QuackYO Startet 15.Juni.2006 Del på Facebook Startet 15.Juni.2006 Har en gammel Roland sjekte med en Buhk 20hk diesel. I lang tid har den virket knirkefritt, men her om dagen begynte alle varsellampene (olje,temp,lading) og alarmen på disse å lyse/blinke samtidig. Ikke bra... Etter litt feilsøking fant jeg at den personen som koplet inn lydalarmen mot disse lampene kanskje ikke var smartest i verden, da han gjorde det koplet han nemlig også sammen alle varsellampene... Etter å ha koplet om dette har jeg lokalisert feilen til dynamo. Den lader ikke (alltid). Det kommer litt og går, plutselig kan jeg kjøre 20 minutter med god lading, før det plutselig stopper. Så kan den godt komme på igjen etter 10 sekunder. Fram og tilbake. Jeg har sjekket alle ledninger og kontakter, og kan ikke framprovosere feilen på noen annen måte enn å starte og vente.. Laderegulatoren ble byttet i fjor høst... Hva er galt ? Børster? Hele dynamoen? For ordens skyld kan jeg legge til at reimen er stram og fin og dynamoen sviver selvfølgelig rundt hele veien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Qrt Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 (redigert) Hvordan er børstene? Begynner de å bli slitt? Gi dynamoen en liten rapp med en hammer el. lignende når den ikke lader. (Da får det som er igjen av børster kontakt) Begynner den å lade da er det på tide å bytte børster. Redigert 16.Juni.2006 av Qrt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 har du skiftet batterier eller endret batterikombinasjonen i det siste? har opplevet noe liknende med forseglede batterier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
QuackYO Svart 15.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 har ikke sett på børstene ennå, var derfor jeg spurte - om det er et logisk sted å begynne. Har byttet forbruksbatteri, men feilen oppstår uavhengig av om jeg har koplet inn rele'et som kopler sammen bankene eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 (redigert) Symptomene du beskriver pleier å være børstene...... (dvs. mangel på børster) Redigert 16.Juni.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Laderegulatoren ble byttet i fjor høst...Er dette en regulator med børster på?I så fall vil det si at du også byttet børster i fjor høst? Da må det være slitasje på ankeret slik at børstene slites unormalt fort. Ser du har sjekket ledninger og kontakter, men hvordan er spenningen på D+ når dette skjer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Jeg regner med at du har vanlig konvensjonell likestrøms dynamo. Vanligvis blir ladingen borte i perioder når børstene er slitt nesten ned. Dersom det er feil (kast) på lamellene vil ladelampa som regel lyse svakt (blunke med høy frekvens). Uansett bør du også gå over lamellene (dreie) når du skifter børster. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
QuackYO Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Jeg sendte min ned i båten i dag for å demontere dynamoen og ta den med til Bil-Elektrisk her i Kristiansand. Var der jeg kjøpte regulatoren i fjor. De sa at det var en børsteløs dynamo (??), men sa at regulatoren var gåen.. De byttet denne, og sa at vi hadde fått den på garanti om vi hadde hatt kvittering. Nå er alt vel igjen.. Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
QuackYO Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Jeg tar opp denne tråden igjen, ettersom bytte av regulator holdt kun 2 å uker. Nå er det samme problemet, lading kommer og går... .Ideer ? BilElektrik har sommerstengt :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Har du sjekket tilkoblinger til batteriet. Kontroller alle kabler både pluss og minus. Har opplevd at regulator har tatt tatt kvelden ved brudd mellom generatoruttak og batteri. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.