Jump to content

Hva koster det å lakkere skroget på en 35 fots plastbåt?


Nautilus

Recommended Posts

Etter å ha lest litt om emnet, har jeg funnet ut at en slik jobb ikke er noe jeg ønsker å sette i gang med selv. Så da blir spørsmålet; hva koster det å få gjort en full jobb på skroget på en båt på ca. 35 fot? I samme slengen tror jeg vi kan si at det er snakk om å skifte farge fra hvit til blå/blåsort.

 

Såvidt jeg har skjønt fins det litt forskjellige måter å gjøre dette på. Er dette valg man kan gjøre selv om man setter dette bort til profesjonelle, eller blir det mer for den som ønsker å gjøre dette selv?

 

Jeg regner også med at det er snakk om å ta både over og under vannlinjen. Det blir vel bare tull å dele på det, eller?

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spørs jo litt da, er båten på land under oppussing? Er det berre eit skrog? Er det mykje hakk? Vil du gjere noko sjølv? Er det mykje å maskere?

 

Berre eit tomt skrog klar til lakkering vil eg tippe rundt 10k med lakk. Så kjem jo eventuelt ekstraarbeid i tillegg.

 

Du lakkerar berre over vasslina, og legg bunnstoff rett på primeren under.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en spesifikk båt. Jeg har ikke kjøpt enda.

 

Kun lakkering over vannlinjen, den er grei.

 

Planen er å ev. levere båten til noen som driver med dette og få de til å gjøre hele jobben. I utgangspunktet er det altså ikke snakk om å gjøre noe selv.

 

Her er det tale om å kjøpe en båt som er 20-30 år gammel. Det vil vel si at man trygt kan regne med at det er noen hakk som må sparkles.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en lakkerer om dette for noen måneder siden, og hvis jeg ikke husker helt feil så oppga han en pris på 25-30.000,- for en båt på et par og tredve fot. Høres ikke usannsynlig ut, det er tross alt snakk om mange kvadratmeter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

30k vert det nok fort dersom verkstaden skal ta heile jobben ja. Eg fekk tilbod på 5k berre for lakkering av 15'eren min(levert på verkstaden, klar for lakkering), difor tippar eg omlag det doble på ein båt med litt over dobbel storleik...Men det er jo grunnarbeidet som tek tid!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...