Jump to content

Noen som eier båt med et annet vennepar her?


Pjolter

Recommended Posts

Hei kjære båtvenner :cheers:

Båtkløen er verre en noen gang. med småbarn i hopetall og travel jobb har jeg lagt en liten demper så lang på båtkløen, men nå er jeg igjen klar for bøljan blå. 3 fot syken har jo slått inn så det holder og med noe begrenset kapital har vi lurt på å spørren en vennepar av oss om å gå sammen med oss om innkjøp av båt. Det er her snakk om en 50/50 % deling og med forhånds avtalt bruk i hvilket tidsrom, og med avtalt om hvordan all jobb skal gjøres. Nå vil jeg gjerne høre synspunkter på en slik deling. Vi kjenner hverandre godt og har vært venner i 10 år. Hva mener dere? vi vil ikke ødelegge vennskapet da penger ikke er verdt det..

 

Mv

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har prøvd båt-deling en gang........aldri igjen!!!!!!

Det med deling av oppgaver og utgifter fungerte bare på papiret og så lenge alt er i orden. Problemene kommer dersom det oppstår tekniske problemer og den ene eieren tar oppgaven med å få ting i stand mer alvorlig enn den andre.

Det endte i alle fall for meg med at jeg hadde 70% av utgiftene, 90% av jobben og solgte til slutt min andel i ren frusterasjon med et tap som sved! På toppen av det hele var det jo meg som var medlem i båtforeningen og måtte forskuttere medlemskap,båtplass og opplag og deretter håpe på å få tilbake fra min partner. Dugnader.... jeg kommer jeg sa han, og siden har ingen sett ham.....

Dette var i utgangspunktet en kjempegod kamerat gjennom mange år som jeg stolte 100% på, og som jeg aldri på forhånd trodde skulle oppføre seg sånn!

Og ødelegge vennskap? Vel vi er på hils nå, men ikke noe mer!

Båtdeling anbefales ikke av meg!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

jeg hadde et tilsvarende spørsmål i 2003 (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2343&hl=), men fikk da ingen respons. Etter mitt syn bør dette kunne la seg gjøre, fordelene er åpenbare, men selvfølgelig er det skjær i sjøen her også. Har en venn som deler hytte med en nabo, og det fungerer i hvertfall utmerket. Jeg hadde ikke vært så redd for å prøve dette, men ville nok være grundig mhp. formaliteter og avtaler om hvordan sameiet skulle fungere.

 

Det er i hvertfall liten tvil om at en båt ligger så mye i ro at det burde være mulighet for å være mer en enn bruker per båt. Ikke minst kostnader knyttet til båtplass, forsikring og vinteropplag gjør det fristende å dele byrden...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette burde la seg gjøre, såfremt alle rammene er lagt på forhånd.

 

Har en kamerat som har delt båt med forkjellige par i flere sesonger, og det går veldig greit. De har hver sine uker... og avtaler seg imellom om de IKKE skal bruke båten. Har egen konto som et visst beløp settes inn hver mnd., som går til båtplass og vedlikehold. Og båten skal være fulltanket når uka er over, om ikke annet er avtalt.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Det er i hvertfall liten tvil om at en båt ligger så mye i ro at det burde være mulighet for å være mer en enn bruker per båt. Ikke minst kostnader knyttet til båtplass, forsikring og vinteropplag gjør det fristende å dele byrden...

Kostnadene kan jo være greie å dele, men problemet slik jeg ser det er den dagen finværet kommer, og du ikke kan ta en tur på fjorden med båten. For meg ville iverfall det lagt en stor demper på båtlivet. Da ville jeg heller ha jenket litt på kravene, og kjøpt en billigere båt som jeg kunne ha brukt når det passet meg.

Link to post
Share on other sites

Takk for velmenene råd. Skal ta de til etterettning.

Vi har brukt en stund med å planlegge delingen. og med tanke på bruksrett, så har vi blitt enige om deling som begynner i midten av skoleferien. og med rullering på første og siste sesong. Vinteropplag skal gå til den som har båten i siste periode. her snakker vi om et halvt år om gangen, Hvordan båten overleveres er også avklart, Rengjort etter spesifikasjoner, fulle tanker og etterfyllt olje. + en mengde andre ting, Vi har tilogmed delt skapplassen om bord slik at vi ikke trenger å ha med "Alt" hver gang vi skal ut med skipet.. All vår/ Høst puss skal vi gjøre sammen, så da er det bare å bli enige om hvilken helg som passer. Hvordan pussen skal utføres er også beskrevet slik at vi alle vet nøyaktig hva som skal gjøres. Jeg har litt erfaring med deling av hytte siden vi har arvet hytte på sørlandet, og der deler vi i dag, Og det er med familie !! Tror det er værre. :cryin:

PS! Vi har satt en klausul: Hvis noen av de 4 ( Ja konene er satt som eiere også) ønsker å selge uansett grunn, så skal båten selges til en 3. part.. Et annet punkt er at samtlige SKAL ha båtførerbevis og VHF kurs. samt kunne føre skibet alene!!!!

 

Med vennlig Hilsen

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Dette kan sikkert gå bra om man planlegger godt. To kollegaer på jobben har sammen med to andre eid en båt sammen i ca 15 år. Det virker som de er venner fremdeles.

Det ble opprettet et selskap for båten der hver hadde sine andeler. Her ble ble det betalt inn til vedlikehold og bruk av båten. Kjenner ikke alle detaljer, men har fått referert at dette var måten å gjøre det på uten at det førte til stadige diskusjoner. Denne båten er en motorseiler og har hatt mange turer, gjerne lengre turer enn man eller hadde gjort alene.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Høres smart ut med å dele sesongen i to og rullere. Burde unngå en del krøll med det. Uten å ha egen erfaring, vil jeg tro det er først når noe utforutsett dukker opp at det kan bli haraball.

 

F.eks. noe ryker når det ene paret har båten. Noe som koster en god del penger å utbedre. Og så oppstår dissens om årsaken til at det røk er normal slittasje eller om brukeren som har båten på gjeldende tidspunkt er å skylde. Eller kanskje brukeren i nåværende periode vil hevde at det var forrige bruker som var bidragende til at det gikk som det gikk... Ting ryker som kjent også i båter og en slik situasjon bør påregnes hvis man ser det over noen år.

Link to post
Share on other sites

Ser en forretningsmessig på det og sette alle tenkelige (og utenkelige) faktorer inn i en skriftlig kontrakt/avtale, kan et båtsameie lykkes. :yesnod:

 

Dersom en tror det vil gå bra uten skikkelig skriftelig avtale, vil det nok i de fleste tilfeller vise seg at det ikke går så greit når uventede momenter dukker opp. :nono:

 

Men det virker jo som om Pjolter har tenkt gjennom det meste, så da er jo forutsetningene for et godt sameie tilstede. :flag:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt sammen med noen. DVS jeg og min samboer, og kameraten min, og hans samboer.

 

Jeg pusset og lakkerte, kameraten tok seg av det motortekniske. Jentene betalte. Fungerte godt lenge det, helt til det ble slutt mellom kompissen og dama. Da ble båten liksom bare min ei stund, helt til dama`s nye kjæreste begynte å bruke den. Da kjøpte jeg egen båt, og driter i den andre.

 

Tror det er best å ha en hver oss. Det ender med at noen må jobbe, mens andre bare betaler og bruker.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

For meg hører det ut som om dere har tenkt veldig godt gjennom dette, så dette går nok bra.

Hvilken båt er det snakk om?

 

LODDA

Vel det er litt hemmelig enda, siden vi ikke er heelt i mål enda,. Faktisk så er det kona som holder litt igjen.

 

Baatdilla: Uforutsette utgifter er tatt med i betraktning, Vi har opprettet en felles konto der vi betaler inn et visst beløp hvert år. Alt utenom det feks, en motor ryker ( Ja det er 2 av de :-)) så skal alle utgifter deles på 2. Hvis den ene ikke har råd. så får vi enten vente til vi får råd eller selge som den står. Begge parene har vel såpass okonomi at det vil ordne seg regner jeg med. ( Nå skal det sies at jeg er ukuelig optimist, har aldri tapt penger på båt og har iiiiingen peiling hvor mye penger jeg har på konto til enhver tid, Ikke at det så mye da men, har bare ikke oversikt over slike trivialiteter,,) høæææhæhæ..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hey-hey! Aner jeg konturene av noe i aluminium eller stål med CBC dekk her?

Heheh vi snakker faktisk om yougurt beger her... og kan vel røpe så mye at det er med CBC dekk ja.... Historien kommer når alt er klart..( skal klare å holde meg.. skal klare å holde meg)

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med sameie er at for noen fungerer det, og for andre er det ikke noen god idé. Jeg har personlig erfaring med den siste varianten, og problemet har vært vedlikeholdet. Sjelden noe problem å bli enig om bruken, men vedlikehold krever gjerne litt dugnadsarbeid og så må man alltid bli enige om de små investeringene når ting skal skiftes ut eller oppgraderes. Det går gjerne ut over sikkerheten dersom det blir slik at alt skal brukes til det er helt utslitt eller går i stykker.

 

En avtale om bruksdeling må også ta hensyn til at en båt er ute a drift en periode pga reperasjon eller vedlikehold.

 

Klarer man å få til gode avtaler så er nok sameie av båt en god løsning for mange.

Link to post
Share on other sites

Heheh vi snakker faktisk om yougurt beger her... og kan vel røpe så mye at det er med CBC dekk ja.... Historien kommer når alt er klart..(skal klare å holde meg.. skal klare å holde meg)

Pjolter

Tsk! Etter såpass lang fartstid som du har i forumet, synes jeg du skylder oss litt flere fakta å gjette ut fra. Størrelse: 33 fot pluss. Skulle ikke forundre meg om vi snakker opp mot eller endatil litt over 40 fot. Lengden og opprinnelseslandet kan du vel si noe om?
Link to post
Share on other sites

Tsk! Etter såpass lang fartstid som du har i forumet, synes jeg du skylder oss litt flere fakta å gjette ut fra. Størrelse: 33 fot pluss. Skulle ikke forundre meg om vi snakker opp mot eller endatil litt over 40 fot. Lengden og opprinnelseslandet kan du vel si noe om?

heheh :drink: tja, er ikke mye jeg vil si før Admiralinnen er sikker i sin sak, hadde faktisk mareritt i natt om at gutta her gjettet seg til alt og at båten ble solgt rett foran nesen på meg. ( Ikke det at noen her ville finne på noe slik altså !) Jeg har satt tidsfrist til kona i kveld, så jeg er spent. men har en liten følelse om at det vil gå i orden. Det vi diskuterer er ikke hvilken båt vi skal ha, men om vi skal ha båt. og nå etter nitidig arbeid med kropp & sjel ser det ut til at Pjolter skal igjen få viljen sin,, heheheh du/dere skal få alle opplysninger etter jeg har sagt at jeg skal ha den.. er også litt ekkelt hvis jeg legger ut i det vide og brede, men Ørhild sa NEI.....så smør din lille kropp med tålmodighet.... kanskje det blir i kveld.. eller i morgen,, jeg gleder meg nesten like mye til å legge det ut her som å gjøre avtalen,, hehhehe

 

Mvh

 

Pjolter.. snart reder igjen???

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...