Jump to content

Vinterkonservering på Yanmar 3HM35F


eysteind

Recommended Posts

I mi innstrukssjonsbok står det at eg skal kjøre en blanding av 1/2l  dieselolje og 1/2l motorolje og kjøre dette inn på matepumpen på sygesiden. Dette har eg aldri gjort med mine tidlegare båter, har kun kjørt frostveske gjennom kjølesystemet.

Lurer derfor på om dette er vanlig.

 

I mitt motorrom er det vanvittig trangt og eg sjønner ikkje korleis eg skal komme til. skal tru korleis forrige eiger gjorde dette.

Noko anna eg syns er litt merkelig er at det henger to løse slanger ut frå motoren. En kjem frå ei krane som går inn på blokka rett at med eksosbendet. Den andre litt lengre nede på motoren.

Dei er gjennomsiktige og er ca 1/2m kvar.

Disse slangene står det ikkje noe om i instruksjonsboka. Har noen en formeinig om kva disse skal brukes til? :confused:

Link to post

I mitt motorrom er det vanvittig trangt og eg sjønner ikkje korleis eg skal komme til. skal tru korleis forrige eiger gjorde dette.

Noko anna eg syns er litt merkelig er at det henger to løse slanger ut frå motoren. En kjem frå ei krane som går inn på blokka rett at med eksosbendet. Den andre litt lengre nede på motoren. Dei er gjennomsiktige og er ca 1/2m kvar. Disse slangene står det ikkje noe om i instruksjonsboka. Har noen en formeinig om kva disse skal brukes til? :nonod:

Hei eystein-d!

Hvorfor ikke ta en telefon til tidligere eier og spørre ang. blanding av diesel / motorolje?  :nonod:

 

Når det gjelder de to plastslangene så er det sikkert avtapning for kjølevannskretsen i blokka. Kranene bruker vanligvis være umulig å åpne fordi de sjelden er i bruk.

Hva de er til?

Har du saltvannskjøling og skal bruke båten om vinteren, så kan du tappe ut kjølevannet fra blokka, etter endt tur - så slipper du å være redd for frostsprengt motor! Det som imidlertid ikke går an å tappe, er vannet som blir igjen i impellerpumpa og slangen fra inntaket til pumpa. Der må du enten, åpne pumpehuset (noe som ikke er så lett på de fleste motorer p.g.a. plassen) eller du må ta av slangen både på ut- og innsiden og dreie litt på impelleren (sveiv og dekopresjonshendel) for å få ut alt vann. :smiley:

Hilsen,

Walter_S  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei eystein-d!

Hvorfor ikke ta en telefon til tidligere eier og spørre ang. blanding av diesel / motorolje?  :nonod:

Tidlegere eiger vart nok så sint på meg då eg fant ut at båten var ca 5år eldre enn annonsert.

Då eg krevde 10.000 i avslag vart han fykande forbannet, men megleren fikset det.

Rekner ikkje med å få noko ut av han likevel. Han hadde ikkje peiling på sånt. Sa at han brukte et verksted.

Kan kanskje ta kontakt med et Yanmar verksted...

Når det gjelder de to plastslangene så er det sikkert avtapning for kjølevannskretsen i blokka. Kranene bruker vanligvis være umulig å åpne fordi de sjelden er i bruk.

Hva de er til?

Har du saltvannskjøling og skal bruke båten om vinteren, så kan du tappe ut kjølevannet fra blokka, etter endt tur - så slipper du å være redd for frostsprengt motor!

Motoren min er riktignok ferskvannskjølt, men motoren vart brukt litt om vinteren så teorien er mulig. Men vil motoren ruste ganske mye når en tapper av vannet??

Link to post

...Motoren min er riktignok ferskvannskjølt, men motoren vart brukt litt om vinteren så teorien er mulig. Men vil motoren ruste ganske mye når en tapper av vannet??

hei eistein-d!

- Hvis du har ferskvannskjøling, så trenger du jo ikke tappe kjølevannet, for da har du vel frostveske iblandet, og faren for frostsprengning er ikke tilstedet da! :smiley:

 

- Angående rust, så pleier man å kjøre gjennom en blanding av konserveringsveske og vann, sirkulere dette og så tappe vann, slik at motorens kjølekanaler er sikret mot rust. :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

"Sjølv om motoren er ferskvannskjølt bruker den jo saltvann til å kjøle med. Og dette rekner eg med må frostsikkrast. Har aldri hatt ferskvannskjølt motor før, så men man må vel kjøre frostveske gjennom disse motorene òg?? "

 

Eysteind!

Det er riktig at saltvannet kjøler ned ferskvannet i varmeveksleren, det er i den kretsen Walter mener du skal kjøre gjennom en konserveringsveske.

Det gjøres på samme måte som med de saltvannskjølte motorene du har hatt før.

 

 

Når det gjelder kjøre gjennom1/2 l dieselolje og 1/2 motorolje inn på matepumpa, så vet jeg ærlig talt ikke.

Vet noen gjør det, tror de fleste ikke.

Men "stand'd i bokji" så er det vel kanskje best å gjøre det. Kanskje noen andre med samme type motor kan hjelpe deg.

 

 

Mvh

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Takker for svar. Eg tror heller ikke den blandinga av plje er så viktig, men eg kan jo jo ta en telefon til et yanmarverksted.

Resten skulle hå greit. Først kjøre motoren varm ved å ta av slangen frå kjølevannsinntaket og putte den i en bøtte med ferskvatn. Når motoren er ordentlig varm, tar eg frostveske i bøtta og kjører dette gjennom til det kjem ut.

Er ikkje dette riktig måte?

 

PS: Båten skal på land!

Link to post
  • 1 år senere...

Den fremgangsmåten høres helt riktig ut

 

Per

Hei og takk for svar. Nå er dette en ferskvannskjølt motor og da er det bare den ytre kretsen som skal frostsikres fordi den indre kretsen er jo frostsikret hele tiden?

Og da trenger man vel ikke kjøre motoren driftsvarm for å konservere den? Det ble iallfall ikke gjort i fjor og har heller ikke gjort det i år....

Link to post
  • 9 måneder senere...

I mi innstrukssjonsbok står det at eg skal kjøre en blanding av 1/2l  dieselolje og 1/2l motorolje og kjøre dette inn på matepumpen på sygesiden. Dette har eg aldri gjort med mine tidlegare båter, har kun kjørt frostveske gjennom kjølesystemet.

Lurer derfor på om dette er vanlig.

 

I mitt motorrom er det vanvittig trangt og eg sjønner ikkje korleis eg skal komme til.

 

 

 

 

:flag:

Heisan Eysteind & folkens !

I forbindelse med vinterkonserveringen står dette også i min instruksjonsbok. Yanmar 1GM ,

1-syl, 7,5 HK.(Tidlig 80-tall)

 

Koble av dieselslangen,og plassere i en bøtte med 1/2 liter motorolje og 1/2 liter diesel, så kjøre dette nesten tomt.Dette skal gjøres samtidig med at man kjører inn frostveskeblanding til saltvannskjølingen, fra en annen bøtte.(Kjør varmt først med ferskvann)

 

Eysteind, fikk ikke helt svar på hvor vanlig dette var? :confused:

Jeg kan heller ikke se av flere andre tråder at denne delen av "vinterkonservering" er nevnt?

 

 

Er jo litt tungvindt med koble av slanger(evt skjøte slange så rekker ned i bøtta), etterfølgende lufting osv.

Har vel hørt noe om spraye olje i luftfilteret, som smøring ?

Evt hva slags olje?

Vil dette gjøre noe av samme nytten?

(Nytte?, diesel, er jo dieselolje :wink: )

 

 

Erfaringer takk??? :confused:

 

 

 

 

PS. Beklager om jeg har oversett noe i emneoversikten, har lest lenge nå. :wink:

 

 

Vennlig hilsen Opus :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...