Jump to content

Tips til sylinder som sitter


Sørlandsnekke

Recommended Posts

....Er veldig takknemmelig for tips til å få løsnet sylindrene.

Hei Sørlandsnekke,

 

velkommen i dette utmerkede forum :wink:

 

Det er vel neppe sylindrene som du vil ha løs? Jeg regner med at det er stemplene som har satt seg fast?

Uten å vite hvor lenge og hvor grundig de har sittet fast er det ikke godt å si noe om sjansene for å løse dem. Hvis du tar ut pluggene og fyller på noe diesel som du lar stå noen dager, med jevnlig etterfylling, så kan det hjelpe.

 

Neste skritt vil være å ta av toppen å gå løs med trekubber og slegge; men da må du først og fremst passe på at stemplene ikke har satt seg i øvre eller nedre stilling. Dessuten må du ha motoren stående på en måte at den er i stand til å ta imot noen skikkelig sleggeslag.....

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

en mulighet: løsne rådelagerene litt - ca 5mm om de er av den typen og bruk veiv/svinghjul til å slå løs stemplet/ene ved å "slå" det frem og tilbake.

 

worst case:

hvis et av stemplene i en av sylindrene er i laglig posisjon i tenningsslaget kan du sette en smørenippel i tennplugghullet og bruke fettpresse å tvinge det løs = hydraulikk.

løsner garantert.

 

ha i rikelig med ekte rustløser først ala crc.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

worst case:

hvis et av stemplene i en av sylindrene er i laglig posisjon i tenningsslaget kan du sette en smørenippel i tennplugghullet og bruke fettpresse å tvinge det løs = hydraulikk.

løsner garantert.

det var det smarteste tipset på svært lenge. Arkiveres på SDD`en.

 

ha i rikelig med ekte rustløser først ala crc.

Når det gjelder rustløser, for de virkelig vanskelige oppgavene, er den typen som heter MoS, altså en ren rustløser, ikke en universalspray ala 5-56 en god del bedre til denne bruken..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jepp, hydraulikkvarianten var slett ikke dum. Når sylinderen er full av fett, må den plukkes fra hverandre og renses. Bare husk det.

 

Når det gjelder rustløser, bør stoffet inneholde virkemidler som oksalsyre, salpetersyre osv. Jeg tror ikke CRC gjør det. MoS kan man vel tippe står for molybden og svovelsyre, det funker. Det som er dumt, er at stoffene muligens bare komme på spraybokser. Jeg så for meg at man burde tømme en kvart liter rustløser ned i plugghullet.

Link to post
Share on other sites

ikke spøk med det gitt.

 

FRARÅDES Å PRØVE PÅ DET STERKESTE - SKRUTREKKEREN KAN KOMME® I RETUR!

en gang laget jeg en slik ved å tape to tetningsringer på et skruetrekkerhåntak - puttet den inn i et 4m langt plastrør med egnet dim - koblet til trykkluftslangen med "håndlås" og let go.

 

jernet gikk rett igjennom 2mm stålplate...

 

måtte jo bare prøve.

 

har man enkel tilgang til trykkluft er det vel verdt et forsøk.

 

mange store semidieler startes jo med det.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips.

 

Nå har jeg prøvd diesel, WD 40 og Cola!

Fylt opp sylinderene satt på pluggene og satt ei stropp rundt sveiven slik at den står med konstant

press.

 

Den har nå stått i 5 dager men stemplene sitter fortsatt fast.

 

Siste utvei blir vell å skru av toppen og slå hvis dem ikke løsner de nærmeste dagene.

Link to post
Share on other sites

har man enkel tilgang til trykkluft er det vel verdt et forsøk.

mange store semidieler startes jo med det.

Ikke bare semidiesler. De aller fleste skipsmotorer, nye og gamle, av en viss størrelse startes ved å slippe inn trykkluft rett i sylinderen, men da er det snakk om trykk på 25-30 bar. "Mindre" hjelpemotorer har gjerne en luftdrevet starter som ligner de elektriske som er i bruk på småmotorer.

Link to post
Share on other sites

Du kan like godt gjøre det skikkelig først som sist, demonter og ta ut stemplet og hon syliderveggen om det er små skader, eller borre om det er større skader.

stempelringene kommer til og slåes i stykker når det passerer skadestedet etter en stund uansett.

Det finn ingen smart trix eller kjerringråd som kan fikse skader i sylindervegg :nono:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

MoS kan man vel tippe står for molybden og svovelsyre, det funker. Det som er dumt, er at stoffene muligens bare komme på spraybokser.

MoS (2) er molybdensulfid. Du får det i patron til fettpresse også. Vanligvis gear og lagerfett for høyt lasttrykk. Men det er tilsatt en del spray også, som regel smørespray.

Men det er ganske dyre spraybokser. Men hvis du trenger en tyntflytende rustløser som du kan helle i sylinderen i større mengde, så ville jeg brukt Ferro-Bet. Det er ren rustløser. Fås på literskanner.

 

 

Bare som et ekstra tips. Hvis du har litt smårustent verktøy, fastnøkler og slikt. Legg dem et døgn i Ferro-Bet, så ser de ut som du hentet dem i butikken i går.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Legg dem et døgn i Ferro-Bet, så ser de ut som du hentet dem i butikken i går.

 

Takker for tipset, men ettersom rusten fjernes med syre, vil ikke verktøyet fortsette å ruste ?

 

Suzuki har endel verktøy som trengs å behandles på dette viset, vil anta at andre detaljer man vil fjerne rust på også kan puttes i samma balja ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, men ettersom rusten fjernes med syre, vil ikke verktøyet fortsette å ruste ?

Suzuki

Hadde et fastnøkkelsett som jeg hadde glemt en sesong på hyttetrappa. Det var fullt av rust. Det var vanlig forkrommede fastnøkler i krom-vanadium stål. Jeg fylte bare en vanlig 2l. isboks med ferro-bet til det akkurat dekte verktøyet. Når det hadde ligget et døgn, så var det helt blankt krom igjen. Nei, det har ikke rustet på nytt, men det er fordi jeg ikke har glemt det ute igjen. Var litt imponert over det. Den brukte ferro-bet'en, kan du helle over på en flaske igjen og bruke på nytt.

 

Det skummer litt når rusten løses, minner faktisk om cola. Tror også det er basert på samme syre som man finner i cola (fosforsyre).

 

:drink:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er OT, men ser dere er inne på trykkluftstart. Åpnet en sperreventil til en MTU 396 V12 litt for brått en gang, med det resultat at startelufta presset seg forbi elektroventilen som sørget for den elektriske starten. Dere skulle sett en som hoppet da 2000 HK startet opp av seg selv uten at jeg var forberedt. hehe :lol: Bra jeg ikke fikk :boxing: av befalet mitt :lol:

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, men ettersom rusten fjernes med syre, vil ikke verktøyet fortsette å ruste ?

Ferro Bet'en inneholder faktisk zink, som sies å legge seg som et tynt lag på overflaten etter at rusten er fjernet for å bgrense nye rustangrep. Men jeg tror nok likevel at jeg ville ha oljet inn verktøyet etterpå for at det skal holde seg fint.

 

Da jeg hadde veteranbil, brukte jeg mye Ferro Bet til deler som var så små at de kunne bløtlegges i dette. Skruer, klips etc. Lot dem ligge over natta, og skylte rent med varmt vann etterpå.Fjernet absolutt all rust, og fikk en fin matt overflate helt klar til ny overflatebehandling. Anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det har flyttet seg 5 cm. så ville jeg tatt å prøve noe mer makt på svinghjulet. Husk å ha godt med olje på sylinderveggen når du tørner (husker ikke om du har en- eller tosylinder) Hvis der er rustangrep på sylinder så må du "hone" sylinderen, nye fjærer, slipe ventiler og en skikkelig rengjøring av kjølekanalene i toppen og vannkappe rundt sylinder. Ny toppakning og korrekt tiltrekkingsmoment så går dette bra. Er båten sjøsatt? Pass på at skroget får mye vann for ikke å sprekke i disse "lune" tider. :yesnod:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...