Jump to content

Båt fra Sverige til Norge


kari1212

Recommended Posts

I våres kjøpte jeg hytte i Sverige. Dro rett til båtbutikken i Strømstad og kjøpte båt. Båten ligger ved brygga i Fjällbacka og nå lurer jeg på om jeg skal ta en tur til kjente på Hvaler. Men; har jeg lov å ta en dagstur med båten til Norge, eller risikerer jeg å få en kjempesmell om båten skulle bli sjekka (om det bare er en mikroskopisk mulighet for dette). Er det noen som har erfaringer, tar jeg imot med stor takk.

Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar. Finnes det noen måte å få registrert båten på som tilhørende i Sverige så jeg kan ta dagsturer til Norge, eller er jeg prisgitt den svenske skjærgården. (Det er ikke det verste som kan skje).

Du kan tumle deg rundt i hele verden, bare ikke denne steinrøysa her.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at båten ikke kan brukes i Norge, men hvis man skulle bli stoppet - hvordan i all verden skal Politi eller tollvesen kunne bevise at båten ikke er norsk?

Serienummer på båt og motor, forsikring, faktura o.s.v. Kommer man med en liten landstedbåt, er vel tjansen liten. Det er nok da slik at det må foreligge en "berettiget misstanke" om smugling, f.eks. nabo som sladrer.

 

Jeg leste i avisen for noen dager siden at toll og kystvakt hadde vært på et lite raid. Fangsten var, slik jeg forstod, såpass at man finner det regningsvarende å fortsette denne form for aktivitet.

 

For noen år siden ble jeg informert at det ikke var den norske tollen som var den mest nidkjære, men den svenske. Dette gjelder da norske båter som befinner seg mer enn 6 måneder i svensk farvann pr. år.

Link to post
Share on other sites

er ikke sikker men hvis du melder flytting til sverige er det muliggens ok.

mener jeg har hørt om dette i bilsammenheng.

 

litt dramatisk for ferien alene kanskje men hvis du er på god fot men en fra broderfolket i nærleiken eller nordmann som bor der kan du kanskje proformareg båten på ham/henne?

Link to post
Share on other sites

er ikke sikker men hvis du melder flytting til sverige er det muliggens ok........

Helt riktig .. du må være fastboende i "utlandet" da er det helt i orden ... vi har besøkt gamlelandet med bilen og ønsker å gjøre det med båten også ... men som tidligere sagt, så er vi fast bosatt i utlandet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

er ikke sikker men hvis du melder flytting til sverige er det muliggens ok.

mener jeg har hørt om dette i bilsammenheng.

Dette er helt riktig ja, men det er ikke så lett skal en se... Det å melde flytting til utlandet krever at du ikke eier bolig i Norge, ei heller har jobb i Norge, eller til hensikt å flytte tilbake til Norge.... Dette ble innskjerpet rundt årtusenskiftet.... en kan ha en fritidsbolig i Norge...

 

Jeg slet litt med dette i forbindelse med min flytting til Qatar i 2002, folkergeistrat i Bamble bare lo av meg nå jeg skulle melde flytting til Qatar... Glem det sa de... du eier hus i Norge... og dermed er det sannsynlig at dui har til hensikt å flytte tilbake igjen...

 

Jeg flyttet til Oslo, til min kone som da hadde leilighet der... denne soilgte vi når vi flyttet til qatar og flytting ble innvilget... selv om jeg hadde hus i Bamble, som da ble fritidsbolig..

 

Reglene var enklere tidligere, men ble innskjerpet siden en del skatteflykninger meltde flytting til skatteparadis, mens de egentlig bodde i Norge... greit det etter min mening

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja. Min samboer hadde leilighet i Norge hvor hennes daværende mann bodde, og hadde samtidig hus i Danmark hvor hun bodde - og hadde meldt flytting til. Ikke noe problem. Hun hadde sogar jobb i Norge og ukependlet til denne. Kjørte lovlig DK-registrert bil i Norge pga adresse utenlands.

Det hele ble ordnet sånn pga boplikt i begge boligene, og denne ble dermed ansett som oppfyldt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Joda, det er for så vidt greit nok. Men Norge er vel et av de få land i verden der eneklte ting er så dyre at man må gå til særskilte åtgjerder for å beskytte landets innbyggere mot utenlandsk påvirking. En av Huldas historier, til kjedsommelighet:

 

Jeg har en tysk kompis. Han har bra jobb og ditto bil. Harald, har du lyst til å prøve Merchedesen, ta en tur til Stavern da vel? Kjøp noe pizza eller slikt på veien. Bitte sehr Hans Erik, men kommer jeg i kontroll, blir doningen din automatisk norsk. Med toll, straffetoll, registrering og gud vet hva. Det samme gjelder forøvrig din 52 fot Forgus, om jeg skulle låne den og du som eier ikke er ombord. Es ist nur alles sheize!

 

Denslags mener jeg ikke er greit.

Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert mulig å omgå loven, men dette har da vært debattert utalliga ganger her i forbindelse med import av motorer ol for å unndra seg norske avgifter....

 

Intensjon her er vel å unndra seg norske avgifter siden man velger å ha båten registrert i Sverige, men bruke den (en del) i Norge... og det er vel ikke alle her på bp like fornøyd med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Helt riktig .. du må være fastboende i "utlandet" da er det helt i orden ... vi har besøkt gamlelandet med bilen og ønsker å gjøre det med båten også ... men som tidligere sagt, så er vi fast bosatt i utlandet...

Er båten stor, og registrert i skipsregister i utlandet, er der vel ingen begrensninger der vel?

Har en nabo som har en båt med engelsk flagg.

Link to post
Share on other sites

Er båten stor, og registrert i skipsregister i utlandet, er der vel ingen begrensninger der vel?

... kommer an på .... utenlandsk statsborger med eiendom i Storbritania, på midlertidig oppholds-/arbeidtillatelse i Norge og intensjon om å reise hjem?? Mer enn 6 måneder for meg i Norge, så skal jeg ihh til Tollvesenet søke om "midlertidig import", betale HK avgift MVA osv.... men kan unngå mye av det hvis jeg tar båten på land (dokumentert og ikke brukt som båt) når jeg ikke er der... 6 måneder er 6 måneder flytende, eller tar båten ut igjen og får pengene refundert... men min familie i Norge kan ikke bruke båten ... da blir den Norsk. Kan egentlig ikke kommentere på hva din nabo gjør .... men har en liten mistanke om at Tollvesenet ikke ser på dette på samme måten som din nabo gjør ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

men har en liten mistanke om at Tollvesenet ikke ser på dette på samme måten som din nabo gjør ...

Støtter deg i denne mistanken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan vel ha noe med at den brukes som Charterbåt.

Nuh ... det er jo litt annerledels ... ikke til privatbruk osv .... Da hadde jeg registret meg på Isle of Man, som er under Storbritania, men "skatteparadis"..... "No income tax, no VAT, No money back ..." nei det er en sang .... de har inntektskatt, men ikke VAT krav så vidt jeg husker da jeg undersøkte dette littegranne tidligere.... men det får bli en annen historie..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Naboen min i Strömstads båt er registrert i den svenske skipsregisteret (over 45 fot etc.) Den har m.a.o. et svensk kallesignal. Når denne familien får lyst til å ta en tur til Norge, sendes en faks til norske tollmyndigheter med standard opplysninger, husker ikke hvilke. Da har de fri adgang til kongeriket for den perioden de har søkt om. Det er strenge begrensninger bl.a. medbringing av alkohol etc. Slappkista må plomberes ved første norske tollstasjon. Plomberingen må fjernes av tolmyndighet ved utreise.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...