Jump to content

Støping av glassfiberkajakk, hvor tykt skrog?


Springbank

Recommended Posts

Holder på med sommerens byggeprosjekt, har fått låne en form til en havkajakk og vært og handlet råvarer - gelcoat, polyester og 450g glassfibermatte.

Er det noen som har vært igjennom prosessen - jeg har et par spørsmål:

- Hvor mange strøk gelcoat, og hvor lang herdetid?

- Hvor mange lag matte, dvs. hvor tykt skrog? Ett lag matte bygger ca. 1mm, har jeg lest. Jeg vil selvsagt ikke ha kajakken altfor tung, men det hadde også vært fint om den ikke knakk sammen...

 

Har søkt som en gal på nettet uten å finne svar; jeg finner hundrevis av sider om trestripe- og finerbygging, men mindre om formstøping med glassfiber...

Link to post
Share on other sites

Jeg har bygget en del kanoer. Med så tung matte som du har, ville jeg ikke lagt mer enn to lag med GAP. Jeg legger alltid vått-i-vått for å få det lettest mulig. Dvs. at jeg ruller lag nr to inn i polyesteren mens det første enda er vått. Når kajakken er ferdigstøpt prøver du den på vannet. Da får du lett inntrykk av om du må forsterke ved å legge på mer noen steder.

 

Lykke til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har bygget en del kanoer. Med så tung matte som du har, ville jeg ikke lagt mer enn to lag med GAP. Jeg legger alltid vått-i-vått for å få det lettest mulig. Dvs. at jeg ruller lag nr to inn i polyesteren mens det første enda er vått. Når kajakken er ferdigstøpt prøver du den på vannet. Da får du lett inntrykk av om du må forsterke ved å legge på mer noen steder.

 

Lykke til.

Takk for det, og tusen takk for svar. Har nå støpt skrog + dekk, og endt opp med en vekt på 5,2 kg for dekk og 11 kg for skrog, i alle fall ifølge den elektroniske badevekta mi. Brukte stort sett to lag matte, men lot det være rause overlapp i skroget. Så kommer skott, sete, sarg rundt sitteåpningen og ror i tillegg, samt sannsynligvis noen småforsterkninger her og der - skal bl.a. plaste inn litt divinycell-strimler under sitteplassen som ekstra avstivning. Noen som har tips til divinycell-laminering?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...