Audifil Startet 13.Juni.2006 Del på Facebook Startet 13.Juni.2006 Hei folkens, Min babord maskin må kinnes en del ekstra på starteren når nivået i diesel tanken er ca halvfult.. Trodde det først var noe annet som gjorde det men det komer igjen å igjen når tanken blir ca halv, fyller opp tanken og problemet er borte. Lufter jeg når problemet er der kommer den kjappere. Sån ca så ser det ut med det blotte øyet at når tanken er ca halv er nivået under høyden på diesepumpen på maskien, og jeg regner med at dieselen renner tilbake i tanken og dermed treg start. Skal det ikke være en ventil i pumpa som hindrer dette? Og jeg burde vel kunne sette på en enveis ventil på tilførsels slangen? Mvh Øystein Wilthil Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Hva med fødepumpa? Lekkasjer i denne? Evt. kryssbytt med den andre motorens pumpe. XD3P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Om dieselen renner tilbake, så har du en liten lekkasje et eller annet sted... mest sannsynlig i fødepumpe eller filter eller ligende.... renner dieselen tilbake så må den erstattes av noe.... luft er jo det som en normalt i et slikt tilfelle... dette medfører ekstra jobb for starteren.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Audifil Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Men hvis det hadde vært en lekkasje, ville det da vært forskjell på full og halv tank? Er ingen synlige lekkasjer og jeg har gått over å strammet alt-- Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Ikke om tanknivået er høyere enn fødepumpen.... det er når tanknivået kommer under fødepumpen eller filteret eller hva det nå er du får problemer.. det er derfor tanken om en liten lekkasjoe kommer.... Den kan være så liten at det marginale overtrykket en full diesel tank gir ikker er nok til at diesel lekker ut..... men luft kan komme inn ved lavt nivå... duse sier jo selv at nivået i tanken er på høyden med dieselpumpen ved halv tank... Jeg hadde sjekket hele dieselsystemet fra tank og mot motoren... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Audifil Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Ok, Får ta meg en runde til da.. Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post Share on other sites More sharing options...
Motordoktoren Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Det er også mulighet for at pumpas sugeevne ikke er på topp. Med tanknivå over pumpa renner jo oljen inn av seg selv, men ved lavere nivå må pumpa suge. (Her har jeg elegant hoppet over den akademiske versjonen som sier at det egentlig er atmosfæretrykket som presser oljen inn i pumpa, og ikke vakuum som suger den opp). Etter pumpa bør det være en mottrykksventil, men sett for all del ikke inn noen ventil foran pumpa. Da vil oljestrømmen få ytterligere en motstand å overvinne før den når pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Fødepumpa bør jo ha minst en tilbakeslagsventil så om dieselen renner tilbake er vel fødepumpebytte et lurt tiltak... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.