Jump to content

Tomgangsproblem VP 5.0 Fi (Ford motor m/injection)


obergene

Recommended Posts

Når endelig det ble flott vær i Oslo i helgen som var, så begynte motorproblemene å melde seg.

 

Jeg har en Volvo Penta 5.0 Fi motor (Ford motor m/injection), som har plutselig fått problemer med å starte og å kjøre på tomgang. For å starte motoren nå så må jeg har gassen i bånn og kjøre starteren i ca. 15 sek. Og for å få den til å kjøre på tomgang så må gassen "snikes" ned til tomgangsnivå. Etter ca. 1 min. så begynner turtallet å hoppe mellom 400 og 1200 rpm, for så å dø etter 30 sek.

Turtallet stabiliserer seg ikke før jeg har turtallet på over 2000rpm.

 

Noen anelser hva som kan være galt, før jeg oppsøker Volvo Penta gutta?

 

Mvh.

Øystein

Link to post
Share on other sites

får ikke helt tak i dette.

 

er det en 5.0 gxi (injection 270 hk) gm (chevrolet) motor du har?

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...terndrive/50dp/

 

har du hatt den lenge?

 

begynte problemet med en gang du satte ut båten i år?

 

har du skiftet drivstoffilter?

 

har du gjort noe på motoren selv?

 

 

falsk luft?

 

sot i egr valve hvis også på marinemotorer: http://www.car-stuff.com/egrvalve.htm

 

tennplugger/tenningssystem

 

elektonikkfeil -> ring volvo og spør.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Motoren er fra 1995 og er en av Volvo Pentas få ford V8 motorer.

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/FBD1BD9B...y96_1996_en.pdf

 

Har hatt motoren i bare ett år, men har ikke hatt dette problemet før nå.

Motoren startet og gikk perfekt frem til i helgen.

 

Jeg byttet alt av filtere for maks 20 timer siden. Og tennplugger/manifoil/riser ble byttet før sjøsetting i år.

Har ikke mekket noe på motoren i år.

 

Hvis falsk luft, hvordan får jeg luftet den ut?

Link to post
Share on other sites

Falsk luft betyr at motoren suger luft et sted den ikke skal. Derav det litt misvisende navnet falsk luft. Feks en vakuumslange til bremseforsterker (til bil seff) som har falt av.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

en annen mulighet - skudd fra hofta her - er om luften for tomgangen styres av en servomotor via elektronikken.

dette brukes bla på chevy baserte MPI motorer.

 

hvis det er det samme på forden kan d være dårlige kontakter i ledningsystemet mellom servomotoren og elektronikkstyringen.

ville sjekket for dålige kontakter nærmest luftspjeldet først.

det samme for alle givere/sensorer i forbindelse med innsuget som måler luftrrykk osv.

 

hvis det på forden finnes en sak liknende chevys egr ventil vil motoren gå helt flikk flakk om det blir noe galt med den.

tilsvarer falsk luft og injection systemet blir helt forvirret.

på chevy finnes de i 2 versjoner:

en mekanisk - kan feile ved at sot/koks legger seg i ventilen.

elektronisk - kan feile som vi vet i tillegg til mulig sot/koks.

 

Definition: The EGR valve is the main emissions control component in the exhaust gas recirculation system. The valve is located on the intake manifold, and opens a small passageway between the exhaust and intake manifold to allow a metered amount of exhaust to flow back into the engine + + + +

http://www.car-stuff.com/fordegrvalve.htm

 

tror dette har vært brukt på us v8ere siden 70 tallet.

http://www.misterfixit.com/egrvalve.htm

 

min (bil) feilet ved koksing - takk for at dere solgte meg Opel GM "sytetisk" olje folks, det er bra saker :sad:

gud vet hvor i ikke europa den blir laget.

 

ville ikke gå på tomgang - måtte kjøre med en fot på gassen og en på bremsen for at den ikke skulle stoppe i lyskryss osv.

litt over tomgang varierte den voldsomt i turtall - svingte.

sotet som H - ikke engang en gammel semidiesel kunne målt seg med dette.

 

bare et tips men en telefon til Volvo kan føre deg rett i mål.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer som det står i innlegget fra the Scrutinizer, at motoren får driftsproblemer hvis EGR-ventilen åpner mer enn den skal. Men på websiden i referansen han har, er det en misforståelse som lever i beste velgående hos mange som har hørt om EGR, men ikke kjenner hele teorien bak virkningen. Ettersom noen kan tenkes å lese det som står der, vil jeg drive litt forebyggelse mot vranglære før misforståelsen brer seg til de som er på Båtplassen.

 

Her kommer derfor noe OT: EGR (resirkulering av eksos) gjøres for å redusere motorens produksjon av nitrøse gassforbindelser. Ettersom eksosen inneholder en del karbondioksid, og denne har høyere spesifikk varmekapasitet enn de andre bestanddelene i eksosen, vil gassblandingen som entrer motoren få litt høyere spesifikk varmekapasitet enn luft. Derved reduseres maksimal forbrenningstemperatur og produksjonen av nitrøse forbindelser, men dette er marginalt ettersom massen av resirkulert eksos er bare noen få prosent. Hovedvirkningen på redusert produksjonen av nitrøse forbindelser ved EGR skyldes at konsentrasjonen av oksygen reduseres. Dessverre så medfører dette øket sotutslipp fra motoren hvis man ikke gjennomfører andre tiltak samtidig (f.eks. emulsjonsdrift).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...