Hallaron Startet 16.Juni.2006 Del på Facebook Startet 16.Juni.2006 Biltema har fått inn en dynamo i sitt sortiment, art nr 63-630. Det står at den er universal av Bosch type. Er dette noe som kan brukes sammen med en VP MD7? Som som har peiling? Den koster jo ganske mye midre enn en orginal Vp dynamo. Noen tilpassninger som må gjøres? Forslag? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Frehau Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Tror ikke jeg ville ha brukt den, da den ikke er overflatebehandlet for et maritimt miljø. Hvis den fra www.maskin-marine.no passer, ville jeg brukt den. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
SveinHa Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Den var jo rimelig men er helt sikkert 1-polt. I båter er det mest vanlig med 2-polt anlegg pga faren for galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hallaron Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 jaja -får kjøpe meg en skikkelig dynamo da.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 sjekk om den gamle er en eller topolet først davel. Samtidig bør du sjekke om det gamle anlegget ditt ER topolet,mange er kvasi-topolet, og da kan du like gjerne kjøpe en billig dynamo. Jeg ville kjøpt den du viser til, og heller hatt hovedstrømsbrytere på begge sider. Men jeg er vel rar da... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
880 Svart 16.Juni.2006 Del på Facebook Svart 16.Juni.2006 Du er ikke rar, ikke verre en meg. Hadde nok prøvd denne.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
blueline Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Sjekket for et par år siden dette firmaet ang. dynamo til Volvo penta diesel. Original dynamo levert av dette firmaet kostet da ca. kr. 2200,-. VP skulle ha 3500,-. De er importør av Valeo. http://www.rodin.no/wsp/rodin/webon.cgi?se...mzv8&func=index Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) da jeg byttet til en original vp valeo for noen år siden til erstatning for den originale børsteløse mener jeg at jeg spurte om dette ikke var en standard dynamo siden den jo bla ikke var børsterløs = ikke ekspolosjonssikker og mener jeg fikk til svar at det var en standard dynamo med unntak av "føler" kablen til regulatoren. har ikke sett nærmere på dette med full isolasjon men dette burde ikke være noe problem siden (-) forbindelsen fra generatoren uansett går til (-) på batteriet via hovedjord (-) punktet på motoren. så lenge (-) kabelforbindelsen mellom generator/dynamo og batteri er uten dårlige forbindelser/kontakter burde dette ikke være noe problem og dynamo (-) er jo som regel lagt korteste vei til hovedpunkt (-) på motor uansett - det er vanligvis snakk om 0.5 til maks en meter avh av "normale" motorstørrelser. kort sagt - hvis (-) forbindelsen fra (-) på generator er bedre via minus kabelen enn via motor skulle det ikke være noe problem. syrefritt fett på alle strømkontaktpunkter - før sammenkobling - sikrer korrosjonsfrie forbindelser for "all" framtid. Redigert 17.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 17.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Ok her er det litt delte meninger, ikke noe nytt det på BP Må bare sjekke at jeg har forstått dette riktig. Et enpolet anlegg har minusen på motoren, og spenningsforskjeller mellom vannet utenfor vil (kunne) reultere i små strømmer som igjen (kan) resultere i galvanisk tæring? Et topolet anlegg har mins som egne ledninger isolert fra Jord (motoren og vannet utenfor). Spenningsforskjeller mellom minus og jord vil derfor være irrelevante i et topolet anlegg. Hovedbryter både på minus (som Suzuki forslår) vil i praksis løse problemet da den galvanisk tæring bare vil kunne oppstå når det elektriske anlegget er i bruk. Stort sett så ligger jo båten ubrukt (desverre), og det elektriske anlegget er frakoblet.. Utav dette antar jeg at en enpolet dynamo har minus på gods, mens en topolet har minus som egen leder? Dersom man kunne isolere dynamoen fra motoren, vil man da kunne trekke en leder fra gods på dynamoen direkte til batteriet, og kalle det topolet? hva med laderegulator - er denne innebygget i denne dynamoen? eller må det skaffes separat?.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 har ikke sett nærmere på dette med full isolasjon men dette burde ikke være noe problem siden (-) forbindelsen fra generatoren uansett går til (-) på batteriet via hovedjord (-) punktet på motoren. ... kort sagt - hvis (-) forbindelsen fra (-) på generator er bedre via minus kabelen enn via motor skulle det ikke være noe problem. På 1-polt anlegg er motorblokka "hovedjordpunkt" men i 2-polt er blokka 100% elektrisk isolert. Et enpolet anlegg har minusen på motoren, og spenningsforskjeller mellom vannet utenfor vil (kunne) reultere i små strømmer som igjen (kan) resultere i galvanisk tæring? Et topolet anlegg har mins som egne ledninger isolert fra Jord (motoren og vannet utenfor). Spenningsforskjeller mellom minus og jord vil derfor være irrelevante i et topolet anlegg.Riktig Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) På 1-polt anlegg er motorblokka "hovedjordpunkt" men i 2-polt er blokka 100% elektrisk isolert. Riktig dette medfører ikke riktighet slik det er skrevet men kan bero på en misforståelse. (-) på generatoren - uansett om det er marine eller ikke, er alltid forbundet med blokka enten direkte fra generatorens (-) pol via blokkas (-) hoved jord/- punkt eller via batteriet og via blokka tilbake til generatorens chassis. siden generatorens (-) alltid er koblet til blokka på ett eller annet vis - uansett generatortype - kan den aldri bli fullt isolert. Redigert 17.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (-) på generatoren - uansett om det er marine eller ikke, er alltid forbundet med blokka enten direkte fra generatorens (-) pol via blokkas (-) hoved jord/- punkt eller via batteriet og via blokka tilbake til generatorens chassis. siden generatorens (-) alltid er koblet til blokka på ett eller annet vis - uansett generatortype - kan den aldri bli fullt isolert. Nix, njet og nei I 2-polt anlegg er de mekaniske og de elektriske delene i både dynamo og de andre elektriske komponentene som startmotor og instrumentering 100% isolert fra hverandre og er de ikke det så er det ikke et 2-polt anlegg Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 helt greit men hvordan får du start og gløding på motoren din da? kobler fra (-) etter start? du kan ha isolert diodebru med 2 poler så mye du vil men i det øyeblikket batteri (-) er forbundet med motoren og sammenkoblet med gen (-) er du like langt. det eneste som er forskjell er at ved en standard dynamo går (-) ladestrøm gjennom blokka muliggens med noe høyere motstand enn ved en 2 polet løsning. rent elektrisk sett oppnår man akkurat det samme som en 2 polet dynamo ved å legge en riktig dimensjonert kabel fra et av festene til generatorhuset til et egnet (-) punkt - enten på motor eller direkte på batteri. det er lett å bevise dette gjennom et veldig enkelt elektrisk skjema. skal se om jeg får tid til å lage det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Enten er hele anlegg 2-polt, eller ikke. Så snart det finnes minus på motoren (f.eks. til startmotoren) så er det ikke lengre 2-polt. I så fall gjelder dette også mht. instrumenter (f.eks. givere for oljetrykk, temperatur m.m.) Forresten vil jeg nesten gjerne si at forholdet er omvent: det finnes mange mer 1-polete enn 2-polete anlegg, hvis man ikke kan uttale at 2-polete anlegg er forholdsvis skjelden. Grunnen er at en komplett 2-polt anlegg er mye dyrere og det gidder bare de færreste . Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 jaja -får kjøpe meg en skikkelig dynamo da..Den er skikkelig nok synes jeg, fordi du vil jo sikkert ikke dykke den. Eller? Sjekk bare om den passer mht. form, tilkobling (klemme W, D+, ...) dreierettning (vifter, som kan kanskje brukes fra gamle dynamoen) og måler, så virker den sikkert like godt som alle andre. Og hvis den er død om 10år, eller antakeligvis lengre, så kjøper du bare en på nytt Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 ikke nok med det - er de rimelige nok kan man kjøpe 2 og ha en i reserve - og forsatt spare mye penger i forhold til original "marine" generator man ikke har nytte av likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 ikke nok med det - er de rimelige nok kan man kjøpe 2 og ha en i reserve - og forsatt spare mye penger i forhold til original "marine" generator man ikke har nytte av likevel....ellers kan man legge lit penge til og kan kjøpe seg en fornuftig regulator i tillegg slik at den nye dynamo kan jobbe for pengene sine Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) helt greit men hvordan får du start og gløding på motoren din da? kobler fra (-) etter start?Ved å legge en minusleder til det isolerte minuspunktet på startmotor og glødeplugger. du kan ha isolert diodebru med 2 poler så mye du vil men i det øyeblikket batteri (-) er forbundet med motoren og sammenkoblet med gen (-) er du like langt.Jepp, bare det at på 2-polt anlegg skjer ikke dette.det eneste som er forskjell er at ved en standard dynamo går (-) ladestrøm gjennom blokka muliggens med noe høyere motstand enn ved en 2 polet løsning.Jepp igjen men du får i tillegg større fare for tæring i aksling og propell.rent elektrisk sett oppnår man akkurat det samme som en 2 polet dynamo ved å legge en riktig dimensjonert kabel fra et av festene til generatorhuset til et egnet (-) punkt - enten på motor eller direkte på batteri.Jepp enda en gang men du får i tillegg større fare for tæring i aksling og propell.Enten er hele anlegg 2-polt, eller ikke....og har du i utgangspunktet et 2-polt anlegg og bytter ut en komponent med 1-polt type så har du ødelagt fordelene med 2-polt anlegg. Joerg har antagelig etterhvert rett i at der finnes flere motorer med 1-polt anlegg nå som bilelektronikken har inntatt båtmotorene. 2-polt anlegg i bil er jo helt uaktuelt/unødvendig. Den er skikkelig nok synes jeg, fordi du vil jo sikkert ikke dykke den. .Det synes jeg også såfremt du allerede har 1-polt anlegg Redigert 17.Juni.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) Ved å legge en minusleder til det isolerte minuspunktet på startmotor og glødeplugger. i tillegg til at alle givere for motorinstrumenter osv må byttes til topolete. det var i allefall ikke mye billig sist jeg gjorde det. les: ekstremt dyrt. lurer på hvor mange på dette forumet som har fullisolert løsning. det holder ikke med dynamoen så rekk opp hånda hvis noen. Redigert 17.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 i tillegg til at alle givere for motorinstrumenter osv må byttes til topolete.Det var da å snu saken en smule på hodet...Saken her er jo at dersom hallaron allerede har 2-polt anlegg bør han IKKE bruke Biltemadynamoen men er anlegget allerede 1-polt er Biltemasaken helt grei. En helt annen sak er jo om den har en fornuftig regulator... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hallaron Svart 17.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Ok - siden det er driv i tråden vil jeg gjerne få litt input på dette med regulatorer også. Prinsippet med en regulator er at den ligger og føler på batterispenningen, og regulerer ladespenningen utfra det den føler? Så er det et eller annet med dioder, hva er kluet med de? hva skiller en god regulator fra en billig ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
slettet Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 (redigert) Det var da å snu saken en smule på hodet...Saken her er jo at dersom hallaron allerede har 2-polt anlegg bør han IKKE bruke Biltemadynamoen men er anlegget allerede 1-polt er Biltemasaken helt grei. jo men saken er at av alle innenbords båtmotorer jeg har vært borti til dags dato såvel nyere som gamle - har ikke vært borti alle motormerker og har ikke vært nedi mange av nyeste typer - som er utstyrt med "marine" dynamo er alle "jordet" til blokka via minusen og starteren er ikke 2-polet og givere er heller ikke topolede selv på feks min mercruiser 7.4 mpi med elektronikkstæsj. har "marine" generator, men ingen ingen topolet starter ellerr givere og har et felles jordpunkt på blokka for alle fasiliteter.. mao det må være svært, svært mange motorer der ute med "marine" generatorer men uten at det har noen som helst hensikt. tror også å huske at "alle" "marinegeneratorer" jeg har moddet for PSR regulatoren hadde en jordet børste selv om regulatoren (ekstern) hadde forsåvidt saparate ledninger for +/- børsterne. En helt annen sak er jo om den har en fornuftig regulator... kjøp den på postordre så har man full returrett - det har man forsåvidt ellers og men alle "medel svenssonene" i returmottaket i feks Sandvika/Rud er ikke de enkleste å ha med å gjøre i slike situasjoner. bedre jo lengre fra Oslo en kommer skulle jeg tro..... Redigert 17.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Ok - siden det er driv i tråden vil jeg gjerne få litt input på dette med regulatorer også. Prinsippet med en regulator er at den ligger og føler på batterispenningen, og regulerer ladespenningen utfra det den føler? Så er det et eller annet med dioder, hva er kluet med de? hva skiller en god regulator fra en billig ? Riktig. En vanlig regulator jobber etter fast innstillt spenning.Dette er alt som den gjør. Det som en god regulator kan, kan du f.eks. lese her. Dioder kan anses som en tilbakeslagsventil (strøm går bare en vei, men ikke tilbake.) Temaet om dioder er todelt. Det ene er diodene som finnes inni av vekselstrømdynamoer (f.eks. den fra biltema, men nesten alle dynamoer som er i bruk på motorer er vekselstrømdynamoer i dag.). Disse dioder gjør at produsert vekselstrøm blir likestrøm. Andre dioder er f.eks. brukt hos skilledioder. Disse dioder leder strøm kun i en rettning og blir brukt til å skille batterier fra hverandre. Søk lit her på båtplassen, det finnes mange tråder som forklarer ganske mye allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Droll Svart 17.Juni.2006 Del på Facebook Svart 17.Juni.2006 Riktig. En vanlig regulator jobber etter fast innstillt spenning. Dette er alt som den gjør. Det som en god regulator kan, kan du f.eks. lese her. *** Jørg Rota litt rundt på siden din, men hadde litt problemer med å kommer inn på tilbuds siden file:///C:/DocumentsandSettings/JørgBecker/Minedokumenter/MineWeb-områder/myweb/Aksjon/tilbud.htm Kunne vært interesangt å prøvd denne vidunder regulatoren, hvor tollerang er den for varme og vibrasjoner ?? ( mulighet for montering under coveret på en påhenger ) . Og ja har lest at den ikke kan brukes på påhengere, men vet med 99% sikkerhet at jeg kan bruke den . Skulle gjerne hatt en "billig" ren elektronisk regulator, har en mistanke om at min nåværende kan slite litt ( vann, vibrasjoner, varme ++), men får ta det når den ikke vil mere . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2006 Del på Facebook Svart 18.Juni.2006 Kunne vært interesangt å prøvd denne vidunder regulatoren, hvor tollerang er den for varme og vibrasjoner ?? ( mulighet for montering under coveret på en påhenger ) . Og ja har lest at den ikke kan brukes på påhengere, men vet med 99% sikkerhet at jeg kan bruke den [/url] . ...da får du opplære meg og får betalt for det. Jeg er jo også meget positivt mot alt, men her ser jeg svart, unntatt ang. vekselstrømdynamoer som er påbyggt. Problemet er at en vanlig påhenger ikke ha feltstyring, men får energien fra rotormagneter. Disse kan ikke styres. Men hvis du har oppdaget noe som jeg og teknikere fra Sterling ikke vet noe om, så ville jeg vise meg skikkelig takknemelig. Jeg har også lest om det du har gjort med refleksjons-induksjonen (? ..tolking direkte fra tysk). Det er meget smart, men type rotor/stator finnes jo ikke lengre i dag. Men opphøying av ladningseffekten om nesten 30% ha sin pris. Så antar jeg egentlig ikke at viklingene tåler det lenge, fordi støpeisolasjonen mellom spolene er ikke beregnet for mye temperatur. (motortemperatur pluss spoletemperatur). Men, om det har jeg ikke noe peil/praktisk erfaring. Ang. både vibrasjoner og temperatur. Det finnes vel ikke noe store problemer med, fordi DAR og PDAR takler mye. Ellers finnes det ikke noen grunn for at man utsetter elektroniske komponenter for mer enn nødvendig. Man skal spare utsliting, men ikke provosere det. Men hvorfor tar du ikke bare noen tynne/fleksible kabler og monterer regulatoren (også den mekaniske som du bruker ennå) utenfor motoren? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.