Jump to content

Yamaha 9.9\15 som "dør ut"


Marna

Recommended Posts

Hei

 

Påhengeren til sønnen har begynt å dø ut på tomgang, og er vanskelig å starte igjen etterpå. Han har forsøkt å gi gass i det den holder på å stoppe, og har ved et par anledninger lykkes i dette. Ventilering av tanken fungerer, ballongen blir ikke tom for bensin, og filteret er renset. Da gjenstår bare å plukke fra hverandre forgasseren.

 

Min mistanke går til rester av gammel størknet 2T-olje som har gjemt seg i en eller annen dyse.

 

Noe jeg trenger å være oppmerksom på? Er det justerbare dyser på denne (1986 mod)? Annet?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tæring på flottørnåla inne i forgasseren var et problem som gav lignende problem på en 25 hk yamaha motor jeg syslet med for en del år siden. Ble "mel" i sporet nåla gikk, og den reagerte sent.

 

Må sies at den motoren hadde tatt seg en dukkert i realt maritimt potetvann som helt sikkert hjalp til med prosessen.

Redigert av Qrt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tæring på flottørnåla inne i forgasseren var et problem som gav lignende problem på en 25 hk yamaha motor jeg syslet med for en del år siden. Ble "mel" i sporet nåla gikk, og den reagerte sent.

 

Må sies at den motoren hadde tatt seg en dukkert i realt maritimt potetvann som helt sikkert hjalp til med prosessen.

Har samme erfaring med min 60 Yamaha (som til alt overmål har vært under saltvann 2 ganger),

var plaget med at flottørene hengte seg opp, har satt på forgassere fra en annen motor og det har siden fungert bra.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring med min 60 Yamaha (som til alt overmål har vært under saltvann 2 ganger),

- er det dette som kalles "Saltwater series"?? :wink::lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

- er det dette som kalles "Saltwater series"?? :wink::lol::lol:

Antakelig, bortsett fra batterikabler, en coil og en ladespole så er ingenting elektrisk byttet på den, still going strong! :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Prøv med en annen tank (lån) til å begynne med. Hvis ikke, sjekk at alle slanger inne i motoren er tette og fri for sprekker som kan suge luft. Deretter sjekkes bensinpumpe (hel membran og for skitt i flow-ventiler) deretter forgasser. Faste dyser, kun justerbare på luft/bensin tomgang (tell tørn) og tomgangshastighet. Flottørhøyde og tetting (spiss på nål uten slitasje og at den løper lett) av nåleventil i flottørkammer sjekkes. Flottørhøyde mener jeg skulle være 14+/- 1,5mm, Sjekk dette uansett med forhandler da jeg ikke er helt sikker på 86mod.

Lykke til. :smash:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Sånn. Nå er forgasser demontert og ingen funn av hverken det ene eller det andre. Det eneste jeg fant var at blandingsskruen var tre turner ut. Skridde den inn to, og da gikk motoren meget penere.

 

Noen O-ring fant jeg ikke, og ikke noe sete for den heller, men det var kanskje pakningen i selve pluggen på slangen som var ment? Denne er ny.

 

Hjemme på garden stopper den nå definitivt ikke. I morgen er det ut å prøve på sjøen igjen.

 

Flere tips?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Har prøvekjørt på båten i dag, og den gikk som en klokke, ingen stopp. Det siste jeg gjorde var å sjekke stiftåpningen på pluggene. Denne var justert til 0,7. Justerte til 1mm som det vistnok skal være. Vet ikke hvilket utslag dette har gjort.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Noen O-ring fant jeg ikke, og ikke noe sete for den heller, men det var kanskje pakningen i selve pluggen på slangen som var ment? Denne er ny.

Det var pakningen/o-ringen som ligger inni pluggen på slangen jeg siktet til ja. Har skiftet ganske mange av de da de er lette å rive når en setter på koplingen.
Link to post
Share on other sites

Det siste jeg gjorde var å sjekke stiftåpningen på pluggene. Denne var justert til 0,7. Justerte til 1mm som det vistnok skal være. Vet ikke hvilket utslag dette har gjort.

Større stiftåpning gir kraftigere gnist - såsant tennspolen klarer å levere det da.

Alle Yamaha 2-t jeg har vært borti skal ha 1mm.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var pakningen/o-ringen som ligger inni pluggen på slangen jeg siktet til ja. Har skiftet ganske mange av de da de er lette å rive når en setter på koplingen.

Du har helt rett. Det var dette som skjedde i fjor, og forårsaket bytte :flag:

 

Større stiftåpning gir kraftigere gnist - såsant tennspolen klarer å levere det da.

Alle Yamaha 2-t jeg har vært borti skal ha 1mm.

 

Dette var inntil nylig ukjent for meg. Oppdaget millimeteren ved en tilfeldighet på en møkkete lapp inne under motordekselet.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...