jo også være slitt slik at de ikke knuser / forstøver dieselen skikkelig. Men er det motorolje som kommer ut kan det være alt fra slitte stempelringer til lekkasjer i toppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Heisann Du har vel en smøroljekjøler på motoren din?? For jeg har en sterk mistanke om at den lekker...Olje trykket fra motoren din er høyere enn sjøvannstrykket som er i kjøleren. Ergo så vil det lekke olje inn i sjøvannet som igjen går igjennom varmeveksleren på motoren for så å gå ut i eksosen. Siden oljetrykket er høyest på fullbelastning vil det naturligvis lekke mere... Som et lite varsku...hvis lekasjen skulle utvikle seg å bli større vil oljenivået synke tilsvarende raskt. Så dette bør du få sjekke skikkelig før du legger ut på lengre turer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 (redigert) For jeg har en sterk mistanke om at den lekker...Da tror jeg motoroljen hadde blitt grå. Redigert 13.Juni.2006 av 870 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Powerline Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Hei. Dersom du har gearolje kjøler kan det være den som er sprukken.....dette er ofte eit vanlig problem då mange av disse ikkje har zinkplugger. mvh "Powerline" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Heisann Motoroljen vil ikke bli grå/melkeaktig. Dette fordi det kun lekker når motoren er i drift og olje trykket er høyere en sjøvannstrykket. Har selv hatt dette problemet og har sett det på flere andre motorer også. Noen ganger kan du til og med se små oljeperler fyke med eksosen ut, hvis eksosen har fritt utløp over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
morten37 Svart 13.Juni.2006 Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 om det er en eldre motor s er det vel en mulighet at du har en kaldstart som går på gasspådraget? en skyver til max på gassen-kaldstart, tar av litt så er d max turtall.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
naumar.no Svart 13.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2006 Takk for mange gode svar! Skjønte vel ikke alt her, men skal iallefall se på det som har kommet opp her så fort jeg kommer meg ut i båten igjen :) Skal sende en oppdatering på hva jeg finner ut. Jeg er ganske ny både med båt og motor, men skip'o'hoi som jeg lærer:) Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.