Jump to content

Sika til rørtetting ?


Suzuki

Recommended Posts

lurer på en ting, når man skal tette rørgjenger, finnes det jo et utall av metoder å tette gjengene på. Hver variant har sine tilhengere, hamp+fett, gjengetape, locktite mv.

 

Hvorfor kan man egentlig ikke bare legge litt Sika / Tec7 / Marine & Teknikk direkte på gjengene, og skru det hele sammen ? Burde da bli tett det ( man limer jo skroggjennomføringene med dette stoffet, og aldersbestandig er det også. Hva er det som gjør de andre metodene bedre egnet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mulighetene for demontering senere kanskje?

 

Broderen brukte Sika på sine gjennomføringer etter at det begynte å dryppe ved sjøsetting. Vet ikke hva han hadde brukt opprinnelig. Løsningen ble i alle fall opp med båten, demontering, rengjøring og godt med Sika på gjengene før det hele ble skrudd sammen igjen. Har holdt i flere år nå, men det må sikkert kappes vekk med vinkelsliper neste gang noe skal skiftes. Gjør egentlig ikke noe, da man jo normalt skifter alt når man først holder på uansett..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

det gjør jeg neppe. Dessuten - Tec7 ER lim, ikke sveis.

 

( lite problem, liten skiftenøkkel, stort problem, stor skiftenøkkel. Evt. vinkelkutter..)

 

Å montere sammen brukte messingdeler, ville jeg aldri finne på uansett..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Erfaringen viser at det kan bli aktuelt å skru fra hverandre koblinger man aldri skulle tro skulle bli atskilt.

 

Tetningsstoff, enten det er teflonbasert eller hamp, gir god tetning, og kan skrues fra hverandre senere.

 

Locktite har også produkter som gir god tetning, og som kan atskilles senere.

 

Bruker du lim må du senere til med bl.a. varmepistol for å fjerne enhetene.

 

Ser ikke argumentet for å bruke lim

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med å bruke et stoff som er laget for formålet??? F. eks. Permatex. Hvorfor i alle verden skal man bruke Sikaflex i stedet? Da kan man jo like gjerne bruke baderoms-silikon eller annen husholdnings-RTV???

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

argumentene kan være mange.

Tilgjengelighet ( ligger ALLTID i verktøykassa ) framfor å kjøre hit & dit, stå i kø, osv osv.

Lettvindt i bruk

 

Som sagt, demontering bekymrer meg lite. Jeg har aldri demontert en kran, og har heller ikke tenkt å begynne nå.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En tube Permatex kan også ligge i verktøykassen. De minste er ikke store, synes å huske 200g, og det rekker langt. Jeg har den liggende i et skap. Og har ingen problemer med å kjøre ned og hente den i båten om jeg skulle behøve den hjemme!! :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som foregående , anbefaler jeg Locktite (561) eller Teflontape, hvis du skal få dette fra hverandre senere.Hamp kan selvfølgelig også benyttes.

561 er den Stick serien? Korleis er denne i forhold til tradisjonelle tuber?

 

 

 

Loctite får ein i små flasker på rundt 50ml om det er trangt i kassa, har gjengelås, flenstetting og gjengetetting liggane på lur. Men kostar jo nokre kroner da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...