Jump to content

Innhentende seilbåt


bliss X

Innhentende seilbåt  

133 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg gjør nå ingenting siden jeg ikke skal noen steder.... er jo bare ute og seiler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjedde med meg forrige helg faktisk. Ble forbiseilt i lo av større båt. Jeg la meg litt opp mot hans kurs, ikke så mye at jeg loffet ham, men sånn at han ville passere ca 10m oppe i lo. Med en gang overlappen ble brutt (dvs at min baug var bak hans hekk) loffet jeg opp 10-12 meter, nok til å krysse hans kjølvann og bli kvitt fisen umiddelbart.

 

Red: for dere som ikke seiler: "fisen" er ikke en negativ betraktning om den andre skipperen, det er det vi kaller den rotete vinden i le for et annet seil :smiley:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi snakker ikke om en regattasituasjon her, så lofferegler gjelder ikke. Jeg vil allikevel prøve å få vedkommende til å passere meg i le ved å styre kontrollert mot lo (hvis det er plass og tid nok) Mer som et lite "hint". Hvis båtene er for nærme hverandre til en slik manøver, seiler jeg videre og bryr meg ikke så mye om at vinden forsvinner et øyeblikk. Men det er mulig at rormannen i den andre båten får et surt blikk eller en spydig kommentar.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå spør jeg muligens dumt, jeg er jo motorbåtmann, men er ikke det den fornuftigste siden å passere på? Skulle han passere på andre siden ville vel han selv miste vinden og ikke komme forbi? :crazy: (så sant han ikke hadde en myyye mer lettseilt båt da).

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis han skal passere i le må han minst 5 ganger mastehøyden fra lo båt for ikke å miste vinden.

Kommer an på fartsdifferansen om han kommer seg forbi eller ikke dersom han går nærmere. Kommer han med en knop (eller mer) høyere fart vil han antakelig skli igjennom fisen på bevegelsesenergien sin. Med større båt har han også høyere mast, og fanger vinden i høyden, over masta til lo båt. Er forskjellen en halv knop eller mindre - og mastene i samme høyde sånn ca. - kommer han ikke forbi medmindre han faller av de forskrevne antall mastehøyder.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Noen sa en gang at:

"Minimumsdefinisjonen av en regatta er to seilbåter innefor synsvidde av hverandre" :smiley:

 

Kommer litt an på om den andre seilbåten vil være med å leke eller om han ikke gidder.

Opplever ofte hvis jeg tar innpå en større båt, at konkurranseinstinktet våkner til både hos meg og den andre båten... og da er det jo ikke noe særlig å slippe en båt forbi i lo. Men som sagt, man får gjerne et tidlig inntrykk av hvorvidt den andre er med på leken.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Siden det ikke dreier seg om regatta er det i utgangspunktet ingen grunn til å gjøre seilasen vanskeligere for den innhentende båten, men det mangler et viktig svaralternativ. Jeg foretar ingen manøvrering kun på grunnlag av den innhentende båten, men før jeg blir innhentet vurderer jeg farvann og annen trafikk for å forutse hvilke situasjoner som kan oppstå under og umiddelbart etter innhentingen.

Link to post
Share on other sites

Skjedde med meg forrige helg faktisk. Ble forbiseilt i lo av større båt. Jeg la meg litt opp mot hans kurs, ikke så mye at jeg loffet ham, men sånn at han ville passere ca 10m oppe i lo. Med en gang overlappen ble brutt (dvs at min baug var bak hans hekk) loffet jeg opp 10-12 meter, nok til å krysse hans kjølvann og bli kvitt fisen umiddelbart.

 

Red: for dere som ikke seiler: "fisen" er ikke en negativ betraktning om den andre skipperen, det er det vi kaller den rotete vinden i le for et annet seil :smiley:

Og hva er så loffe? Aldri hørt dette uttykket. Noe seilere bruker seg i mellom?

Fisen derimot har vi nok av i egen båt! :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Loffe betyr egentlig å svinge baugen mer mot vinden. I regattasammenheng må lo båt holde unna for le båt, så når le båt svinger opp mot vinden (derved svinger mot lo båt) må lo båt holde seg unna. I regatta trenger ikke le båt holde stø kurs som han måtte etter sjøveisreglene. (Det er noen begrensninger også etter regattareglene på kursendring, men det blir litt mye her...). Dette brukes for å forhindre at noen kommer seg forbi umiddelbart i lo.

 

Bilde

 

Bildet er fra et protestskjema, her blir det sammenstøt. Det er altså ikke lov - meningen var å illustrere en loffing.

Den hvite båten loffer altså den skraverte båten i et forsøk på å hindre den i å seile forbi.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Fisen derimot har vi nok av i egen båt! :lol:

Det kan også jeg skrive under på :lol::lol: ..... men om seilerne snakker samme språk som motor folket er en annen sakk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har seilt regatta aktivt i mange år og må innrømme at alle seilbåter rundt meg fortsatt er "konkurrenter" så snart jeg får opp seilene: Fryder meg for hver skalp jeg tar og prøver å skjule skuffelsen når noen seiler fortere. Dersom det etter trimming av seil og justering av skjøter ikke er mulig å unngå at båten bak tar meg igjen lar jeg den andre båten passere i lo så raskt som mulig og så gjelder det å finne en god forklaring som at den andre båten var myye dyrere og bare litt raskere, hadde nyere eller bedre seil eller at den ut fra LYS-tallet burde seilt mye raskere forbi. Samtidig passer du på å løfte opp kaffekoppen/middagstallerkenen eller lignende for å vise motparten hvor lite interressert du er i konkurrere...

Å la seg bli forbiseilt i le er et enda større "nederlag" som bare viser hvor ekstra overlegen den andre båten var på fart...

Jeg elsker å passere konkurrentene i le!!!

Link to post
Share on other sites

Loffe betyr egentlig å svinge baugen mer mot vinden. I regattasammenheng må lo båt holde unna for le båt, så når le båt svinger opp mot vinden (derved svinger mot lo båt) må lo båt holde seg unna. I regatta trenger ikke le båt holde stø kurs som han måtte etter sjøveisreglene. (Det er noen begrensninger også etter regattareglene på kursendring, men det blir litt mye her...). Dette brukes for å forhindre at noen kommer seg forbi umiddelbart i lo.

 

Bilde

 

Bildet er fra et protestskjema, her blir det sammenstøt. Det er altså ikke lov - meningen var å illustrere en loffing.

Den hvite båten loffer altså den skraverte båten i et forsøk på å hindre den i å seile forbi.

 

Nå er jeg riktignok i beste fall "svak" på seiling, men begynner ikke hvit båt å loffe litt sent her?

 

Ellers synes jeg dette er interessant lesing. Har selv merket at konkurranseinnstinktet på en måte akselererer i hele båten uten ett eneste ord eller blikk når jeg er med på seiltur og man får andre seilere innen synsvidde. Dette utløser forsiktige bevegelser i båten, man strammer litt her, slakker litt der og går skarpere mot vinden. Alt gjøres for å gi inntrykk av at man ikke gjør noe som helst for å seile raskere enn den andre båten, så man med et sløvt blikk og kaffkoppen i hånden tilsynelatende bare registrerer at "åh, kom det en båt bak oss....?" hvis de allikevel skulle være raskere. Og lykkes man med disse små endringene i egen båt, sitter skipper'n med et godt smil og ankerdrammen dobles rundt bordet senere.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Fryder meg for hver skalp jeg tar og prøver å skjule skuffelsen når noen seiler fortere. Dersom det etter trimming av seil og justering av skjøter ikke er mulig å unngå at båten bak tar meg igjen lar jeg den andre båten passere i lo så raskt som mulig og så gjelder det å finne en god forklaring som at den andre båten var myye dyrere og bare litt raskere, hadde nyere eller bedre seil eller at den ut fra LYS-tallet burde seilt mye raskere forbi. Samtidig passer du på å løfte opp kaffekoppen/middagstallerkenen eller lignende for å vise motparten hvor lite interressert du er i konkurrere...

Å la seg bli forbiseilt i le er et enda større "nederlag" som bare viser hvor ekstra overlegen den andre båten var på fart...

Jeg elsker å passere konkurrentene i le!!!

 

 

Mmmmmh, må innrømme at jeg kjenner meg i gjen i denne beskrivelsen her, ja.....! :wink:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg riktignok i beste fall "svak" på seiling, men begynner ikke hvit båt å loffe litt sent her?

Jo, vil nok si det. Det endrer ikke på reglene imidlertid.

Mørk båt er ikke så lur i denne situasjonen. De fleste ville innsett at å seile forbi så nærme i lo rett og slett ikke kommer til å gå bra - man må finne på noe litt smartere litt tidligere :lol:

I denne situasjonen blir begge båtene disket. Mørk båt fordi han skulle holdt av veien, hvit båt fordi han ikke unngikk kollisjon. Hvit skulle ha protestert når det var igjen 10 cm, og deretter falt av. I såfall hadde kun mørk båt blitt disket. Når mørk båt kommer opp i lo så tett kan han vanskelig unngå disk. Det gjelder å tenke et par trekk framover, som i sjakk.

Hadde jeg vært på hvit båt ville jeg gitt mørk båt beskjed før han fikk overlapp: "Ikke prøv på det der, jeg loffer deg ut av fjorden og ut på Nordsjøen om jeg må!" Så kunne han funnet på noe annet, og jeg kunne fortsette å seile mitt løp uten taktikkeri i akkurat den situasjonen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vi snakker ikke om en regattasituasjon her, så lofferegler gjelder ikke. Jeg vil allikevel prøve å få vedkommende til å passere meg i le ved å styre kontrollert mot lo (hvis det er plass og tid nok) Mer som et lite "hint". Hvis båtene er for nærme hverandre til en slik manøver, seiler jeg videre og bryr meg ikke så mye om at vinden forsvinner et øyeblikk. Men det er mulig at rormannen i den andre båten får et surt blikk eller en spydig kommentar.

Av to båter på samme halser har vel den som seiler høyest retten, også utenfor regattasammenheng? Ikke at jeg skjønner poenget med å gjøre noe som helst for å hindre en raskere båt å seile forbi ... komme seg ut av "fisen" er sef et poeng, men siden vi snakker om vanlig turseiling her kan jeg ikke helt forstå problemet ...

Link to post
Share on other sites

Når to seilbåter kommer så nærme så er jo dette en klar regattasituasjon. Og da gjelder det å gjøre det vanskeligst mulig for hverandre...evt. å ydmyke motparten mest mulig.

 

Så kommer forsåvidt an på motstanden. Er det jeg som inntar en mindre båt, hender det jeg er "snill", og seiler forbi i le. Desto større overlegenhet. Og ditto motsatt...

 

Høres det dumt ut?

 

Tro meg...de på andre båten trimmer som f... også...

 

Turseiling eller ikke. Det finnes historier om ferieturer hvor "far" kapper tauet og ofrer slepejolla for å vinne en "minifeide". Eller går på innsida av staken, selv om det kanskje ikke går. Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Er dette kun lagt inn for å gjøre en enkel regel vansklig eller er det bare for morro?. Uansett motor eller seil har det innhentende fartøy vikeplikt for det fartøy det innhenter. Om en seilbåt går for seil å det innhenter meg som går med motor er det altså seilbåten som MÅ vike. Det samme gjelder om en seilbåt som går med seil, innhenter en seilbåt som går med seil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...