Jump to content

Hvilken Autopilot ?


koh

Recommended Posts

Hei !

 

Vurderer å installere autopilot i min Agder 840 med hydraulisk styring.

 

Valget står mellom 3 utgaver - rategyro og fjernstyring skal være med :

 

-Coursemaster 85i fra Seatronic

Virker mer trad og mer robust, og gir muligheter til joystick styring men kun trådbasert fjernkontroll. Er Seatronic like solide på importørsiden som Raymarine ? Coursemaster løsningen bllir ca. 1500 rimeligere.

 

-Raymarine 6002 (best pris hos Malfix)

Kjempebra importør (kan bety endel om ting ikke funker som forventet) Trådløs fjernkontroll

med infodisplay.

 

eller

-Simrad AP27 (har ikke fått pris på denne ennå, så det er mulig den priser seg ut)

 

Er det noen som har erfaringer å dele.

 

-koh :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AP 26 i båten vår. Det er samme autopilot som AP 27 - bare panelet er annerledes. Fungerer aldeles utmerket. Har bare kjørt 20 timer med båten, men er allerede blitt veldig god venn med autopiloten. Den har en selvlærende funksjon som gjør at den lærer seg båten mens den kjører. har merket det at båten i litt uvante forhold styrer litt mye i et par minutter - så "skjærper" piloten seg og båten går spikrakt fram

 

Største utfordringen var turen hjem fra Arendal da vi hentet båten. Hadde 3-4 meter sjø inn aktafor tvers - hvilket gjør at piloten må jobbe mye for å holde båten på rett kurs. Ikke noe problem - bare kos å kjøre i 20-25 knop

 

husk å få med et rate kompass - det kalles også minigyro kompass. Koster et par tusen ekstra, men er visst verdt pengene.

 

Har du plotter kan du koble pilot og plotter sammen slik at piloten automatisk kjører mot et wp eller følger en rute.

Link to post
Share on other sites

Simrad er jo suveren da, de laget den første digitale piloten og det er ingen tilfeldighet. De er også god på design spør du meg, noe dyrere enn andre.

 

Jeg ville også tatt en titt på Furuno sin navpilot, den har blandt annet fiskeprogram om det er av interresse (kjører i 8 tall), furuno har også ett ratekompass som gir sann heading (ikke bare magnetisk).

 

Du bør også vurdere om du ønsker ratt på piloten for enklere operering.

Link to post
Share on other sites

Nå er S6002 og AP27 bare instrumentpanel med display og dette er kun en liten del av en autopilot. Av de to foretrekker jeg nok AP27 som har et ratt, men valg av system er mye mer enn knapper på instrumentpanel (selv om jeg er veldig fornøyd med skjermbildene på min AP25, den enheten banker tilsvarende fra Raymarine grundig ned i seilerstøvlene. For motorbåt ville jeg kanskje vært fornøyd med Raymarine, men jeg har ingen motorbåt.)

 

Den trådløse fjernkontrollen til Simrad er også i en helt annen klasse enn Raymarine sin, men skal du ha glede av dette må du i større grad ha simradifisert båten din. Det jeg liker med Raymarine er at autopiloten snakker med enkelte av ST290-instrumentene, men igjen er dette en situasjon hvor du har flere av Raymarines instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Hadde for et par båter siden en Simrad AP300 og var kjempefornøyd men den. Ikke noe problemer i det hele tatt og selv om båten var rimelig ustabil (Viksind 31) holdt piloten alltid stø kurs. Jeg brukte piloten i minst 95% av tiden jeg var på tur. Simrad er jo ikke verdens billigste saker men det kan hjelpe på prisen å ta en tur innom forhandleren og "godsnakke" litt. Har et inntrykk av at private som kjøper profft utstyr får litt bedre priser enn andre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå er S6002 og AP27 bare instrumentpanel med display og dette er kun en liten del av en autopilot. Av de to foretrekker jeg nok AP27 som har et ratt, men valg av system er mye mer enn knapper på instrumentpanel (selv om jeg er veldig fornøyd med skjermbildene på min AP25, den enheten banker tilsvarende fra Raymarine grundig ned i seilerstøvlene.

AP 25, AP 26 og AP 27 er samme autolpilot - men med ulike displayer. Fungerer både for motorbåt og seilbåt i følge manualen min.

AP 25

Bilde

AP 26

Bilde

AP 27

Bilde

 

Den trådløse fjernkontrollen har jeg valgt å ikke ha. Jeg liker å være i nærheten av rattet når jeg kjører båten. Simrads fjernkontroll kommuniserer via bluetooth teknologi. Det var visst en bug i noen av de første der fjernkontrollen resatte autopiloten.

Link to post
Share on other sites

AP 27

Bilde

Dette her er etterfølgere til min AP300. Jeg hadde ekstra lang ledning slik at jeg kunne ha betjeningen med meg hvor som helst i båten. I finværet kunne jeg gjerne sitte på fordekket i timevis med autopiloten i hånden. En kjekk funksjon var at kursvelgerrattet med et enkelt tastetrykk kunne omgjøres til et "vanlig" ratt. Drei f.eks. 1/4 tørn på kattet på piloten og i løpet av kort tid (hydraulikkpumpen dreier roret litt langsommere enn du selv kan gjøre) står roret i stilling til tilsvarer rattutslaget.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått pris fra Malfix på Raymarine autopilot. Har du kikket på http://www.marine.com eller tilsvarende nettbutikker? Sikler selv på S1G corepack, ST6001 betjeningspanel, pumpe og "rotary" rorføler for hyd. styring. Innbiller meg at det er noe sånt du også er ute etter. Denne pakken ser ut til å komme på ca. 13700 NOK ferdig levert på døra, og det hadde derfor vært interessant å høre om Malfix' pris er noenlunde konkurransedyktig?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AP 25, AP 26 og AP 27 er samme autolpilot - men med ulike displayer. Fungerer både for motorbåt og seilbåt i følge manualen min.

Nja, om jeg skulle peke på autopiloten i båten min ville det nok vært kurskomputeren, og det er nokså stor forskjell på Simrads AC10 og AC20.
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Da er pakka i hus ! Det ble en Raymarine 6002 med Rategyro.

 

Malfix hadde den beste norske prisen, greiest tilgjengelig for meg, og han hadde den på lager, og det var litt viktig for meg som håper å ha den på plass før jeg drar på ferie.

 

 

Hva jeg betalte skal jeg ikke avsløre, for jeg fikk litt intrykk av at det var en litt personlig pris - jeg tror han forsnakket seg litt på telefonen, og når jeg så hadde tatt veien og stod der, så fanget liksom bordet .... Jeg tror rett og slett du skal ringe ham - jeg tror det er verd strevet selv om det tok litt tid å komme igjennom.

 

Imidlertid var det ikke så billig som det du nevner - men du skriver ST6001, mens det jeg kjøpte var i allefall displayet ST6002, og det er da en nyere modell - visstnok bare kosmetiske forskjeller, men ny modell er nå ny modell da.

 

Imidlertid opplevde jeg noe rart mht Simrad modellene. Riktignok lå de i en annen prisklasse, og det alene hadde nok eksludert dem (ca 50% dyrere) for min del. Men fra to forskjellige og helt uavhengige forhandlere kom samme melding: "Vi vil ikke selge deg noen Simrad !" - på ene plassen ville de ikke engang gi meg noen pris. Det dreide seg om vanskeligheter ihht service, og forhandlerne følte de ikke hadde ryggdekning fra produsent.

 

Nettopp dette hadde litt å si for meg, for er det noen som har gitt meg positive oppevelser i så måte, så er det Belanor i en case med en Garmin GPS for noen år siden.

 

-koh :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har valgt en god autopilot.

 

Dersom du ser på juni-utgaven av Practical Boat Owner s. 72 - 75 har bladet testet flere populære autopiloter.

 

Det var bra at du kjøpte med rategyro, Belamarin sier selv at den ikke fungerer bra i Oslofjorden og nordover uten rategyro.

 

Du kan koble til fjernkontroll gjennom vanlige fjernstyrte releer. Hvilken pumpe har du for å styre roret?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Det ble den minste hydrauliske - skulle være mer enn stor nok til min 125 ccm ! Type 1 (?)

 

Så kjøpte jeg med S100 fjernkontrollen - da ble det trådløst, og det ser jeg som en fordel - har balet med en kabel på kryss og tvers i mange år, og det er litt dumt - blir noen flere batterier å bytte - men ...

 

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Men fra to forskjellige og helt uavhengige forhandlere kom samme melding: "Vi vil ikke selge deg noen Simrad !" - på ene plassen ville de ikke engang gi meg noen pris. Det dreide seg om vanskeligheter ihht service, og forhandlerne følte de ikke hadde ryggdekning fra produsent.

Har hørt noen få slike, men det er flere som fortsetter å selge Simrad. Jeg har en følelse av at en mulig årsak er forskjellige meninger om reklamasjoner og klager, en annen mulig årsak er uflaks. Forhandlerne er uansett dem som må snakke mest med kundene og hvor hele butikken kan miste omdømme for de kundene som har problemer med utstyr fra en enkelt produsent.
Link to post
Share on other sites

"Vi vil ikke selge deg noen Simrad !"

Min lokale elektronikkpusher (Vico), som i hovedsak betjener proffmarkedet, sa til meg (nesten direkte) at jeg ikke kunne være riktig vel bevart om jeg fant på å kjøpe noen annen autopilot enn Simrad...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men fra to forskjellige og helt uavhengige forhandlere kom samme melding: "Vi vil ikke selge deg noen Simrad !" - på ene plassen ville de ikke engang gi meg noen pris. Det dreide seg om vanskeligheter ihht service, og forhandlerne følte de ikke hadde ryggdekning fra produsent.

En forhandler ønsker selvsagt å selge det produktet han har størst fortjeneste på. Men det ønsker han ikke å fortelle deg, og derfor blir du manipulert til å tro at et produkt er befengt med problemer for at du skal velge det bort.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Min lokale elektronikkpusher (Vico), som i hovedsak betjener proffmarkedet, sa til meg (nesten direkte) at jeg ikke kunne være riktig vel bevart om jeg fant på å kjøpe noen annen autopilot enn Simrad...

Det sier igrunn mest om din lokale forhandler. Til proffmarkedet er Simrad en av de gode, men langt fra den eneste!
Link to post
Share on other sites

Selger de autopiloter til proffmarkedet?

Simrad var den som først laget gode piloter til handelsflåten (digitale typen), de fleste styrmenn har snurret på hjulet på en AP9, AP50 er vel den som installeres i dag.

Ellers så har jo Simrad i Horten DP for offshoreindustrien som er suveren når vi først er inne på det...

Link to post
Share on other sites

Dagen lille kverulering...... :wink:

 

Jeg kjenner godt til AP9, og Robtrack, men dette var jo Robertsonprodukter som de utviklet og produserte før Simrad kom inn i bildet.

Nå er jo Robertson, Shipmate, Stowe og resten solgt ut til dette investeringselskapet.

 

DP'en har vel heller aldri vært laget I Horten. Det er et rent Kongsbergprodukt, utviklet og bygget på Kongsberg.

 

Mulligan på det sagnomsuste jordet igjen?

Link to post
Share on other sites

Dagen lille kverulering...... :wink:

 

Jeg kjenner godt til AP9, og Robtrack, men dette var jo Robertsonprodukter som de utviklet og produserte før Simrad kom inn i bildet.

Nå er jo Robertson, Shipmate, Stowe og resten solgt ut til dette investeringselskapet.

 

DP'en har vel heller aldri vært laget I Horten. Det er et rent Kongsbergprodukt, utviklet og bygget på Kongsberg.

 

Mulligan på det sagnomsuste jordet igjen?

Det du skriver stemmer jo, men så lenge det står Simrad på produktet er det ett Simrad produkt.

 

DP computerene ble laget av Norcontrol og gjør vel det fortsatt det, men det står jo Simrad på utsiden :lol: Og så er det jo dette Kongsbergnavnet da som har laget så mye rart...

AP9 leveres jo av Norcontrol også, da heter den AP2000 :rolleyes:

De gamle Skipper loddene heter jo Simrad i dag, shipmate er nevnt, gyroer blir heller ikke laget av "simrad", men de produserer jo egne klistremerker til de. De støper rammene på hatteland skjermer osv... Lett skal det ikke være men vi får kalle det simrad når set står simrad utenpå.

 

Nå sporer vi av her :cool: men interesant er det.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...