Jump to content

Byttet toppakning på FM, nå...


calleben

Recommended Posts

.. ser det ut til at det pipler litt vann ut på babord sida mellom motorblokka og toppen når motor er igang. Det kan også virke som toppen er litt forskjøvet mot babord. Er det noe jeg har gjort feil? Vi bare gjorde reint flatene, og la pakning på, og skrudde på plass toppen med 8kg moment, som FM sa vi skulle ha.

 

Vi fikk rettet opp og strammet til litt på den siden vannet pipla ut, og da rant det ikke lenger, men vi ser fortsatt at det kommer litt vann i sprekken når motorn går.

 

Skulle vi smurt noe på pakningen før vi skrudde det sammen, eller hva? Noen som har forslag her?

 

En annen ting, skal det komme vann fra eksosen? Båten ligger på land, og vi har bare test-kjørt motoren i noen minutter, det kommer litt vann ut fra eksosen. Er det normalt? Isåfall, hvor mye er normalt? Hvis det skal være sånn, vil det jo nødvendigvis tappe kjølevannet tomt etterhvert...

 

Er helt grønn her, så trenger den hjelpa vi kan få :-)

Link to post
Share on other sites

Pakningen skal i utgangspunktet kun smøres med olje før du setter den på plass, men dersom det er veldig ujevne flater kan du smøre på litt ekstra pakningssement (som tåler varme). Noen topper skal ettertrekkes etter noe tid. Dersom du har salltvannskjøling på eksosen skal det komme vann ut, og de fleste motorer har vel det. Men dersom du ikke har koblet til noen vannslange på noe inntak (hvis du står på land) skal det ikke komme noe vann der, så sant det ikke er gammelt vann som ligger i eksosrøret. Da jeg ikke er noen ekspert på FM motorer, får andre rette meg hvis dette ikke stemmer... :rolleyes:

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Mange av disse motorer skal ha vann i eksosen. Følg kjølevannsrør\slanger så ser du. Dette fordi eksosrør skal kjøles ned og for å dempe lyd.

 

Toppakningsbytte krever visse prosedyrer. Det er meget viktig med renhold. All "gammel pakning" må vekk, det samme med avleiringer rust og annet. Kunn bart metall. Bruk en spatell i stål, eller et flattjern. Når du er sikker på at alt er rent, må toppen sjekkes for skjevheter. Har motoren gått skikkelig varm, kan selv en støpejernstopp vri seg en smule. Finn frem en gammel litt tjukk glassrute og smør på et tynt lag med motorolje. Legg topplokket oppå og se under om oljen så flyter videre utover på alle flater. HVis ikke toppen er plan, må den til et verksted som plansliper. Pass på at det ikke tas mer enn at toppen blir plan. En øket kompresjon er nok ikke ønskelig.

 

Når du er sikker på at alt er som det skal. Legges toppakningen på rett vei. Pass på at alt sentrerer som det skal. Bruk eventuelt noen "styrebolter". Legg på toppen og dra til med moment f.eks 3 kg i riktig rekkefølge. Øk så til f.eks 6 kg, og ta runden igjen, fortsatt i korrekt rekkefølge. Til slutt øker du til riktig maksmoment og kjører runden igjen.

 

Så skal motoren startes opp, bli helt varm og stanses. Når den er kald, ta runden igjen med moment nøkkel. Løsne hver bolt\mutter en kvart turn og dra til med riktig moment.

 

det kan være spesielle ting med den enkelte motor. Noen skal ikke etterdras, andre skal etterdras flere ganger etter et vist antall kjøte timer. Hør med verksted eller skaff deg en verkstedhåndbok for korrekte opplysninger i så måte.

 

Lykke til.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Legg på toppen og dra til med moment f.eks 3 kg i riktig rekkefølge. Øk så til f.eks 6 kg, og ta runden igjen, fortsatt i korrekt rekkefølge. Til slutt øker du til riktig maksmoment og kjører runden igjen.

Et moment på x kg.... hva er det... Ikke for å kverulere men kg er en vektenhet og ikke et moment... et moment er en kraft mulitplisert med den armen det virker på og oppgis f.eks i Nm .. når vi snakke om kg så er det ofte poteter eller sukker eller andre ting som veies..

 

Et "moment" på 3 kg er vel det som vanlige folk og momentnøker angir som 30 Nm...

 

Vi bør holde oss til riktige enheter... :wink:

 

redigert for noen skriveleifer, men sikkert ikke alle

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så absolutt... riktig betegnelse. Og hva var den når FM produserte denne motoren? KPM? Vi skal ikke glemme at ting endrer seg over tid heller. Den eldste momentnøkkelen min henger borti garasjen, gidder ikke se etter. Det er hvert fall ikke noe Newton på denne Brittol'en. Det er "fotpund" og gud-vet-hva. Men ingen Newton finner man der nei.

Link to post
Share on other sites

kg-m x 9.807 = N-m (x10 = close enough)

 

N-m x 0.1020 = kg-m

Detter blir nok litt feil det... det heter ikke kg-m.... det heter kpm... for "kilo pound meter", men elleres er utregningen grei nok... skal man aboslutt bruke antikvarike benevelser så bør man bruke dem riktig... Jeg håper nå vi kan bruke kg når vi snakker om vekt.... og ikke ellers... kp er en kraft... snakker vi om trykk og ennå lever i antikken så bruker kp/cm2... det er ikke noe trykk som heter kg... det er noen som sier det.... men da kan man ikke skrive det... for da blir det feil.

 

Det er forøvrig som en del påpeker at det finnes ekvivalente imeprialske enheter fra våre venner i England og USA..., skjønt England har offisielt kovertert til det metriske SI susystemet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

International measurement units

 

The SI system (Système International d'Unités) is based in the specifica-

tions on the following pages.

The units which were formerly used are also shown in brackets in some

cases.

 

The international units:

 

Nm - Newton metres: indicates torque

formerly kpm or kgm (kilopond metre or kilogram metre)

100 Nm = approx. 10 kgm

noen ganger står softdisken meg bi, selv om det er 30 år siden, eh,

uten å måtte hente fram gamle tabeller.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Jeg håper nå vi kan bruke kg når vi snakker om vekt.... og ikke ellers... kp er en kraft...

Jeg melder på i kverulantenes rekker.

 

Vekt er strengt tatt kraft og skal angis i N (før kp). Kg er enhet for masse. 1 kp er kraften (=vekten) som virker på 1 kg masse i jordens gravitasjonsfelt.

 

Har likevel full forståelse for at noen blander kg og kp. Gjør det ofte selv også. Noen bruker også kgf i stedet for kp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"Kverulering" om målenheter hjelper kanskje ikk calleben som har problemer med toppakningen, så tilbake til temaet.

 

Det er min absolutte mening at det ikke skal lekke fra en nylig skiftet toppakning. Noe må være feil her.

Har du trukket til med riktig moment? Du har vel ikke blandet kpm og Nm?

Har du riktig toppakning?

Har du lagt pakningen riktig? Jeg var selv en gang utsatt for en toppakning (Toyota) som var NESTEN symetrisk. Greide selvfølgelig å legge den feil vei, og det lakk litt her og der. På'n igjen!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tror ikke helt dere forstår sammenhengen med moment, dreiemoment men det er greit.

 

1nm er forøvrig 1 joule - mye greiere å forholde seg til...

Spøker du med oss??

Joule er enhet for arbeid. Det har ikke noe å gjøre med moment!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

tror ikke helt dere forstår sammenhengen med moment, dreiemoment men det er greit.

 

1nm er forøvrig 1 joule - mye greiere å forholde seg til...

Vi er nok helt alene heller skjønner jeg... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1nm er forøvrig 1 joule

Kan du ta den matematiske utledningen som beviser denne påstanden da.. det er vel ren plankekjøring for en slik kar som deg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv for korrekthet i detaljene, men alt til sin tid. Kunne kanskje herrene være så artige å ta diskusjonen om joule, kp etc. over i en egen tråd? Jeg vil nok selv følge den med interesse.

 

Denne tråden skal forsøke å hjelpe callebens ulykksalige situasjon.

 

ærbødigst

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei calleben, den andre delen av ditt spørsmål forsvant i diskusjonen om kg, kpm, joule, etc.etc. Når det gjelder båtmotorer, kan de ha enten a) tørr eksos, eller b) vannkjølt (våt) eksos. Du ser lett om din eksos er tørr, da går eksosrøret raskeste veg fra manifolden og ut i det fri, godt isolert mot eksosvarmen. Vannkjølt eksos (som jeg er temmelig sikker på at du har, må kjøles av motorens kjølevann. To systemer her også (grovt skissert): Enten går alt kjølevannet fra impellerpumpen via termostaten, gjennom motoren og manifolden og ut i eksosen, gjennom potta og ut i det fri. Eller skilles kjølevannet, endel kjøler motoren og går ut i det fri, resten kjøler eksosen og går sanmmen med den ut. Konklusjon: Det SKAL komme vann i eksosen når du har våt eksos.

Link to post
Share on other sites

Jeg står over diskusjonen om tiltrekkingsmoment, det får "spesialistene" stå for. :sleep: Bruker alltid en skikkelig momentnøkkel. og det som fabrikanten oppgir som tiltrekkingsmoment. Enklere er der ikke. :rolleyes: Hvilke enhet som brukes er knekkende likegyldig bare den står oppgitt på skalaen til verktøyet. Tabeller for omregning finnnes som sagt. :wink:

Tilbake til problemet, lekkasje. Jeg ville bare tatt av toppen uten tvil, det skal ikke være lekkasjer her. Sjekk at pakningen er korrekt m.h.t modell og at den ligger riktig vei. Sjekk toppen for ugjevnheter og kontroller der kjølevannet skal passere mellom blokk og topp at der ikke er tæringer/skader som kan gi disse symptomene. Litt kopperpasta kan du ha på pakningen og ikke minst husk tiltrekkingsrekkefølge og moment som er angitt fra produsenten.

 

Cirkeline

(Alias XD3P)

Link to post
Share on other sites

Eier båten sammen med callebenn, Vi har prøvd å starte motoren, den starta og vi kjørte en liten tur. Skulle starte den igjen, da ville ikke svinghjulet gå rundt, tok av pluggene og prøvde da, da går alt rundt som det skal. Problemer med kompen? hva kan dette være? tenningsfeil? Har kanskje noe med at toppen lekker litt? Vi har våt eksos.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...