Jump to content

Forhindre skjellvekst på propell/aksling

Gizmo

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle bidra med et tips.

Som mange andre så var jeg ille plaget med, spesiellt skjellvekst på propell og aksling.

Jeg fikk for et par år siden et tips om å "male" min rengjorte propell og aksling med (svart) sprittusj. Jeg har praktisert dette et par sesonger nå, og kan bare konstatere at dette faktisk virker.....

Dette er muligens almen kunskap for alt jeg vet, men til de av dere som hører dette for første gang - prøv. Det virker.

Noen andre som har kommentarer til dette?? :nonod:

Hei. .

Har forsøkt det meste, og det eneste som virkelig var bra var følgende:

Tok propellen med hjem, renset den og pusset og gnikket den til var så blank som bare en propell kan bli.

Så ble den påført Etch Primer, og et par lag med 2 komponent epoxy primer.

Så ble den innsatt med et par gode strøk hardt bunnstoff som ble polert til det ble som en "barnerumpe".

Bortsett fra på et par steder der ett eller annet hadde truffet propellen og gitt sår i bunnstoffet, var den like fin ved opptak om høsten!

Men det var mye arbeid, så nå bare pusser jeg propellen ren og har den ubehandlet. Det medfører at jeg noen ganger i løpet av sesongen må nedsenke legemet i sjøen og skrape vekk rur med en plastskrape. Jeg rekker akkurat ned med nesetippen over vann.

Har også i mange år brukt Hempel Mille med tinn som skulle være bra. Men noen år var det rur, og andre omtrent ingenting. Sjøtemperatur og lysforhold ser ut til å bety mye, likeså bruken.

Et uforklarlig fenomen er også at med zinkanode på akslingen gror det mer rur enn uten! Så får en velge om en vil beskytte propellen mot tæring eller rur.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her var det litt av hvert sann!

Råd mot vondt i hodet dagen derpå....

Kolingen hadde vært på litt av ei kule, det manglet ikke på fluidum. Langt utpå natten sjanglet han seg hjemover i et ufyselig regnvær. Neste formiddag våknet han i sengen med kalosjene på og med en dundrende hodepine.

Kolingens konklusjon var: Kalosjer får man vondt i hodet av, - bruk aldri kalosjer! :confused:

Jeg tror jeg forsøker det enkleste, nemlig sprittusjen.

Hei!

Dette rådet har versert på Båtmagasinets diskusjonsforum omtrent siden de startet opp. Har tenkt på hva det er i tusjen som eventuelt kan hindre groe. Er det noen som husker hva det sto på tusjene for mange år siden? Og hva det står nå? Nå står det NON TOXIC! Før sto det TOXIC! Og at det inneholdt en eller annen Cyanid forbindelse!! Kan det ha vært noe som skulle virke så må det ha vært cyaniden (blåsyren på godt norsk)!

Ikke er jeg ekspert, men de siste årene er det stadig fler som sier at tusj på propellen ikke har noen virkning. Heller ikke Aceton umiddelbart før sjøsetting som er et av alle dumme råd jeg også har forsøkt virker, forsøkte det i år. Stiller selv alle disse forslagene i samme køen som å blande ugressfjerner (Roundup) i bunnstoffet!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mine propeller/akslinger er smurt inn med selvpolerende bunnstoff.  Dette har fungert utmerket i mange år.

En gang, etter 4 sesonger i sjøen, måtte junior ned med våtdraks i begynnelsen av 5. sesongen å skrape rur.  Etter den sesongen måtte båten på land for vedlikehold.

Hvorfor ikke prøve bunnstoff???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Mine propeller/akslinger er smurt inn med selvpolerende bunnstoff.  Dette har fungert utmerket i mange år.

Hei!

Er  det forresten mye bunnstoff igjen etter et år i sjøen? Og behandlet du propellen godt med flere lag 2-komponent Epoxy primer for å hindre galvanisk tæring med kobberet i bunnstoffet før du la på selve bunnstoffet slik jeg gjorde da jeg brukte hart bunnstoff? (som fungerte meget bra dessuten) For å få god vedheft fikk jeg dessuten beskjed fra Hempel om at primeren ikke måtte få tørke helt før stoffingen.

Lars H.

Hei!

Er  det forresten mye bunnstoff igjen etter et år i sjøen? Og behandlet du propellen godt med flere lag 2-komponent Epoxy primer for å hindre galvanisk tæring med kobberet i bunnstoffet før du la på selve bunnstoffet slik jeg gjorde da jeg brukte hart bunnstoff

Lars H.

På min tidligere Skarpnes malte jeg bunnstoffet direkte på propellen.  Det fungerte greit.  Bunnstoffet satt på flere år i sjøen, og fungerte greit.  Ingen groe før femte året.

På den båten jeg har nå hadde forrige eier lagt bunnstoff på propellene, så her vet jeg ikke noe om underarbeidet.   Båten har nå to sesonger i sjøen, minimalt med groing på propellene. Her slipper imidlertid bunnstoffet på en av propellbladene grunnet kavitasjon, som også spiser på bronsen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei, som alle andre har jeg snart prøvd allt inkludert sprit tusj. (Penol 1000 fungerer ikke.)

Fikk tips om å pusse propellen med fint smergelpapair for så å polere denne med metall polisj og maskin. Gjorde dette og satte forventingsfullt på en skinnende blank proppell i våres. Har fulgt med i løpet av sommeren og proppellen har til nå hvert helt fri for rue og groe. Det ser ut som det funker.

Hvorfor? Tja proppellen er av bronsje/messing legering, kansjke det er noen virke stoffer i metallet som fungerer? Proppellen ble skikkelig polert, fantes ikke så mue som en ripe i overflaten, og galtt som en barnerumpe. Dette er kansje løsningen. :sailing:

Jeg er fornøyd og vil gjenta behandlingen.

:sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

• 13 år senere...

Fikk det råd å pusse propellen blank og deretter kline den inn med et tykt lag med vannfast gease av den typen man bruker i smørekopper. Greasen forsvinner etterhvert så man må regne med å dykke ned for å gjenta dette et par ganger i løpet av sesongen. Har aldri fått testet ut om det virker

På tresnekka Tora bruker jeg propellakselfett og har ikke hatt groe noen gang når jeg har brukt det. Tok nettop båten opp med helt ren propell igjen. Det er en type fett på en patron som fulgte med båten. Veldig seigt og vannfast. Tora har en relativt lagsomtroterende propell slik at fettet ikke blir vasket av og hun brukes dessuten sjelden.

Jeg har prøvd det samme på Saowanee med mindre hell. Der vaskes fettet av etter hvert. Nå har hun ligget ute to sesonger og propellen er helt dekket av rur. Jeg vil prøve metoden med polering, etsprimer, epoxygrunner, bunnstoff og polering nå. Det spiller ingen stor rolle at det er omstendelig. Jeg tar propell og ror med meg hjem og koser meg med det til vinteren sammen med andre ting som lett kan demonteres.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Men kan noen svare meg på hvorfor det gror rundt anoder?

Fordi der er det turbulens.

Når skjellru er i svømmefasen er den mindre enn 50 my lang. Den vil lete etter steder den kan feste seg, og hvor den ikke blir spylt bort.

Det sees svært godt på tauet undervannsutstyr. På helt blanke flater fester den seg skjelden. Der hvor det er en kabelskjøt eller hvor det sitter noe som forårsaker turbulens er det store mengder av rue.

Så teorien om å polere aksling og propell holder vann.

Da prøver jeg noe nytt denne sesongen. Idag polerte jeg akslene med voks og propellene med nanopolish.

Blir spennende og følge med utover høst, vinter, vår og sommer om det gror. Skal ta på meg dykkerutstyret

og sjekke iløpet av sesongen. 

Har båten oppe noen dager nå for stoffing osv før den settes på vannet igjen (365 dagers båt).

Monterte også på et par anode-egg på akslingene. Har 2 stk 7 kilos anoder på skroget med sleperinger på akslingene, men

babord slepering er litt slapp, styrbord er ok. Egg-anodene har 11 cm avstand til stevnelageret, så det bør holde.

bilde

Jeg polerer propellene med autosol, legger så på 2 lag med voks fra autoglym. Blanke propeller etter 6 måneder på vannet.

Bruker samme oppskrift og får samme resultat. Saktegående båt med bronsepropell.

Blankpolerer med autosol med flapdisk på vinkelsliper. Så et par runder med lakk/ gelocoatforsegleren til autoglym/ selaclean og et lag voks (collinite #845) til slutt.

Resultatet de siste to sesongene har vært null groe og rur samt blank propell ved opptak på høsten.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...