Jump to content

Lading kommer og går...


QuackYO

Recommended Posts

Har en gammel Roland sjekte med en Buhk 20hk diesel. I lang tid har den virket knirkefritt, men her om dagen begynte alle varsellampene (olje,temp,lading) og alarmen på disse å lyse/blinke samtidig. Ikke bra... Etter litt feilsøking fant jeg at den personen som koplet inn lydalarmen mot disse lampene kanskje ikke var smartest i verden, da han gjorde det koplet han nemlig også sammen alle varsellampene...

Etter å ha koplet om dette har jeg lokalisert feilen til dynamo. Den lader ikke (alltid).

Det kommer litt og går, plutselig kan jeg kjøre 20 minutter med god lading, før det plutselig stopper. Så kan den godt komme på igjen etter 10 sekunder. Fram og tilbake.

 

Jeg har sjekket alle ledninger og kontakter, og kan ikke framprovosere feilen på noen annen måte enn å starte og vente..

 

Laderegulatoren ble byttet i fjor høst...

 

Hva er galt ? Børster? Hele dynamoen? For ordens skyld kan jeg legge til at reimen er stram og fin og dynamoen sviver selvfølgelig rundt hele veien.

Link to post
Share on other sites

Laderegulatoren ble byttet i fjor høst...

Er dette en regulator med børster på?

I så fall vil det si at du også byttet børster i fjor høst? Da må det være slitasje på ankeret slik at børstene slites unormalt fort.

 

Ser du har sjekket ledninger og kontakter, men hvordan er spenningen på D+ når dette skjer?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du har vanlig konvensjonell likestrøms dynamo. Vanligvis blir ladingen borte i perioder når børstene er slitt nesten ned. Dersom det er feil (kast) på lamellene vil ladelampa som regel lyse svakt (blunke med høy frekvens). Uansett bør du også gå over lamellene (dreie) når du skifter børster.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte min ned i båten i dag for å demontere dynamoen og ta den med til Bil-Elektrisk her i Kristiansand. Var der jeg kjøpte regulatoren i fjor.

 

De sa at det var en børsteløs dynamo (??), men sa at regulatoren var gåen.. De byttet denne, og sa at vi hadde fått den på garanti om vi hadde hatt kvittering.

 

Nå er alt vel igjen.. Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...