Jump to content

Vindmåler.


Mulligan

Recommended Posts

Har Simrad IS 12 selv, og er rimelig fornøyd. (Jeg leser riktignok vindata fra displayet til AP 25 i stedet fra IS 12-displayet når jeg står ved roret. Vindinstrument og en repeater er montert slik at mannskapet skal se dem i min båt.) Omdømmet sier derimot at displayene ikke er så alt for glade i vann. For øvrig er valget av vindmåler for en stor grad gitt av hvilke andre instrumenter jeg har i båten. Selv om alt mulig rart kan snakke med hverandre med litt ekstra tilpasningsutstyr så er det veldig behagelig å kunne sette opp alt på enkleste måte. Hadde jeg vært litt mindre lat og litt mer kresen ville jeg vurdert Simrad IS 15 for vind.

 

Dersom jeg kunne startet fra bunn med denne delen av båtelektronikken ville jeg antagelig valgt Raymarines 290-serie i stedet for Simrad. Jeg får se ved neste båtbytte eller lynnedslag.

 

Hvor nøyaktig instrument du trenger vet du bare selv, og om du har behov for et display som tåler vann i bøtter og spann avhenger av hvor du skal montere displayet (eller displayene).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Disse vindmålerne, Simrad og Raymarine, tar de hensyn til båtens fart og retning (fra f.eks. GPS) og gir sann vindstyrke og retning, eller blir det relativt i forhold til båten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Disse vindmålerne, Simrad og Raymarine, tar de hensyn til båtens fart og retning (fra f.eks. GPS) og gir sann vindstyrke og retning, eller blir det relativt i forhold til båten?

 

Lars H.

Raymarine ST60 instrumenter benytter seatalk til å snakke sammen. Dersom man har en raymarine logg vil man kunne se både sann og relativ vindhastighet. Egen knapp for å velge sann/relativ på instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Disse vindmålerne, Simrad og Raymarine, tar de hensyn til båtens fart og retning (fra f.eks. GPS) og gir sann vindstyrke og retning, eller blir det relativt i forhold til båten?

Både Simrad og Raymarine viser begge deler (jeg koser meg med et Simrad-display som viser begge samtidig), og de flinkeste i klassen kan bruke data fra logg, kompass og GPS. (Fartsdata fra logg kan bli misvisende pga strøm og avdrift.)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette hørtes fristende ut (sammen med alt det andre en skulle hatt), men det var finansene da. Selv har jeg en selvbygget vindmåler. Jeg fikk selve giveren gratis av en på jobben, og den er faktisk en liten generator som gir vekselspenning ut med høyere frekvens dess mer det blåser. Så snekret jeg sammen litt elektronikk, 1 IC, et potensiometer, 1 zenerdiode, 3 kondensatorer og 5 motstander pluss et vanlig dreiespoleinstrument. Elektronikken gjør om frekvens til spenning som vises på voltmeteret. For å vise sann vind, må jeg imidlertid gå inn i en tabell med båtens hastighet og vindretning i forhold til båten. Har en enkel "vindpil" i form av en hyssingstump i antennen. Men det fungerer faktisk svært bra, har stoppet opp og kontrollert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:confused: Noe du ønsker å dele med oss ikke innvidde??? :confused:

 

ikkenoe spesielt, kjenner to stykken som har montert denne, den ene av de har forsøkt med to komplette ulike sett. Men -det er klart, det statistiske grunnlaget for mine påstander, er magert..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...