Jump to content

Akterlanterne motorbåt, hvordan?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Som signaturen viser har jeg en 23 fots båt. Denne har i baugen en lanterne kombinert rød/grønn.

Akterut på styrbord side er det et hull hvor det er plass til en lanterne på stang. Denne "stangen" er borte og har vært det siden jeg fikk båten, så ny må kjøpes. Hvordan lanterne skal sitte i toppen på stangen? Skal den være rundlysende eller skal den være skjermet og lyse bakover?`

 

(Jeg skjønner ikke helt reglene her :confused: )

 

MVH

Capt Chaos

 

[Edit: rettet sub. og skriveleif)

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hvordan lanterne skal sitte i toppen på stangen? Skal den være rundlysende eller skal den være skjermet og lyse bakover?

Det har nok sittet en rundtlysende lanterne i toppen på den manglende stangen.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg vurdert å montere en vanlig akterlanterne. Kjører du aldri i mørke er det jo ikke noe problem, men ferdes du en del etter mørkets frembrudd kommer det til å ha noe for seg da en rundtlysende lanterne ofte blender en del. Husk bare at du i så fall må føre topplanterne, noe det ikke høres ut som om du gjør i dag.

Link to post
Share on other sites

Det har nok sittet en rundtlysende lanterne i toppen på den manglende stangen.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg vurdert å montere en vanlig akterlanterne. Kjører du aldri i mørke er det jo ikke noe problem, men ferdes du en del etter mørkets frembrudd kommer det til å ha noe for seg da en rundtlysende lanterne ofte blender en del. Husk bare at du i så fall må føre topplanterne, noe det ikke høres ut som om du gjør i dag.

Du mener at hvis jeg IKKE bruker rundtlysende akterlanterne, men bruker vanlig type må jeg føre topplanterne?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Du skal ha hvitt lys i 360 grader. Hvis du bare monterer akterlanerne ser du ut som en seilbåt i mørket, ved at møtende fartøy ser kun rød eller grønn lanterne. Motorfartøy skal også ha hvitt lysende fremover. På de fleste mindre båter er det løst ved en rundtlysende lanterne som er montert høyere enn rødt/grønt

 

Les også

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...45?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Eller for å si det på gamlemåten:

 

Styrbord og babord skal lyse fra rett forut til 2 streker aktenpå tvers.

Topplanterne: Fra 2 streker aktenpå styrbord tvers til frem mot midten og videre til 2 streker aktenpå tvers babord.

 

Akterlanterna: Fra 2 streker aktenpå tvers styrbord og videre rett bakover og opp til 2 streker aktenpå tvers babord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...