Jump to content

Farge ekkolodd - hvordan skal jeg tolke det?


Bitteliten

Recommended Posts

jeg fant ut at min Simrad CX 44 har en ekkoloddmodul som lager rare tegninger på skjermen

De ser ut omtrent som dette

Bilde

På dette bildet er skjemen delt i to ulike zoom nivåer - antakelig for å se en fiskestim bedre.

 

Enda mer detaljert kan det se slik ut

Bilde

Det jeg lurer på er hva de ulike fargene betyr. Jeg har lest bruksanvisningen opp og ned, men det står ingen forklaring på fargene. Det jeg forstår er at den nederste streken er bunnen, og er det noe midt i mellom bunnen og båten så er det fisk er tømmerstokk eller u-båt. Men i følge bokji kan jeg også lese ut hva slags havbunn det er m.m. Men det står ingen forklaring på hvordan :rolleyes:

 

Noen som kan forklare for meg hva fargene er for noe?

Link to post
Share on other sites

Du ser fargeskalaen som er til venstre i skjermbildet ditt.Rød farge øverst og lyseblå nederst.Fargene angir kor sterkt ekko det er på signala.Du ser att botnen er rød for den gjir eit godt ekko tilbake mens det som svever mellom botnen og båten har svakere signal.Kan vere tang eller slikt som driver i sjøen.Får du inn ein litt stor fisk vil den bli markert med ein bue lyse blå i endane og rød i midten.Det tek ei god stund å lere seg å lese av ekkoloddet har fikla med mitt i to sesongar og enda er det mykje å lere.Eg har også simrad sitt ekkolodd

Link to post
Share on other sites

Det er den fargen som er nermast båten altså øverst av dei du skal sjå på.det under er reflekser.om det er stein eller sandbunn trur eg du kan sjå på tjukkelsen på den røde streken.Tynn rød strek fjell og brei rød strek sand.Du får prøve deg fram der du veit so nokon lunde kva slags bunn det er.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde noen fargelodd noen år tilbake og da var rødfargen hard bunn (fjell). Var det noen farge oppå, var det sand etc. i et tynt lag. På den ene siden av skjermen hadde jeg en fargeskala som viste fra rødt og til den andre enden av skalaen. Men dette var på noen store lodd som var beregnet for yrkesbruk. Vel, jeg ser nå at du har denne skalaen til venstre.......

Skipsvrak av stål hadde f.eks. et tynt slør av en mye bløtere (svakere ekko) farge.

Med undervannskamera kunne årsaken sees: Det hadde et tykt slamlag oppå dekket......

Fant en gang rød bunn med noe mye bløtere oppå.... Med kameraet så vi at det var et gammelt skipsvrak i tre som lå på fjellbunn og rester av fiskegarn etc. dekket det til.....

men om dagens fargelodd er 100% lik, vel se det.......

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det sies, fargene representerer signalstyrken.

Det du har til høyre er hva Furuno kaller A-scope. Signalet inn på mottageren i øyeblikket.

Forøvrig ville jeg kommet meg vekk derfra. Med -37 grader i vannet og 5.8 m. vanndybde, er det ikke lenge før det bånntæler. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...