Jump to content

6,3 A glassikring


Hank

Recommended Posts

Sikringen på min nye vhf røk nettopp. Det var en "kvikk" 6,3 ampere glassikring. Har vært hos diverse båtbutikker, biltema og Clas ohlson, men ingen har den. Hvor kan jeg få tak i denne sikringen? Jeg bor i Oslo.

5x20 eller 6x30mm ?

Varenummer på 5x20mm hos Clas O. er 12.396-63

Link to post
Share on other sites

Siden dette er til VHF så formoder jeg det er en 12V sikring på 6,3A du skal ha med dimensjon 6,3x32mm.... Biltema har 6A sikringer.... i allefall. ellers så må du nok lete litt... 5x20mm er vel stort sett beregnet for 230V slik som jeg har skjønt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

6,3 er kurant vare

 

 

har noen i kjelleren eller på jobben..

 

Dersom du ikke finner noe ta kontakt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kanskje sikringen din gikk nettopp fordi den var på 6,3A?

 

Når jeg trykker inn send-knappen på VHF'en med 25W sendestyrke, så mener jeg bestemt at battmeteret mitt sier at VHF'en trekker 6A.

 

6,3A kan da neppe være riktig sikring for en 25W stasjonær VHF?

Normalt skal en 25W stasjonær VHF ha 7,5-10A sikring.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Sikringen røk fordi rød ledning kom borti svart da jeg skulle trekke ut kontaktene... radioen har ellers fungert fint. Det står i manualen at den sender på 6 A ved full effekt. Det er visst også en forskjell på raske og trege sikringer. Den jeg har skal vistnok være rask. Er sikringen rask nettopp pga. det lille 0,3 intervallet kanskje?

Dette har jeg fint lite greie på...

Link to post
Share on other sites

Står det at den bruker 6A ved sending, skal sikringen garentaert være betydelig større. Man skal ikke risikere at sikringen går ved normal bruk, spesielt ikke for en VHF. Sikringen er et kortslutningsvern og er gjerne 30% større enn merkeeffekten til apparatet. 6,3A rask sikring med 6A last er neppe riktig størrelse. Kanskje du har lest av feil verdi på sikringen?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Neida, er helt sikker på at det er 6,3 ampere som står i. Var innom en båtbutikk som solgte VHF av samme merke. Vi åpnet sikringsholderen i en radio der og fant samme sikringen. Men som du sier, Lotus, så virker det rart. Kanskje jeg kan bruke en 7 ampere? De er jo lettere tilgjengelig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...