Mulligan Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) Dette har ikkeno med vikeplikt som sådan å gjøre. Jeg tror signaturen Lasse ville finne ut hvor mye regattainstinktet satt i ryggmargen. Signaturen Surprise beskriver vel hva de fleste ville gjort i en situasjon hvor man seiler tur. Skjært opp etter at overlap er opphevet for å slippe fisen. I regattasammenheng er man ikke så lett å ha med å gjøre, og gir seg ikke uten sverdslag. Redigert 17.Juni.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) Av to båter på samme halser har vel den som seiler høyest retten, også utenfor regattasammenheng?Her er det snakk om innhenting, og da gjelder regel 13. Den regelen gjelder også når den innhentende båten kommer opp på siden av den innhentede, les regel 13 d. Er dette kun lagt inn for å gjøre en enkel regel vansklig eller er det bare for morro?. Uansett motor eller seil har det innhentende fartøy vikeplikt for det fartøy det innhenter.Det stemmer, bortsett fra situasjoner når en fritidsbåt blir innhentet av nyttetrafikk i trange farvann. Likevel, det er en relevant diskusjon ettersom enkelte seilere kan reagere litt underlig dersom de blir innhentet av andre seilbåter. Om det er skuffelsen over å bli innhentet eller irritasjon over fisen spiller ingen rolle. Etter min mening er regattasnakket ren bortforklaring for tvilsom manøvrering. Når man hindrer innhentende båt bruker man kappseilingsreglementet og tøyer gjerne grensene for disse reglene. Da bør man være skråsikker på at innhentende båt kjenner reglene og er med på leken. Jeg anbefaer på det varmeste å ta med et eksemplar av boka Føre Var - Sjøveisreglene med kommentarer av Olaf Trysnes i båtbiblioteket. Reglene er du uansett pålagt å ha med i båten, og kommentarene er ikke dumme å få med seg. En av kommentarene til regel 13 er at båten som blir innhentet ikke skal manøvrere slik at den hindrer innhentende båt, selv om det er innhentende båt som skal vike. Dersom båten som blir innhentet må forandre kurs har vi selvsagt signaler for å si fra om dette. Signalflagg eller morsetegn: E (ett kort blink eller tut) før du svinger til styrbord, og I (to korte blink eller tut) før du svinger til babord. Redigert 17.Juni.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.