Jump to content

Fra Bergen med ny båt, ønsker gode råd


ter-av

Recommended Posts

Folkens

Har forsåvidt spurt om dette for noen dager siden, men det forsvant vel egentlig i en annen tråd...

Saken er altså at jeg skal hente ny båt i Bergen (Askøy) i neste uke. Målet er Oslofjorden. Holder på å legge opp ruta på kartene, men trenger noen gode råd og tips fra de av dere som er kjent på strekningen.

 

Ned til og på innsiden av Karmøy er det vel ganske greit. Derfra og til vi har rundet Lista er det jo stort sett åpent hav. Hvilke begrensninger bør vi ha i forhold til vind og bølgehøyder med en lukket 34-foter (Viksund)? Hvor langt ut bør vi gå når vi "runder"? Noe vi bør være spesielt obs på?

 

I denne omgang er vi først og fremst interessert i å ta raskeste vei i den grad været tillater det.

 

Åpen for gode råd. :yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det er innaskjærs led til Tananger. Derfra går du ut med retning bøya på Jærens rev. Denne må du ha et waypoint på, kan være vanskelig å se om det gynger litt.

 

Etter bøya på Jærens rev er det greit å holde seg ca på 60m dybdekoten sørover. Denne ligger et godt stykke fra land. Innenfor denne blir sjøen mer rotete. Peiling på Eigerøy fyr. Før Eigerøy bestemmer du om du vil innom Egersund. Nordgapet inn til til Egersund ser trangt ut hvis det sjøer og spruter litt, men det er problemfritt.

 

Etter Egersund er neste 'hinder' Siragrunnen. Her må du på utsiden. Sett et waypoint en nautisk mil utenfor Lista fyr og sikt på dette. Sjekk at du da går utafor Siragrunnen.

 

Utenfor Lista er det grunt, så hold øye med kartet og loddet.

 

Anbefaler å gå inn ved Farsund og gå innaskjærs til Lindesnes om det er ubehagelig sjø. Korshavn som du passerer på veien er veldig idyllisk.

 

Siste 'hinder' er så Lindesnes. Her kan det jo gynge litt som kjent, men det er ikke lange biten. 10-15 min så er du innaskjærs igjen

 

Avhengig av hvor sjøsterk du og mannskapet er ville jeg ikke gått dersom værmeldingen sier mer enn 10 m/s. Du greier deg fint i 12 m/s også, men antar det er ubehagelig i motorbåt (jeg seiler denne strekningen, har aldri tatt den i motorbåt).

 

God tur!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Gått strekket Jæren / lindesnes mange ganger, er enig med suprise sitt innlegg og understreker gå langt ut som han skriver det er lurt hvis det er lit sjø!

 

Skal du gå strekket som en ren transporttur så kan det være like greit å stoppe på Lista bare litt lengre å gå da Egersund er litt omvei.

Link to post
Share on other sites

Mulige stopp på strekket:

Obrestadhavna - har aldri vært innom, tror det er vanskelig å komme seg inn her i litt vær dersom du ikke er kjent

Sirevåg - fiskerihavn med gjestehavn innerst. God havn

Egersund - fantastisk havn i all slags vær, rene 'hurricane hole'. Men båten blir tilgriset av sildeolje som alltid? flyter rundt i havna.

Hidra - Rasvåg eller Kjyrkesund (?)

Farsund - Norges beste gjestehavn

Lillehavn - rett etter Lindesnes - f.eks om du tar hele turen i ett strekk og ikke gidder mer etter Lindesnes.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Man kan også fint lure seg langs land fra Egersund og ned mot Hidra. Da kan man gå inn i Jøssingfjord og Rekefjord om man vil ha en stopp. Grei taktikk dersom strekket fra Egersund og rett på Lista blir for drøyt. Har gjort det de fleste gangene jeg har gått denne turen.

Link to post
Share on other sites

På "innaskjærs"-strekket fra Askøy til Tananger krysser man Krossfjorden, Selbjørnfjorden og Boknafjorden, som alle kan være friske i friskt vær.

 

Over Jæren er jeg enig i at knepent er å holde seg langt fra land. Jeg ville fylt diesel like nord for Kopervik, og avhengig av tank-kapasitet kan man da slippe Egersund. Dersom været er godt og meldingen stabil ville jeg da lagt meg på utsiden av Kvitsøy og satt kursen godt utfor Jærens rev. Ved behov fylles diesel i Egersund. Enig i at Nordgapet ser verre ut enn det er.

 

Vår erfaring er at Lista alltid er kvapsete, så igjen er knepet å legge seg godt ut.

 

Hva slags båt har du kjøpt?

 

Beste ønsker om god tur!!

Laholm

Link to post
Share on other sites

På "innaskjærs"-strekket fra Askøy til Tananger krysser man Krossfjorden, Selbjørnfjorden og Boknafjorden, som alle kan være friske i friskt vær.

Sletta nord for Hgsd bør vel også nevnes? Den er heller ikke spesielt "innaskjærs" og kan være slitsom for oss i små plastøsekar (tror det står noe om bølgerefraksjon i DNL også) Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Jeg tok turen da jeg hentet "nybåten" min i Bergen 28. april i år. Den turen kan du lese om i denne tråden.

 

Vi var nok heldige med været på Vestlandet - nordavind og dermed lite bølger. Hadde endel lange havdønninger forbi Jærens rev men de var såvidt lange og medsjøs at det igrunn bare var behagelig.... Vi lå langt ute det meste av tiden og kunne ligge i 23-24 knop helt til vi passerte Lindesnes og fikk litt krappere sjø imot.

 

Vi bunkret diesel i Kopervik og så på Flekkerøy v/Kr.sand. Er nok noe av de rimeligste alternativene. Det er en strekning på snaue 150 nm.

 

Vi dro fra Bergen fredag kveld og brukte da ca 3 timer til Haugesund med marsjfart på ca 23 knop. En fin tur øst av Stord, ut Bømlafjorden og over Sletta som jo kan være rufsete. Det var det ikke da vi dro over.

 

Du finner bølgevarsel for både Sletta og Boknafjorden på www.met.no

 

Riktig god tur! Det er en flott strekning dere skal tilbakelegge. Jeg tar gjerne den turen igjen.

Link to post
Share on other sites

Fantino!

 

Selvsagt skal Sletta nevnes. Den var alltid skrekken med gamle "Kong Sverre" som gikk i Nattruten mellom Bergen og Stavanger. For oss som reiste med dekksplass, uten lugar, var det alltid spennende om det ble mye bølger med sjøsyke, og kulde.

 

Men: de gangene jeg har gått over Sletta med egen båt, har den alltid vært snillere enn Boknafjorden. Jeg ser ikke bort fra at Murphys lov da slår til når sommerferien starter om et par uker, og at vi da får trøkken over Sletta!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Jeg hentet båt i Bergen og kjørte til Oslofjorden i starten av mars. Jeg hadde lagt diverse alternative ruter i tilfelle dårlig vær, men vi fikk rimlig bra vær og slapp å teste disse alternativene.

 

I tillegg var det så kaldt at det var is inne i alle fjorder og viker oppover sørlandet. Dette skapte rimlig mye kluss som du kan lese om i denne tråden. Regner med at isen har gått nå :cool:

 

Som du ser har jeg ikke så veldig mange rutetips, men jeg tror det er viktig at du legger noen rutealternativer som du går nøye gjennom på forhånd. Forsøk deretter å holde deg til disse. Det er i og for seg kurant farvann, men vi så hva som skjedde ved Arendal nylig :nono: Jeg studerte også bruksanvisningen til plotteren nøye før turen, men det er noe annet å bruke greiene i praksis - og det tok en del tid før jeg var komfortabel. Veldig nyttig å ha en oppegående "co-pilot".

 

Jeg tror også det er lurt å ta med seg en del reservedeler. Jeg tenker på slangeklemmer, olje, hydraulikkolje, reimer etc. Det er kanskje særlig når ting er nytt at det skjer saker og ting. Jeg måtte etterfylle både kjølevann, olje og hydraulikkolje. Vi måtte også ta hensyn til innkjøring av motor de første 10 timene.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei - og takk for mange gode råd her. Jeg reiser til Bergen onsdag, og har en dag til å bli kjent med utstyr , legge inn ruter på plotteren m.m. før mannskapet kommer tidlig torsdag. Torsdag formiddag legger vi kursen sydover. Nå blir det å følge spent med på værmeldingene i dagene som kommer.

 

Hva slags båt har du kjøpt?

 

Beste ønsker om god tur!!

Vi har kjøpt en Viksund 340 St.Cruz - omtalt i denne tråden. Opplysninger om båten og en god del bilder fra produksjonen av nye MorMajor II finner du på hjemmesiden vår MorMajor.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Mulige stopp på strekket:

Obrestadhavna - har aldri vært innom, tror det er vanskelig å komme seg inn her i litt vær dersom du ikke er kjent

Sirevåg - fiskerihavn med gjestehavn innerst. God havn

Egersund - fantastisk havn i all slags vær, rene 'hurricane hole'. Men båten blir tilgriset av sildeolje som alltid? flyter rundt i havna.

Hidra - Rasvåg eller Kjyrkesund (?)

Farsund - Norges beste gjestehavn

Lillehavn - rett etter Lindesnes - f.eks om du tar hele turen i ett strekk og ikke gidder mer etter Lindesnes.

Obrestad havn, er ikke en plass og gå in. her samler det seg sand i inløpet og kun de få invidde som har båt her vet hvor dypt det til tider er.

Og for deg som seiler, så er dette en IKKE plass.

--

Ellers så går det fint som andre har sakt fra Egersund og ned til Hidra kan gjøres i meget dårlig vær. uten store problemer. Du skal bare ikke gå over siragrunnen, da det blir store bølger her.

--

Og hvis det er mye sjø, så går man rett ut i havet ca 6 nm fra Egersund/skarvøy og setter så kursen rett mot Lista da får du somregel sjøen rett in akter. og det blir en finere tur(for de som har båter som går fint da)

når man går rundt Lista så bør man gå ut på dypt vann, da slipper man strømsjøene som oppstår ifra Fedafjorden /golfstrømmen ifra syd.

men bruk kikket og se hvordan det ser ut ,. før du går in i område.

 

lykke til med turen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Fantino!

 

Selvsagt skal Sletta nevnes. Den var alltid skrekken med gamle "Kong Sverre" som gikk i Nattruten mellom Bergen og Stavanger. For oss som reiste med dekksplass, uten lugar, var det alltid spennende om det ble mye bølger med sjøsyke, og kulde.

 

Men: de gangene jeg har gått over Sletta med egen båt, har den alltid vært snillere enn Boknafjorden. Jeg ser ikke bort fra at Murphys lov da slår til når sommerferien starter om et par uker, og at vi da får trøkken over Sletta!

Må tilstå at den eneste gangen jeg har vært grønn i trynet i egen båt var på Sletta, etter at vi måtte gå ut av plan og brukte en time og halvannen i 7 knop før vi var i le av Bømlo. Etter å ha surret oss forskriftsmessig fast i gjestehavna på Finnås tilbrakte jeg en halvtime på fast betongkai før humøret begynte å stige igjen...

Ellers ser jeg jo at du er innehaver av en Viknes 1030. Det var vel den Båtmagasinet testet fra Kr. Sund til Oslo og holdt 26 knop over Hustadvika mens det frisket opp til kuling. Kan bare si heldiggris! En 1030 står bortimot øverst på ønskelista, men så var det den h*****es husbygginga da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...