Jump to content

Nye batteri i båten


freddyper

Recommended Posts

Jeg har fått 2 stk nye 140 ah som jeg vurderer å sette i båten, jeg lurer da på om min eksisterende lader er kraftig nok, den er på 14 amp(230v lader)?

Er laderen på Yanmar 4JH2-UTE motoren kraftig nok?

Jeg har en 5kw baugpropell i båten, kan det være lurt å kjøre denne på eget batteri?

Link to post
Share on other sites

Heisan.

Om laderen din på 14 amp er kreftig nok er jo da avhengig av tidsperspektivet du ønsker og få batteriene ladet opp på. Jeg mener at 14 amp er nok men ikke akkurat for mye.

Videre lurer du på om "laderen " på motoren din er kraftig nok, jeg tror nok også at DYNAMOEN din holder til dette. Men sjekk hvor mange amh den klarer og levere.

Om du skal bruke eget batteri til trust foran så bør du nok gjøre det. Denne trekker så mye ved bruk at den KAN skape litt uro for andre instumenter. Mye elektronikk trenger stabil strøm.

Er ingen ekspert men jeg tror vel at dette er ganske i riktig. Det kommer sikkert maaange andre "proffer" her som slakter det jeg sier så du vil nok stå til slutt med en 500 forskjellige alternativer til slutt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Laderen din er kraftig nok, men det tar jo litt tid med en 14A lader.

 

Dynamoen din har i utgangspunktet heller intet problem, den er vel på 55A? Eller har du 80A-versjonen? (muligens tilleggsutstyr på denne motoren) Det hele er et spørsmål om ladespenning. Disse hitachi-dynamoene med intern regulator og manglende ekstern senseledning, er ikke blandt de beste når det gjelder spenning. En halv volt for lav ladespenning og du har plassert dynamoen din i hvilemodus.

 

5 kW baugpropell kan være lurt å ha på eget batteri, men hvis du har kort avstand mellom batteri og baugpropell i utgangspunktet, er det etter mitt syn greiest å slippe eget batteri. På den annen side er 5kW veldig mye effekt uansett.

 

Du er sikker på at baugpropellen er på 5kW - 7 hk altså? Stor båt med liten motor eller en seilbåt kanskje?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

Har vist skrevet feil når det gjelder baugpropell, den er 4kw tror det er ca 5 hk

Jeg tror jeg kommer til å koble opp de nye batteriene på eksisterende lader, og bruke det ene av de to batteriene som jeg har i båten i dag til baugpropellen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder om laderen er stor nok, er det avhengig av type lader. De flertrinns eletroniske laderne klarer vanligvis 14 A når det er oppgitt på laderen. Men dersom du har en gammel lader er det tvilsomt at denne klarer å lade med 14 A.

Det beste er å måle ladestrømmen med et tangamperemeter fra ladingen starter og videre sjekke den innimellom. Da vil du få de beste svar på dine spørsmål om ladestrøm. Sjekk også ladespenningen du har på batteriet du lader. Husk at det tar lang tid å lade batteriet det siste stykket opp til 100%.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...