logos Startet 15.Juni.2006 Del på Facebook Startet 15.Juni.2006 Hei. Jeg ser at mange bruker uttrykket "seile med stikk i skjøtene". Hva betyr det? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 At man har gitt ut på skjøtene, de er ikke strammet for max kryss. Når båten skal mest mulig mot vinden strammer man max inn. Hvis man ikke går maksimalt mot vinden sier man at man slører eller seiler slør. Å seile med stikk i skjøtene er altså et synonym for å seile slør, med vinden mer eller mindre på tvers av båten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
REM Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Hei. stikk i skjøtene". Hva betyr det? Hos meg arter det seg som smerte i skulderpartiet når jeg løfter handa over hue og vinker fra CBC-dekk. Akk ja. Helsa er ikke som den engang var. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bliss X Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Hei. Jeg ser at mange bruker uttrykket "seile med stikk i skjøtene". Hva betyr det? Det hender vi "faller av" også. Må ikke forveksles med å ramle på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Også hender det at det rommer, uten at vi blir fulle av det. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 (redigert) På seilbåter klarer man brasene også. Faktisk det eneste stedet man gjør det bokstavelig. Redigert 15.Juni.2006 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
REM Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 "faller av" også.Nei, så ille at en føler at armen faller har jeg det ikke. Det arter seg som sakt kun som en intens stikking i skulderpartien når jeg vinker til noen der nede fra CBC dekk. Muligens en fremskreden diagnose kan arte seg som om armen faller av? Eller hva Worse, har De merket noget til dette? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Suzuki Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 grunn-støting er heller ikke noe man bedriver i seilbåt. Skal man " støte-på " kan man like gjerne gjøre det skikkelig. Dvs. dypt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Og det er mange med i båten. Både Amerikaneren og Kineseren, Grosshandleren og Spiener. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 (redigert) Cunningham er også ombord, videre er det et yrende dyreliv, med rev, lus og sugge, foruten kjølsvinet. Egen barberhal er det også. Redigert 15.Juni.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Ikke glem flyndra og fisken Pete. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 (redigert) Spørsmål fra en som ikke har seilt annet enn Oslojolle - i Rødehavet, og aldri lengre fra land enn at vi så hvor Moses kan ha vandret - og derfor aldri trengte kompass: Har man fortsatt Flinders stav ombord? Redigert 15.Juni.2006 av Motordoktoren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Får vel ta med alle likene også, ingen nevnt ingen glemt. Sitér dette innlegget Link to post
silentia Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Og når vi slår er det ikke fordi vi er voldelige Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Og når vi slår er det ikke fordi vi er voldelige Hørt på påten til en kompis m/fam:Kona og babyen er under dekk og roper: Gjermund - ikke slå mens jeg ammer! Bra det var på seilbåt den setningen ble ytret! Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Arild Iversen Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Hørt på påten til en kompis m/fam: Kona og babyen er under dekk og roper: Gjermund - ikke slå mens jeg ammer! Bra det var på seilbåt den setningen ble ytret! Den var steike god Håper bare Gjermund hadde nok plass til å stå videre til amminga var ferdig... Arild Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Og har vi fått FLYNDRA i HALSEN har vi fått NOKK! (Huskeregel for hjørnene i seilet) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.