Marna Startet 15.Juni.2006 Del på Facebook Startet 15.Juni.2006 Hei Påhengeren til sønnen har begynt å dø ut på tomgang, og er vanskelig å starte igjen etterpå. Han har forsøkt å gi gass i det den holder på å stoppe, og har ved et par anledninger lykkes i dette. Ventilering av tanken fungerer, ballongen blir ikke tom for bensin, og filteret er renset. Da gjenstår bare å plukke fra hverandre forgasseren. Min mistanke går til rester av gammel størknet 2T-olje som har gjemt seg i en eller annen dyse. Noe jeg trenger å være oppmerksom på? Er det justerbare dyser på denne (1986 mod)? Annet? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 kan det være sot i forgasseren som gjør at den går sur? Jeg hadde en gammel fiesta 1,1 en gang, hvis den gikk sur var det bare å ta seg en kopp kaffe og vente, ingenting annet hjalp. Han som overtok bilen byttet forgasser, og den ble mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Qrt Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 (redigert) Tæring på flottørnåla inne i forgasseren var et problem som gav lignende problem på en 25 hk yamaha motor jeg syslet med for en del år siden. Ble "mel" i sporet nåla gikk, og den reagerte sent. Må sies at den motoren hadde tatt seg en dukkert i realt maritimt potetvann som helt sikkert hjalp til med prosessen. Redigert 15.Juni.2006 av Qrt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Tæring på flottørnåla inne i forgasseren var et problem som gav lignende problem på en 25 hk yamaha motor jeg syslet med for en del år siden. Ble "mel" i sporet nåla gikk, og den reagerte sent. Må sies at den motoren hadde tatt seg en dukkert i realt maritimt potetvann som helt sikkert hjalp til med prosessen. Har samme erfaring med min 60 Yamaha (som til alt overmål har vært under saltvann 2 ganger), var plaget med at flottørene hengte seg opp, har satt på forgassere fra en annen motor og det har siden fungert bra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Har en slik motor, og har hatt lignende "symptomer" noen ganger. Hver gang har det vist seg at det er o-ringen på slangekoplingen fra bensintanken som er revet. Yamaha's patent for dette er dårlig, lurt å ha et par i reserve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Har samme erfaring med min 60 Yamaha (som til alt overmål har vært under saltvann 2 ganger), - er det dette som kalles "Saltwater series"?? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 - er det dette som kalles "Saltwater series"?? Antakelig, bortsett fra batterikabler, en coil og en ladespole så er ingenting elektrisk byttet på den, still going strong! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 (redigert) Prøv med en annen tank (lån) til å begynne med. Hvis ikke, sjekk at alle slanger inne i motoren er tette og fri for sprekker som kan suge luft. Deretter sjekkes bensinpumpe (hel membran og for skitt i flow-ventiler) deretter forgasser. Faste dyser, kun justerbare på luft/bensin tomgang (tell tørn) og tomgangshastighet. Flottørhøyde og tetting (spiss på nål uten slitasje og at den løper lett) av nåleventil i flottørkammer sjekkes. Flottørhøyde mener jeg skulle være 14+/- 1,5mm, Sjekk dette uansett med forhandler da jeg ikke er helt sikker på 86mod. Lykke til. Redigert 16.Juni.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Takk til alle for innspill. Motoren skal til pers i morgen. Gir tilbakemeldinger etterhvert som jeg har noen. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 17.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Sånn. Nå er forgasser demontert og ingen funn av hverken det ene eller det andre. Det eneste jeg fant var at blandingsskruen var tre turner ut. Skridde den inn to, og da gikk motoren meget penere. Noen O-ring fant jeg ikke, og ikke noe sete for den heller, men det var kanskje pakningen i selve pluggen på slangen som var ment? Denne er ny. Hjemme på garden stopper den nå definitivt ikke. I morgen er det ut å prøve på sjøen igjen. Flere tips? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Taucher Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 gikk den bra nå??eller har noe gått galt med trimminga?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Har prøvekjørt på båten i dag, og den gikk som en klokke, ingen stopp. Det siste jeg gjorde var å sjekke stiftåpningen på pluggene. Denne var justert til 0,7. Justerte til 1mm som det vistnok skal være. Vet ikke hvilket utslag dette har gjort. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Noen O-ring fant jeg ikke, og ikke noe sete for den heller, men det var kanskje pakningen i selve pluggen på slangen som var ment? Denne er ny.Det var pakningen/o-ringen som ligger inni pluggen på slangen jeg siktet til ja. Har skiftet ganske mange av de da de er lette å rive når en setter på koplingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Det siste jeg gjorde var å sjekke stiftåpningen på pluggene. Denne var justert til 0,7. Justerte til 1mm som det vistnok skal være. Vet ikke hvilket utslag dette har gjort.Større stiftåpning gir kraftigere gnist - såsant tennspolen klarer å levere det da.Alle Yamaha 2-t jeg har vært borti skal ha 1mm. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 18.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 (redigert) Det var pakningen/o-ringen som ligger inni pluggen på slangen jeg siktet til ja. Har skiftet ganske mange av de da de er lette å rive når en setter på koplingen.Du har helt rett. Det var dette som skjedde i fjor, og forårsaket bytte Større stiftåpning gir kraftigere gnist - såsant tennspolen klarer å levere det da. Alle Yamaha 2-t jeg har vært borti skal ha 1mm. Dette var inntil nylig ukjent for meg. Oppdaget millimeteren ved en tilfeldighet på en møkkete lapp inne under motordekselet. mvh M. Redigert 18.Juni.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 19.Juni.2006 Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Blandingsskruen (Pilot Jet) skal ha 1-1/4 +/- 1/4 tørn ut, så du er innenfor nå, ja... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 19.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2006 Godt. Så vet jeg at jeg ikke er på jordet :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.