Jump to content

Problemer med 9.5hk johnson


golf_of_78

Recommended Posts

Hei! Har en 9.5 Johnson fra 1973. Får den ikke til å gå, selv om den har fersk bensin, nye plugger, nye stifter ( stilt til 0.020 tommer eller 0.5mm), condensatorer, toppakning og bensinslanger. den går når jeg heller bensin på luftinntaket på forgasseren. Dette sier meg at motoren ikke får nok bensin. Hva kan være grunnen til det? Når den får start får den det turtall den skal ha ( vrir gassen til "start" og trekker ut choken)og den har kompresjon. Går det an å stille bensinblandingen på disse motorene, går det an å justere tenning og kan det komme av falskluft fra en pakning? Iblant mine 60-70`talls skrapmotorer er denne den beste kandidaten og hadde reddet sommeren om jeg fikk en motor på båten, hehe.

 

Noen som ellers har tips til disse motorene eller hva slags feil det kan være?

 

MVH

Redigert av golf_of_78 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går det an å stille bensinblandingen på disse motorene, går det an å justere tenning

Først følg rådet ifra Wiggy , skru der etter den øverste blande dysa forsiktig helt i bunn,skru den deretter ca 1,5 omdreining ut .

Start motoren, kjør den varm juster deretter blande dysa til det punktet der motoren går høyest på tomgang ( skru 1/4 omdreinging om gangen( ut eller inn), skru sakte )

 

Hvis forgasseren har enda ei blande dyse ( helt i bunnen på forgasseren ) er denne for blandinga på høyere turtall ( sett motoren i gir, kjør en tur med full gass, juster til du får høyest mulig turtall )

 

P.S ikke alle motorer har denne nederste dysa .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Dette er en motor jeg har arvet av min avdøde bestefar, så å kaste den gjør jeg ikke før absolutt alt håp er ute!

 

Jeg har jo en reparasjonsmanual som viser på bildet en form for dyse som kan stilles i flottørhuset( som bestrevet i første innlegg, så er selve forgasseren og flottørhuset skilt fra hverandre, flottørhuset er en del av innsuget). Den sitter inni en slags tappeskrue. Fikk et tips om reed-ventil ( som det het den gang jeg kjørte moped for MANGE år siden) som åpner når det blir vakuum i veivhuset ( stempelet går opp) og lukkes ved trykk ( stempelet går ned). Disse kan visst bli litt slappe i membranene.

 

Men, å ta hele forgasseren fra hverandre tviler jeg på vil funke egentlig, ettersom den forgasseren jeg har satt på nå kommer fra en motor som gikk.....

 

Hvis det sitter en blandedyse i bunn av flottørhuset kan jo også den ha blitt tett på et vis, for da jeg åpnet forgasseren for å bytte lå det masse slam i bunn av huset. Jeg skal se mer på dette til helgen som kommer, evnt. blir jeg frustrert nok tar jeg nok miljøkjemperenes side her på forumet og denne motoren vil ende opp som spiker "in a place near you!"

Link to post
Share on other sites

Dette er en motor jeg har arvet av min avdøde bestefar, så å kaste den gjør jeg ikke før absolutt alt håp er ute!

 

Jeg har jo en reparasjonsmanual som viser på bildet en form for dyse som kan stilles i flottørhuset( som bestrevet i første innlegg, så er selve forgasseren og flottørhuset skilt fra hverandre, flottørhuset er en del av innsuget). Den sitter inni en slags tappeskrue. Fikk et tips om reed-ventil ( som det het den gang jeg kjørte moped for MANGE år siden) som åpner når det blir vakuum i veivhuset ( stempelet går opp) og lukkes ved trykk ( stempelet går ned). Disse kan visst bli litt slappe i membranene.

 

Men, å ta hele forgasseren fra hverandre tviler jeg på vil funke egentlig, ettersom den forgasseren jeg har satt på nå kommer fra en motor som gikk.....

Den motoren du har der er knapt innkjørt :smiley: , hvis den har kompresjon er det ikke noe problem å få den til å gå igjen .

 

Har du sjekka om det kommer bensin frem til forgasseren ?? burde ikke være noe problem å presse frem ( pumpe på slangen ifra tanken ) nok bensin til forgasseren så den renner over litt, når forgasseren er full burde den gå et par minuter før den stoppa .

 

Hvis bensinen ikke kommer frem er det bare å jobbe seg bakover i systemet .

Hvis du er sikker på at bensinen kommer frem, kan du justeren luft/bensin blandinga med den justering skruen i senter på topp på forgasseren, grov innstillinga er ca 1,5 omdreining ut ifra bunn .

Den endelige justeringa gjøres med motoren på båten, skal justeres slik at motoren går høyest mulig på tomgange ( du hører det på motoren ,forlangt inn og motoren får for lite bensin ( fusker), forlangt ut og motoren får formye bensin ( fusker + pluggene blir sotete ) .

 

Slitte reed ventiler kan gjennkjennes på spytting ut av forgasseren og dårlig tomgang ( reed ventilen MÅ IKKE snues for å utbedre problemet ).

 

En forgasser rens hadde ikke vært dumt, mens ser stadig at mange får den store skrekken da :wink: .

 

Jeg vil IKKE ha spiker ifra din motor, tror det er et dårlig marked for alluminums spik.

 

Har selve en liten "dregge motor" ifra 1964, har hatt ET problem, et lite frø ifra ei bjørk hadde komme seg ned på tanken, endte opp i bensinpumpa, blokkerte en ventil der.... 15 min jobb, alt ok .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker! Jeg tror faktisk at en forgasserrens ville vært tingen, virker som om den har god kompresjon, men synes nå ikke gnisten var noe overraskende ( men, som sagt har jeg mye stående og sjansen for å oppdrive en coil eller 2 i god stand er stor). Men, den justeringsskruen du beskriver, hvor sitter den sa du? Er litt vanskelig å se om den spytter ut av forgasseren men..... Flottørhuset er fult av bensin ja. Det store spørsmålet er; ville den gått med bensin rett på luftinntaket om reedventilen var gåen? Er dette noe å feilsøke utifra?

Link to post
Share on other sites

En forgasserrens skader aldri - virker på meg som at bensinen idag har kortere holdbarhet enn for noen år siden , noe som kan gi seg utslag i avleiringer i forgasseren, og som fører til tette dyser osv.

 

Johnson er ikke favorittmerket mitt akkurat , men ville da ikke kastet en slik motor for det! Mange slike motorer fra 50-60 tallet som fortsatt lever i beste velgående i USA, montro hvor mange av påhengsmotorene som selges idag som fortsatt lever om 50 år :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja, jeg får sjekke til helgen en gang, prøve og sause inn forgasseren i noe forgasserrens og ta det fra hverandre. Finnes "overhalingssett" til denne fortsatt? Skal også ta av svinghjul så jeg kommer til innsuget/flottørhuset og ta en titt på det, har jo 3 stykker som jeg kan prøve så....:D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...